וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקולנוע הנטוש בירושלים שב לחיים: יהפוך למלון לצעירים

11.2.2018 / 8:45

המתחם המיתולוגי שבו שכן קולנוע "אוריון", שננטש לפני כ-15 שנה, משנה את פניו - ויהפוך להוסטל. התכנון המקורי של הבניין, שנבנה בהשראת אולם "רדיו סיטי" בניו יורק, יישמר

קולנוע אוריון ירושלים. Creative Commons
מבנה קולנוע אוריון בירושלים/Creative Commons

קולנוע אוריון הישן שבמרכז ירושלים יהפוך בקיץ הקרוב להוסטל בהשקעה של כ-7.5 מיליון שקל. הקולנוע, שבבעלות משפחת מזרחי, חדל לפעול לפני כ-15 שנים, ומאז עומד המבנה נטוש בחלקו הגדול, ורק הקומה התחתונה, הפונה לרחוב, הושכרה למסחר. בשנים האחרונות שימש חלק מהמבנה כסניף מקדונלדס.

לפני כשנה החליטו שני יזמים צעירים לקחת לידיהם את המבנה. אדיר אמסלם ומיכאל פרלשטיין, שהקימו בעבר פרויקט דירות נופש על חוף אשקלון, בדקו כבר זמן רב אפשרות לשקם מבנה ישן בירושלים על מנת להפכו להוסטל. "חיפשנו מקום בדיוק כזה, שאף אחד לא רוצה. אלה ההשקעות שבהן אפשר להשיג את הערך הכי גבוה, כי הערך של הנכסים היקרים מוכר וידוע. בירושלים ובכל ישראל חסרים מלונות זולים שבהם יכולים צעירים לקבל מיטה ללילה באזור הכי מרכזי בעיר, ואנחנו צופים שיהיה למקום ביקוש גדול", אומר אמסלם.

לבסוף הגיעו השניים, באמצעות מתווכים, לקולנוע אוריון העומד בין רחוב שמאי לרחוב הלל במרכז ירושלים. בית הקולנוע הישן סובל מבעיה מוכרת: בתי הקולנוע הגדולים מהעבר ניצבים במרכזי ערים על קרקע מבוקשת מאד. אלו מבנים יחודיים שקשה מאד להסב אותם לשימושים אחרים. ברוב המקרים נדרש להרוס אותם כדי להשתמש במגרש להקמת מבנה אחר.

הדמית דלפק לובי קולנוע אוריון. יחצ,
הדמיית הדלפק בלובי אוריון/יחצ

החזית והקשתות הייחודיות יישמרו

החלטת העירייה לשמר את המבנה הייחודי מנעה אפשרות של הריסה ובנייה מחדש, והגבילה מאד את האפשרות להשמיש אותו כפי שהוא

החלטת העירייה לשמר את המבנה הייחודי מנעה אפשרות של הריסה ובנייה מחדש, והגבילה מאד את האפשרות להשמיש אותו כפי שהוא. למרות זאת נכנסו אמסלם ופרלשטיין למו"מ עם הבעלים, סאלי מזרחי, שסירב למכור את בית הקולנוע הישן אך הסכים לתכנית לשיקום המבנה והסבתו להוסטל, תוך שימור ערכי התכנון המקורי של הבניין, שנבנה בהשראת האולם המפורסם "רדיו סיטי" בניו יורק.

כשבוע לאחר חתימת החוזה נפטר מזרחי בשיבה טובה. בצוואה שהשאיר אחריו הורה שהמבנה לא יימכר לעולם. על פי העסקה עם היזמים מושכר המבנה לתקופה ארוכה של 23 שנים, המאפשרת ליזמים להשקיע בהסבת המבנה באופן שיישמר את חזיתו ואת הקשתות הייחודיות שלו. הם קיבלו רוח גבית מתנועת התעוררות בראשות עופר ברקוביץ', הפועלת לחידוש המרכז העירוני בעיר ופועלת לשיקום ואכלוס מבנים נטושים במרכז ירושלים.

"זה יהיה הוסטל ברמה חדשה שאינה מוכרת בארץ והוא יקרא אולד סינמה הוסטל", אומר אמסלם. "יהיו בו 160 מיטות והרבה מאד שטחים ציבוריים שיעודדו את הדיירים לצאת ולהנות מהאווירה המיוחדת והעיצוב, שיזכיר את עברו של המבנה כבית קולנוע וסצנות מסרטים ישנים".

את המבנה המחודש מתכננת האדריכלית ליאת ארגמן. היזמים הגישו לעירייה בקשה לפתוח מספר חלונות חדשים בחזית המבנה, הנדרשים לשימוש החדש, אך האישור טרם התקבל סופית. הפתיחה מתוכננת בעיצומה של עונת התיירות, ביולי הקרוב.

לדברי ברקוביץ', "קולנוע אוריון הוא סמל ירושלמי שכל אחד מכיר. בשנים האחרונות אנחנו עובדים קשה כדי לחדש את מרכז העיר ולהחזיר אותו לימיו היפים. אנחנו מובילים חזון של מרכז עיר יצירתי ותוסס, פועלים להעברת קמפוס בצלאל למרכז העיר, בניית קמפוס מנורה לאומנויות, פתיחת מבנה ראשון של we work, יצירת מעונות סטודנטים אטרקטיביים, יצירת שגרת תרבות ברחובות ופעולות מגוונות לפיתוח עסקי.

"אני שמח ששורת הפעולות הללו משכנעת עוד ועוד יזמים להצטרף לחלום ולממש אותו. חידוש אוריון הוא סמלי, שכן הוא נסגר עם תחילת התפוררות מרכז העיר והקמת מרכזים עסקיים מחוץ למרכז. פתיחתו המחודשת מבשרת על חזרת המסחר לרחובות ועל התפתחות משמעותית בטבורה של העיר".

העבודות בבניין קולנוע אוריון בירושלים. קובי אמסלם,
כך נראות העבודות בבניין קולנוע אוריון/קובי אמסלם
העבודות בבניין קולנוע אוריון בירושלים. קובי אמסלם,
כך נראות העבודות בבניין קולנוע אוריון/קובי אמסלם
העבודות בבניין קולנוע אוריון בירושלים. קובי אמסלם,
כך נראות העבודות בבניין קולנוע אוריון/קובי אמסלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully