וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו באיזו עיר הכי כדאי לפתוח עסק - ואיזו עירייה הכי יעילה?

6.2.2018 / 12:16

חברת דן אנד ברדסטריט בדקה באילו יישובים משתלם יותר לפתוח בית עסק ואיפה הכי מסוכן לעשות זאת; וגם: איזו עיר ב-2018 היא היציבה ביותר מבחינה פיננסית? דירוג מיוחד

עריכה: ניר חן.

(בווידאו: עסקים בסכנת סגירה - צפו במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

העיר פתח תקווה היא הכדאית ביותר עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים שמעוניינים לפתוח בית עסק - כך עולה מסקירה שמפרסמת היום (שלישי) חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט. במסגרת הסקירה, שמיפתה את מצב העסקים בישראל, נבדק אחוז הגידול בפתיחת עסקים במהלך 2017. על פי הממצאים, הערים תל אביב, ירושלים וכאמור פתח תקווה מציגות את אחוז הגידול הגבוה ביותר בפתיחת עסקים בשנה האחרונה מבין הערים הגדולות, כאשר מספר העסקים (2,468) שנוספו בשנה החולפת בעיר ללא הפסקה, כמעט זהה למספר העסקים שנוספו ביתר הערים הגדולות יחד.

תוספת העסקים בעיר ירושלים גם היא משמעותית מאוד - עם 1,655 עסקים שנוספו; ואחריה פתח תקווה עם 511 עסקים שנוספו. עוד עולה מהממצאים כי הערים רמת גן והרצליה מציגות את אחוז הגידול הגבוה ביותר בפתיחת עסקים מבין הערים הבינוניות. בשורה התחתונה, בערים הגדולות (מעל 200 אלף תושבים) חלה עלייה במספר העסקים בשנת 2017.

דווקא בבאר שבע נרשמה הירידה החדה ביותר במספר העסקים (198), לאחר שמספר העסקים שנסגרו היה גבוה ממספר העסקים שנפתחו. בדן אנד ברדסטריט מעריכים כי הירידה במספר העסקים בבירת הנגב נבעה בעיקר מהגידול בשטחי המסחר (קניונים ומרכזי קניות) בעיר בשנים האחרונות. גם במונחי פתיחות עסקים, בבאר שבע נפתחו הכי פחות עסקים מבין הערים הגדולות.

השינוי בכמות העסקים בערים הגדולות. עיבוד תמונה
השינוי במספר העסקים בערים הגדולות/עיבוד תמונה

תוספת עסקים במגזר החרדי; קיטון במגזר הערבי

"מצב הכלכלה הישראלית הוא טוב מאוד, אך כשבוחנים את מצב העסקים על בסיס גיאוגרפי - קיימת שונות גבוהה"

בהתאם לנתונים, אחוז העסקים ברמת סיכון גבוהה בבאר שבע היה ב-2017 הגבוה ביותר מבין הערים הגדולות בישראל עם 15.1% מכלל העסקים; ואילו אחוז העסקים ברמת סיכון גבוהה בפתח תקווה היה הנמוך ביותר עם 8.4% מכלל העסקים. זהו שינוי משנה קודמת, אז תל אביב הובילה את רשימת הערים שבהן האחוז העסקים הנמוך ביותר של עסקים ברמת סיכון גבוהה.

בערים הבינוניות, 16 ערים הציגו תוספת חיובית של עסקים לעומת 9 ערים שהציגו תוספת שלילית. העיר הבינונית שנוספו בה הכי הרבה עסקים היא רמת גן, עם גידול של 718 עסקים. העיר הבינונית שירדה הכי הרבה במספר העסקים היא בת ים - עם קיטון של 169 עסקים.

סך העסקים הפעילים בערים במגזר החרדי עומד על 20,746. בבחינת התפתחות העסקים בערים החרדיות, נמצא שסך תוספת העסקים במגזר החרדי היא חיובית עם גידול של 1,322 עסקים. אשר לעסקים במגזר הערבי, בבחינת התפתחות העסקים בערים הערביות נמצא שסך תוספת העסקים הייתה שלילית עם קיטון של 241 עסקים. גם בערים שבהן נרשמה תוספת חיובית, כמות העסקים שנוספה הייתה נמוכה.

לדברי צח ברקי, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, "מצב הכלכלה הישראלית הוא טוב מאוד, אך כשבוחנים את מצב העסקים על בסיס גיאוגרפי - קיימת שונות גבוהה. קיים קשר חיובי בין קצב התפתחות העסקים ורמת הסיכון שלהם, לבין הרמה הסוציו-אקונומית באותה עיר. השתלבות האוכלוסייה החרדית בשוק העבודה מייצרת מגמות חיוביות מאוד ביחס לעסקים במגזר זה. תוספת העסקים במגזר היא משמעותית, ואנחנו מעריכים שמגמה זו תימשך ככל שהמגזר החרדי ישתלב יותר ויותר בשוק העבודה". אשר לבאר שבע, הוא אומר, "מגמת הקיטון במספר העסקים ממשיכה ואחוז העסקים ברמת סיכון גבוהה גדל מ-14.3% בשנת 2016 ל-15.1% בשנת 2017".

דירוג היציבות הפיננסית של העיריות ל-2018. עיבוד תמונה
דירוג היציבות הפיננסית של העיריות ל-2018/עיבוד תמונה

הרצליה הכי יציבה פיננסית; עיריית חולון הכי יעילה

בשנים האחרונות תופעת השחיתות בעיריות ובמועצות המקומיות התחזקה, ומעל 50 מהן נמצאות או נמצאו תחת חקירת שחיתות. למרות זאת, ברשויות רבות נראה שתופעת השחיתות לא פגעה פגיעה משמעותית בניהול התקין

מדד נוסף שפורסם אמש דירג את היציבות הפיננסית של הרשויות והמועצות המקומיות. על פי הדירוג שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi, הרצליה טיפסה מהמקום השני לראשון והיא העיר בעלת היציבות הפיננסית הטובה בישראל, לאחר שהדיחה את נס ציונה שהייתה בראש הרשימה במשך 4 שנים ברציפות - וירדה השנה למקום השלישי. רמת השרון עולה גם היא השנה מקום בדירוג, והיא נמצאת במקום השני. עוד עולה מהנתונים כי המועצה המקומית רמת נגב שומרת על מיקומה שנה נוספת כמועצה היציבה והיעילה בארץ.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi, בשנים האחרונות תופעת השחיתות בעיריות ובמועצות המקומיות התחזקה, ומעל 50 מהן נמצאות או נמצאו תחת חקירת שחיתות. בין הבולטות ראשון לציון, כפר סבא, נתניה, רמת גן, בת ים ואשקלון; למרות זאת, ברשויות רבות נראה שתופעת השחיתות לא פגעה פגיעה משמעותית בניהול התקין, כפי שמשתקף בדירוג היציבות הפיננסי הנוכחי. ואכן, את הקפיצה הגדולה ביותר בעשירייה הראשונה ביצעה עיריית ראשון לציון, כאשר עלתה מהמקום ה-16 בשנה שעברה למקום השישי.

עיריית לוד ממשיכה גם השנה לבלוט לחיוב בדירוג, ומדורגת במקום השמיני (לעומת המקום השישי בשנה שעברה). בקרב הערים הגדולות מדורגת תל אביב במקום ה-13 (ירידה לעומת המקום ה-11 בשנה שעברה), בעוד שירושלים מדורגת במקום ה-27 (ירידה לעומת המקום ה-21 בשנה שעברה). באר שבע עלתה למקום ה-21 (לעומת המקום ה-29 בשנה שעברה). חיפה רשמה השנה זינוק של 9 מקומות ודורגה במקום ה-25, לעומת דירוג במקום ה-34 בשנה שעברה.

במסגרת הדירוג נבדק גם דירוג היעילות של הרשויות, והממצאים מראים כי חולון היא העירייה היעילה ביותר בישראל ל-2018. אחריה מדורגות רעננה, אילת, באר שבע, קריית מוצקין, ראש העין, כפר סבא, אשדוד, יבנה ומודיעין. ניתן לראות כי אין התאמה בין דירוג היציבות לדירוג היעילות: אילת, לדוגמא, מדורגת במקום ה-33 בדירוג היציבות ובמקום ה-3 בדרוג היעילות; ואילו הרצליה מדורגת במקום הראשון בדירוג היציבות ורק במקום ה-15 בדרוג היעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully