וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המעורבות הברוטלית של האוצר בשוק הנדל"ן גרמה לנו נזק חמור"

25.1.2018 / 18:25

יו"ר ארגון הקבלנים בב"ש והנגב, אלי אביסרור, תקף בוועידת נדל"ן את מדיניותו של משה כחלון: "רק 9,000 זכאי מחיר למשתכן רכשו דירות - בינתיים רבים יושבים על הגדר". שר השיכון המליץ: "תקנו נכסים במקומות המוזנחים ביותר במרכזי הערים - הם יהפכו אטרקטיביים"

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: תום זואילי

(בווידאו: שר האוצר משה כחלון ושר השיכון יואב גלנט בסיור עיתונאים באתרי מחיר למשתכן)

ימים ספורים לאחר שכינס עיתונאים רבים לסיור מתוקשר באתרי הבנייה של פרויקט מחיר למשתכן, הקבלנים תוקפים את שר האוצר משה כחלון על התערבותו בשוק הנדל"ן. בכנס השנתי של ארגון הקבלנים בבאר שבע והנגב ובירושלים, שנפתח היום (חמישי) בים המלח, מתח יו"ר ארגון הקבלנים בבאר שבע והנגב, אלי אביסרור, ביקורת חריפה על התנהלות שר האוצר.

"המעורבות הברוטאלית בשוק הנדל"ן של השר כחלון, הסבה נזק חמור לקבלנים ולזכאי מחיר למשתכן. ב-3 השנים האחרונות, מאז הושקה התוכנית שמיועדת לטפל ב-80 אלף זכאים, רק 9,000 זכאים רכשו דירות. עשרות אלפים לא יודעים איזו דירה ירכשו, מתי ואיפה היא תהיה", אמר.

אביסרור הוסיף: "בינתיים, דיירים רבים יושבים על הגדר זמן רב וממשיכים לשלם דמי שכירות הרבה יותר שנים ממה שתכננו. קצב התחלות הבנייה בשוק ירד במהלך השנה בכ-20%. האוצר, שלאורך שנים גבה מחירים גבוהים על הקרקעות, הכניס לקופת המדינה מיליארדי שקלים. הזכאים בשוק היו ויישארו כלי משחק בידי השר כחלון. את הקופון השמן הוא גזר מראש, על חשבון הזכאים. אני קורא לשר האוצר להפסיק את ההשתלחות בקבלנים וליצור שיח מחדש עם נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, והקבלנים מתוך מטרה כנה לפתור את הבעיות של הענף".

שר האוצר משה כחלון ושר השיכון יואב גלנט בסיור עיתונאים באתרי מחיר למשתכן 23.1.2018. עיריית ראשון לציון,
שרי האוצר והשיכון בסיור בפרויקט מחיר למשתכן באופקים/עיריית ראשון לציון

נשיא בוני הארץ: "הפכו אותנו לאויבי העם - הציבור כבר לא אוכל את זה"

"היזמים משתתפים במכרזים תוך ההנחה, כי יהיה ביקוש מלא ליחידות המשווקת. בהיעדר ביקושים, יזמים יוותרו עם היצע דירות"

לאורח הכנס, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, אמר אביסרור: "זכאים יכולים להשתתף בהגרלות היכן שהם רק רוצים, ויכולים לבטל את חוזה הרכישה גם רגע לפני המסירה כמו שקרה בהרצליה, תמורת דמי ביטול מגוחכים של 2%. אני מציע לקבוע דמי ביטול בשיעור אפקטיבי".

אביסרור התייחס בדבריו גם לפריפריה שממנה הוא מגיע ובה שווקו אלפי יחידות דיור לזכאים. "בבאר שבע שווקו 4,000 יחידות והביקוש הסתכם ב-1,500 יחידות בלבד. זאת בנוסף לכ-1,000 יחידות שנמכרו בשוק החופשי. היזמים משתתפים במכרזים תוך ההנחה, כי יהיה ביקוש מלא ליחידות המשווקת. בהיעדר ביקושים, יזמים יוותרו עם היצע דירות, מה שעלול להוביל לקריסת חברות", הזהיר אביסרור. לדבריו, "הפתרון למשבר הדיור היה ונותר הנגב בכלל ובאר שבע בפרט. כדי שתוכנית שיווק היחידות תצליח יש ליצור מקורות תעסוקה ולתת מענקים לזוגות הצעירים שיתחייבו לגור 10 שנים בנגב".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, תקף גם הוא בחריפות את התנהלות הממשלה בשוק הדיור. "ראינו משברים אמיתיים, אין שום משבר - ראינו את המפולת במגזרים הפיננסיים, מחסור בלתי נסבל בעובדים, ראינו חוסר ודאות ביטחונית, מלחמות, עברנו את הכול", הדגיש, "המדינה ספספרה בקרקע בעשור האחרון לכל המרבה המחיר - ואנחנו התחרנו לקנות את הקרקע במחיר הגבוה ביותר. כששרים אמרו - אל תקנו המחירים יירדו - אנחנו ידענו מה יקרה. בחודשיים-שלושה האחרונים עשו אותנו אויבי העם, כאילו אנחנו שולטים בהיצע והביקוש - אבל הציבור כבר לא אוכל את זה".

גלנט: "אם אתם יכולים לקנות בדרום ת"א - תעשו את זה"

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, לא נשאר חייב והבהיר לקבלנים: "כל דבר שנאמר נגד שר האוצר הוא נגדי וכך גם כל דבר שנאמר בעד. אנחנו עובדים ביחד. נוח להעביר ביקורת, בסופו של דבר כמו שאתם הקבלנים פועלים כדי לקדם פתרונות דיור, גם אנחנו".

לאחר מכן פנה לציבור הרחב ואמר: "אני מציע לקנות נכסים במקומות המוזנחים ביותר במרכזי הערים - תלכו לשם ותקנו כמה שאם יכולים. האזורים האלה יהפכו למקומות האטרקטיביים ביותר במדינת ישראל. אם אתם יכולים לקנות בדרום תל אביב - תעשו את זה, כי הדבר הבא של מדינת ישראל זו התחדשות עירונית".

גלנט הוסיף כי "אם התוכניות יעבדו כמו שצריך, אנחנו לא נגדיל את השטחים הבנויים בצורה משמעותית. לעומת זאת, הערים במדינת ישראל מאוד דלילות ואותן אנחנו מתכוונים לצופף. העיר ירושלים, למשל, היא אחת הערים הדלילות הגדולות ביותר בעולם המערבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully