וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותר למתווך לדרוש עמלת תיווך גבוהה מהמקובל בשוק?

יוסי מילר

17.1.2018 / 8:47

מתווך שמכר מבנה בבת ים, גבה מהקונה סכום של 500 אלף שקל כעמלה אך לא דיווח על כך לחברה ששכרה את שירותיו. האם נהג שלא כשורה? מה פסק בית המשפט?

עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, מסבירה מה העלות האמיתית של רכישת דירה)

האם מתווך נדל"ן חייב לגלות למוכר ששכר את שירותיו כי הוא דורש מכל קונה המתעניין ברכישת הנכס עמלת תיווך גבוהה משמעותית מהמקובל? בשאלה זו עסק לאחרונה בית משפט השלום בראשון לציון. התביעה הוגשה על ידי חברת נדל"ן אשר שכרה מתווך ומסרה לידיו את שיווקו של מבנה תעשייתי בבת ים אותו ביקשה למכור. המתווך לא דיווח לחברה כי העמלה אותה דרש מכל קונה שהתעניין במבנה היתה בסך 500 אלף שקל וכי קיבל בפועל את עמלה זו כאשר הנכס נמכר.

מקובל ולגיטימי כי מתווך נדל"ן יקבל עמלה משני הצדדים לעסקה, ואין עליו חובה לגלות לצד אחד לעסקה שהוא מקבל עמלה גם מהצד השני– כל עוד מדובר בעמלה רגילה. עם זאת, מתווך נדל"ן חייב לגלות למוכר אם הוא מציב תנאי ודרישה לכל קונה המתעניין ברכישת הנכס כי זה ישלם לו עמלת תיווך הגבוהה משמעותית מהמקובל בשוק.

חובה זו מגיעה מפני שתנאי שכזה מצד המתווך מגביל ומצמצם את כמות הצעות הרכישה שיתקבלו ויישקלו עבור הנכס. הצבה של תנאי שכזה עומדת בניגוד לחובת הנאמנות של המתווך כלפי לקוחו המוכר, והסתרתה מלקוחו המוכר היא מעשה בחוסר תום לב מצדו של המתווך. התנהגות זו מצד המתווך תיחשב הפרה של הוראות הנאמנות הקבועות בחוק המתווכים המקרקעין, של הוראות חוק הנאמנות וכן של דיני תום הלב החוזיים.

מתווכים תיוון השכרת דירה. ShutterStock
המתווך מחוייב לדווח על עניין אישי שיש לו במכירת הנכס/ShutterStock

חוק המתווכים מחייב את המתווך למסור למזמין כל מידע מהותי הנוגע לנכס ולפעול בנאמנות כלפיו. עוד קובע החוק כי ככל שיש למתווך עניין אישי בעסקה הרי שחובה עליו ליידע את המזמין בדבר ולקבל את הסכמתו בכתב להמשך פעולת התיווך - או לחלופין לא לקבל על עצמו את העסקה. דרישה לעמלת תיווך הגבוהה משמעותית מהמקובל היא בגדר "עניין אישי" ואף "עניין מהותי" בקיומה של העסקה, ולכן קיימת חובת גילוי על כך למוכר.

עמלת התיווך המקובלת בשוק היא בסביבות 2% ממחיר העסקה. עמלת התיווך שנדרשה ושולמה במקרה זה הגיעה לקרוב ל- 9% ממחיר העסקה. כלומר היא חורגת משמעותית מהמקובל בשוק. לכן פסק בית הדין כי על המתווך להעביר לידי חברת הנדל"ן 380 אלף שקל מתוך העמלה שקיבל מהקונה.

הכותב הוא עו"ד שותף מייסד במילר ושות' עורכי דין המתמחים בנדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully