וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מת"א: לא תאמינו איפה זינקו דמי השכירות למשרדים

10.1.2018 / 12:18

דמי שכירות המשרדים ברחבי הארץ לא עוצרים. מחקר שערכה חברת אינטר ישראל יועצי נדל"ן מראה אמנם כי רמת המחירים הממוצעת ברחבי הארץ נשמרת אך במקומות מסוימים נרשם זינוק חד במחיר. אז איפה הכי יקר לשכור משרד? סקירה

עריכה: ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, מספרת במהדורה המרכזית על עלייה במחירי השכירות)

שוק המשרדים באזורי התעסוקה בישראל ממשיך לרכז עניין בענף הנדל"ן המניב, שמציג עליות מחירים בדמי השכירות. מחקר שערכה חברת אינטר ישראל יועצי נדל"ן, המהווה את זרוע הפעילות המקומית של פירמת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית Cushman & Wakefield ‬הבינלאומית, סקר 9 אזורים שונים במרכז הארץ. על פי הממצאים, ישנה יציבות במחיר הממוצע של דמי השכירות, שנותרו על כ-67 שקל למ"ר.

בסך הכול מצביעים הממצאים על זינוק חד של 6% בדמי השכירות באזור התעסוקה בנס ציונה – מ-63 שקל למ"ר בחציון הקודם ל-67 שקל למ"ר בחציון הנוכחי. עליות עקביות נרשמו בפתח תקווה, שם בחציון הקודם נרשם שיעור העלייה החד ביותר (כ-7%). בחציון הנוכחי מטפסים דמי השכירות הממוצעים עד כדי 75 שקל למ"ר (עלייה של 1%) ובסך הכול מדובר בזינוק של 12% בשנתיים. יציבות נרשמה בהרצליה עם דמי שכירות גבוהים של 97 שקל למ"ר.

העלייה הממושכת בדמי השכירות בפתח תקווה נובעת בעיקר מהתרחבות פעילותן של חברות ההיי-טק החשובות השוכנות בה לצד בנייה חדשה. בחברת אינטר ישראל מסבירים שבשנים הקרובות צפויים להתווסף לעיר מגדל המשרדים של קבוצת ששון חוגי "חוגי ONE", הכולל 22 קומות בשטח של כ-60 אלף מ"ר; פרויקט "גלובל טאוורס", הכולל שני מגדלים בני 32 ו-36 קומות בשטח כולל של כ-105 אלף מ"ר.

דמי שכירות ממוצעים באזורי תעסוקה (בשקלים). עיבוד תמונה
דמי שכירות ממוצעים באזורי תעסוקה/עיבוד תמונה

השפעה נוספת יש לפרויקט "בסר סיטי", שבניית 2 המגדלים הראשונים (מתוך 4 בפרויקט), אשר צפויים לכלול 30 קומות, כבר החלה. שטחו של שלב א' בפרויקט עומד על כ-75 אלף מ"ר, כאשר בהשלמתו הוא צפוי להכפיל את שטחו. צפי התאכלס של 2 המגדלים הראשנים הוא שנת 2020.

בראש העין הסמוכה נרשמה יציבות בדמי השכירות - כ-50 שקל למ"ר גם בחציון הנוכחי. עורכי המחקר מסבירים כי "האזור עדיין קופא על שמריו ואינו לוקח חלק בפיתוח המואץ של ערי השרון מבחינת מתחמי משרדים חדשים". לעומת זאת, מוסיפים שם, בתחום המגורים רואים גידול ניכר בבנייני דירות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פארק אזורים בפתח תקווה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יציבות באזורי התעסוקה הסמוכים לנתב"ג

"הביקושים הקשיחים למשרדים בהרצליה פיתוח ממשיכים לשמור על רמת מחירי השכירות הגבוהה באופן יחסי ליתר ערי השרון בפרט ואזורי התעסוקה בכלל"

עורכי המחקר מדגישים כי "נתון בולט לעין הוא הפער המהותי והמתמשך, בשיעור של כ-23%, בדמי השכירות לעומת אזורי תעשייה קרובים כמו כפר סבא, פתח תקווה, הוד השרון ויהוד". למעשה, בחברה צופים כי השלמתו הקרובה של כביש 531 דרומה, לכיוון הרצליה ותל אביב, תמשיך לחזק את ערי השרון המרכזיות - על חשבון אזור התעסוקה של ראש העין.

בחברה מסבירים את העליות שנרשמו באזורי התעסוקה בנס ציונה ורחובות. "פארק תמר וקריית המדע, אזורי התעסוקה המרכזיים ברחובות ונס ציונה, ממשיכים להיות מוקד משיכה לחברות עתירות ידע", כותבים עורכי המחקר, "הקרבה למוסדות מחקר מובילים, רמת התשתיות הגבוהה וההומוגנית בתא שטח קטן יחסית, יחד עם הסמיכות לתחנת הרכבת, משמר את מעמדם כפארק מוביל לחברות הייטק ועסקים".

אשר לערי סובב נתב"ג (אור יהודה, יהוד, בית דגן ואיירפורט סיטי), כאן לאחר עלייה בחציון הקודם נרשמת יציבות מחירים ברמה ממוצעת של 62 שקל למ"ר. עורכי המחקר מסבירים כי לאחר מספר שנים שבמהלכן האזור היה רדום ולא נראתה בנייה משמעותית, מתחילים לראות התעניינות גוברת, בעיקר של משרדי מטה וגופים פיננסים, וזאת לאור האטרקטיביות הכלכלית והתחבורה הנוחה אל האזור.

עורכי המחקר מציינים כי "בתחילת החציון שעבר עבר המשרד של הרשות לחדשנות (לשעבר המדען הראשי) למתחם איירפורט סיטי, שם שכר כ-3,000 מ"ר משרדים בעלות של כ-55 שקל למ"ר. כמו כן, באור יהודה הושלמה בנייתם של שני פרויקטים משמעותיים לאחרונה: טרמינל פארק (שלב ב') בבעלות חברת ויתניה, וטרמינל סנטר בבעלות חברת אלה השקעות ופיתוח".

אשר לאזור השרון, בהרצליה פיתוח נרשמה יציבות בדמי השכירות ברמה של 97 שקל למ"ר. "הביקושים הקשיחים למשרדים בהרצליה פיתוח ממשיכים לשמור על רמת מחירי השכירות הגבוהה באופן יחסי ליתר ערי השרון בפרט ואזורי התעסוקה בכלל", כותבים עורכי המחקר.

עוד מציינים שם כי לאחרונה דווח על מהלך תכנוני שיזמה עיריית הרצליה, כדי להפוך את אזור התעשייה מאזור תעסוקה לאזור של עירוב שימושים. העירייה עומדת להוציא היתר בנייה ראשון לדירות מגורים באזור התעסוקה מעל מבנה משרדים קיים. מהלך זה של עירוב שימושים נועד להפוך אזור תעסוקה לשוקק חיים בכל שעות היום, ולאפשר מגורים בקרבת מקום העבודה כדי לצמצם שימוש בכלי רכב.

גם בנתניה נרשמה יציבות מחירים ברמה של 57 שקל למ"ר; בכפר סבא ישנה יציבות מחירים ברמה של 66 שקל למ"ר; בהוד השרון נרשמה יציבות בדמי השכירות ברמה של 65 שקל למ"ר; וברעננה ישנה יציבות מחירים ברמה של 67 שקל למ"ר. עורכי המחקר מציינים כי "רעננה עדיין סובלת מבעיית עודף ההיצע של בניינים שעומדים עם שטחים פנויים, על אף שחל שיפור מסוים לעומת הרבעון הקודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully