וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק הירוקים והתושבים נגד תוכניות הבנייה הגדולות מחריף

7.1.2018 / 14:57

החברה להגנת הטבע הכריזה על הקמת המטה לביטול הותמ"ל, בעקבות בקשתו של שר האוצר להאריך את פעילותה בשנה. במקביל עתרו תושבי הוד השרון נגד תוכנית המתאר העירונית ובהרצליה ערערו על תוכנית אפולוניה. בגן יבנה, לעומת זאת, העתירה נגד בניית 1,500 דירות נדחתה

הרצליה - מבט אווירי. אתר פיקיוויקי, מערכת וואלה! NEWS
הרצליה/מערכת וואלה! NEWS, אתר פיקיוויקי

המאבק של הארגונים הירוקים נגד תוכניות בנייה רחבות היקף שמקדמת המדינה עולה מדרגה: הבוקר (ראשון) הכריזה החברה להגנת הטבע על "המטה לביטול הותמ"ל" יחד עם מרכז המועצות האזוריות. המטה, הכולל 8 ארגוני סביבה, חברה ותכנון, מתכנן לפעול מול חברי הכנסת והממשלה, במטרה שלא להעביר את הצעתו של שר האוצר, משה כחלון, מהשבוע שעבר להאריך בשנה את פעילותה של הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור, שתפקידה לאשר תוכניות ענק בהליך מזורז.

בחברה להגנת הטבע טוענים כי "הותמ"ל היא ועדה דורסנית ומיותרת, הפוגעת בזכויות הציבור בתכנון. למרות הצגתה כבעלת הישגים משמעותיים בפתרון משבר הדיור, בפועל לא נבנתה עד היום ולו דירה אחת מיחידות הדיור שאישרה הוועדה. אין בעיית היצע דיור - יש בעיה של תכנון לקוי ובלתי ראוי". במטה חברים גם עמותת חיים וסביבה, עמותת אדמתי, ארגון במקום - מתכננים למען זכויות תכנון, ארגון מגמה ירוקה ומטה המאבק הארצי לבינוי שפוי (שמורכב מתושבי הערים).

לא רק הירוקים מתנגדים לתוכניות הבנייה המסיביות שמקדמת הממשלה: באחרונה החריפו תושבי הוד השרון את המאבק שלהם בתוכנית המתאר העירונית, לאחר שהגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בלוד בנושא. מדובר בהתנגדות של ועד הפעולה של תושבי הוד השרון, הכולל כ-400 תושבי שכונת הפועלים א' ותושבים מהרחובות האשל, ז'בוטינסקי, שכונת רמת הדר, שכונת נווה הדר ושכונת רמות מנחם.

העתירה הוגשה נגד ההחלטה של יו"ר הועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז לדחות את בקשת ועד הפעולה לערור לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. הבקשה לערור הוגשה על ידי התושבים לאחר שוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית החליטה לאשר את תוכנית המתאר של הוד השרון ( תוכנית הר/2050), תוך דחיית עיקר ההתנגדויות שהגישו התושבים.

עוד בנדל"ן

לא תאמינו כמה עלתה דירת 7 חדרים בדרום הארץ

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיית תוכנית אפולוניה בהרצלייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית המשפט ביטל, הותמ"ל אישרה, התושבים עתרו

את העתירה המנהלית הגישו בשם התושבים עוה"ד ענת בירן ואינה טל, ובה מבקשים התושבים מבית המשפט לאפשר להם להגיש ערר על ההחלטה לאשר את התוכנית, ולנוכח הפגמים שנפלו, לטענתם, בהליך שמיעת ההתנגדויות. במקביל הגישו התושבים בקשה דחופה למתן צו ביניים, שימנע מהוועדה המחוזית לפרסם את התוכנית עד לסיום ההליכים בעתירה.

התושבים טוענים כי לתוכנית המתאר, שמתווה את התכנון של העיר הוד השרון לעשורים הקרובים ומוסיפה עשרות אלפי יחידות דיור, הוגשו כ-1,800 התנגדויות שרובן המכריע לא נידון. העתירה, לשיטתם הוגשה "מפאת היקפה של התוכנית והשלכותיה על עתידה של עיר שלמה ותושביה". לטענתם, מאבקם חלק ממאבק כלל ארצי נגד היעדר שקיפות ושיתוף ציבור בהכנת תוכניות מתאר כוללניות המקודמות בימים אלו בוועדות המחוזיות.

עוד הם טוענים בעתירה כי "תוכנית המתאר הרסנית לעיר והתקבלה ללא הפעלת שיקול דעת, ללא תהליך חוקי של שיתוף הציבור, ללא בחינת חלופות והיא מציפה את העיר בשכונות חדשות בטכניקה אנטי תכנונית על בסיס מקום פנוי; תוך ניצול פלטפורמה של תוכנית מתאר כוללנית כדי לשחרר כמה שיותר קרקעות חקלאיות לבנייה, ולהעשיר את בעליהן של אותן קרקעות על חשבון פגיעה בתושבים הקיימים".

גם תושבי הרצליה הגישו באחרונה עתירה לבית המשפט העליון נגד תוכנית אפולוניה. זאת לאחר שהותמ"ל אישרה את התוכנית להקמה של כ-3,000 דירות, אשר בוטלה על ידי בית המשפט המחוזי לאחר שהתברר כי לא נעשו בדיקות היתכנות מקדימות ולא נעשה סקר קרקע לבחינת היקף הזיהום. העתירה הוגשה יחד עם עמותת אדם טבע ודין נגד הותמ"ל, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, רשות מקרקעי ישראל, רשות הטבע והגנים, עיריית הרצליה ועוד.

למרות מאבק התושבים - לא תמיד זה עובד

"התוכנית עונה על צרכים ציבוריים חשובים של מתן פתרון למצוקת הדיור בישראל באמצעות תוספת מאות יחידות דיור, תוך התחשבות בממשק הבינוי הקיים ובאופי המרקם בשולי היישוב גן יבנה"

חרף המאבק של התושבים והארגונים הירוקים, לא תמיד מקבל בית המשפט את העתירות נגד תוכניות הענק. בשבוע שעבר דחה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים, עתירה נגד החלטת הותמ"ל - לאחר שאישרה תוכנית לבניית 1,546 יחידות דיור בתחום המועצה המקומית גן יבנה.

תוכנית הבנייה בגן יבנה, שאושרה לאחר הליך תכנוני מקיף, כוללת תכנון ל-1,546 יחידות דיור, אשר חלקן צמודות קרקע וחלקן בבנייה רוויה. לטענת העותרים, ארבעתם תושבי גן יבנה, ההחלטה לאשר תוספת יחידות דיור ביישוב בהתעלם מתוכנית המתאר לכלל היישוב, המקודמת במקביל על ידי הוועדה המחוזית, היא בלתי סבירה; שכן לשיטתם, המהלך משנה באופן דרסטי את אופיו הכפרי של היישוב, ויביא הלכה למעשה את הפיכת היישוב לעיר.

ואולם, בית המשפט דחה את העתירה ואישר את החלטת הותמ"ל, שיוצגה בהליך על ידי עוה"ד אורי קידר וענת בינדר גלעדי מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי). נקבע כי התוכנית עונה על צרכים ציבוריים חשובים של מתן פתרון למצוקת הדיור בישראל באמצעות תוספת מאות יחידות דיור, תוך התחשבות בממשק הבינוי הקיים ובאופי המרקם בשולי היישוב גן יבנה. כמו כן, בית המשפט קיבל את טענת המדינה כי מדובר במהלך תכנוני מקיף ומעמיק, אשר עבר את כל שלבי האישור הנדרשים על ידי אנשי המקצוע המתאימים.

בהחלטתו קבע בית המשפט כי "לא ניתן להתעלם מהרושם כי העתירה נובעת מהאינטרס האישי הצר של העותרים ומרצונם כי היישוב גן יבנה יוותר כפי שהוא. אל מול אינטרס זה, עומד האינטרס הציבורי אותו מייצגת הוועדה למתחמים מועדפים לדיור, המבקש לתת פתרון חלקי למצוקת הדיור בישראל ומצוי בסדר עדיפות לאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully