וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון: "יש לנו את כל הסיבות בעולם להאמין שהבועה בדרך להתפוצץ"

3.1.2018 / 13:30

במסיבת עיתונאים לסיכום 2017 בענף הנדל"ן, שנערכה במשרד האוצר בירושלים, התייחס שר האוצר למדד מחירי הדיור של הלמ"ס, לפיו מחירי הדיור עלו ב-2.9% בשנה האחרונה: "אני שמח על הנתון - זה הנתון הכי נמוך ב-6 השנים האחרונות"

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, מדווחת למהדורה המרכזית על סיכום שנת 2017 בנדל"ן)

"מה שהוכיח שמחירי הדירות הם בועה זאת תוכנית מחיר למשתכן", כך פתח היום (רביעי) שר האוצר, משה כחלון, את מסיבת העיתונאים לסיכום שנת 2017 בענף הנדל"ן שנערכה במשרד האוצר בירושלים. השר כחלון ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, סקרו את הענף בשנה החולפת והתייחסו למחירי הדיור, התחלות הבנייה וההתחדשות העירונית. שר האוצר התייחס למדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שהציג עלייה של 2.9% במחירים בשנה החולפת ואמר: "אני שמח על הנתון – חשבנו שהוא ייעצר, אבל זה הנתון הכי נמוך ב-6 השנים האחרונות".

על תוכנית מחיר למשתכן אמר: "כשזוג צעיר רואה שבקריית מוצקין נמכרת דירה במחיר למשתכן באותה איכות של דירה ליד ב-300-400 אלף שקל פחות, מבינים שמישהו גזר סכום. היה ניצול מצב, אנשים אחזו בקרקעות. אבל היום אנשים הפסיקו להיות פראיירים". השר כחלון התייחס גם להדרת משקיעי הנדל"ן: "הצלחנו להדיר את המשקיעים מהשוק - וזה לא מספיק. אחד הגורמים המרכזיים לעליית מחירי דיור אלה המשקיעים", אמר.

על מס דירה שלישית אמר כחלון: "לצערי בגלל בעיות פוליטיות טרם הצלחנו להעביר את מס דירה שלישית". על ירידת מחירי הדיור ציין: "יש לנו את כל הסיבות בעולם להאמין שהבועה בדרך להתפוצץ ואנחנו לא מתכוונים להוריד את הרגל מדוושת הגז. זה יקרה, זה בדרך, אנחנו רואים את הניצנים. קורה משהו בשוק הדיור - כמויות התכנון חסרות תקדים; השיווקים באמצעות רשות מקרקעי ישראל מצליחים דרמטית".

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון, על שנת 2017 בשוק הנדל"ן

עריכת וידאו: ניר חן

127 אלף דירות מתוכננות

לדברי משרד האוצר, השנה החולפת היתה שנת שיא בהגדלת היצע יחידות הדיור המאושרות לבנייה שתכננו מוסדות התכנון. אושרו כ-127 אלף יחידות דיור (מתוכן 42 אלף אושרו בותמ"ל), כ-20% יותר מהיעד השנתי המתוכנן שהציבה הממשלה, העומד על 105 יח"ד וכ-20% יותר מבשנה שעברה.

שיא משמעותי נרשם לדברי האוצר בתחום אישור יחידות דיור של מקרקעי ישראל במוסדות התכנון. היעד הממשלתי לשנת 2017 עמד על 65 אלף ובפועל קיבלו תוקף תוכניות בהיקף של 78,483 יח"ד - אישור התוכניות מהווה 131% מהיעד הממשלתי. ב-2018 רשות מקרקעי ישראל הציבה לעצמה לקצר את זמן השיווק ולהגדיל אף יותר את כמות השיווקים.

עוד אומרים במשרד כי סך משקי הבית שהוציאו אישורי זכאות להשתתפות בפרויקט "מחיר למשתכן" עומד על 116,645 מתוכם: 54,969 זכאי סדרה א', 52,573 זכאי סדרה ב', 5,135 זכאי סדרה ג' ו-3,968 משפרי דיור. כ-42 אלף משקי בית כבר זכו בהגרלות מחיר למשתכן. כ-11 אלף יח"ד קיבלו היתר בניה, כ-9,000 יח"ד נוספות נמצאות בשלבי אישור מתקדמים לאחר החלטות וועדה. למעלה מ-8,700 יח"ד ברחבי הארץ נמצאות בשלבי בניה שונים בשטח.

סיכום האוצר את מחיר למשתכן 2017. דוברות האוצר,
מחיר למשתכן/דוברות האוצר

חמש הערים המבוקשות ביותר במחיר למשתכן הינן ראשל"צ, הרצליה, מודיעין, בית שמש ויבנה. כ-50% מכלל הזוכים בגילאי 31-40, 34% מהזוכים מתחת לגיל 30. עד היום, נערכו 355 הגרלות, 61 יישובים שותפים לפרויקט, באמצעות 216 קבלנים ו-112 מתוכם (המהווים כ-50%) לקחו חלק ביותר מפרויקט אחד.

עוד אומרים במשרד האוצר כי חברת דירה להשכיר מצביעה על זינוק משמעותי בשיווקים להשכרה ארוכת טווח בתוך שלוש שנים, החברה פרסמה 17 מכרזים והשנה אכלסה פרויקט שני ברמת השרון והכפילה את היקף הקרקעות להשכרה ארוכת טווח ואת הפרויקטים שמשווקים בהם: כ- 2,200 יח"ד לשכירות ארוכת טווח בשילוב שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ- 18 אלף מ"ר. במהלך 2018, החברה תשקיע בשיפור שוק השכירות בישראל וביצירת דרכים נוספות ליצירת מלאי של דירות לשכירות ארוכת טווח.

במהלך השנה אושרו 46,313 עסקאות כאשר היעד הממשלתי היה 45 אלף. בנוסף, נחתמו הסכמי גג עם 26 רשויות בכל רחבי הארץ.

סיכום שנה בנדל"ן 2017 מסיבת עיתונאים עם שר האוצר משה כחלון. דוברות האוצר,
שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ובכירי מטה הדיור, משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל במסיבת העיתונאים, היום/דוברות האוצר

19 מנהלות להתחדשות עירונית

השנה הוכרז על זוכה ראשון בשיטת "תכנן ובנה", במסגרתה ייבנו 1,169 יחידות דיור בחריש, תוך 30 חודשים

במהלך מסיבת העיתונאים מנו גם אנשי משרד השיכון את פעולות המשרדים בשוק הנדל"ן בשנה החולפת:

התחדשות עירונית: בשנה החולפת הוקמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, והוקמו 19 מנהלות להתחדשות עירונית ברחבי הארץ - באר שבע, קריית ים, לוד, אשקלון, עכו, יהוד, רמת גן, קרית אונו, חיפה, בת ים, אשדוד, ירושלים, כפר סבא, גבעתיים, קריית מוצקים, חדרה, הוד השרון, חולון וקריית גת.

דיור ציבורי: בשנה החולפת הוענק סיוע בשכר דירה ל-165 אלף משקי בית, מתוכם, הוענק סיוע לכ-30 אלף קשישים בעלות תקציבית של 40 מיליון שקל, ול-4,000 חיילים בודדים בעלות תקציבית של 1.6 מיליון שקל.

בשנים 2015-2017 נרכשו עבור מערך הדיור הציבורי 1,310 דירות (412 מתוכן נרכשו במהלך שנת 2017). 6,530 דירות אוכלסו בשנים 2015-2017 (2,839 בשנת 2017) ו-23,324 דירות דיור ציבורי שופצו, מתוכן 5,990 בשנה החולפת.

תכנן ובנה: השנה הוכרז על זוכה ראשון בשיטת "תכנן ובנה", במסגרתה ייבנו 1,169 יחידות דיור בחריש, תוך 30 חודשים. על פי השיטה, קבלן יחיד שיזכה במכרז יידרש לתכנן ולבצע את כלל עבודות הפיתוח במתחם, לרבות מוסדות חינוך, מבני ציבור, שטחים ציבוריים יחידות דיור ויחידות מסחר. בתכנון – פרויקטים בבאר שבע ובבית שמש וקול קורא לרשויות מקומיות להצטרף לפרויקט.

שיקום שכונות: פרויקט הכולל עבודות שיקום, שיפוץ וחיזוק בנייני מגורים ושטחים ציבוריים לצד פעילות חברתית ביישובים לחיזוקם ולהעצמתם של התושבים. שיקום פיזי: שופצו תשתיות ב-18 מועצות אזוריות בעלות תקציבית של 56 מיליון שקל. חוזקו 605 דירות ושופצו 2,638 במהלך השנה החולפת. פיתוח חברתי: פיתוח קהילתי ב-18 יישובים והוקמו 18 מרכזי צעירים. ב-22 יישובים בדואיים וב-15 יישובים דרוזים וצ'רקסים קודמו תכניות ילדים ונוער והוקמו 3 מנהלות במסגרת תכנית "הדרך החדשה" ליוצאי אתיופיה.

שר הבינוי והשיכון גלנט אמר כי "במדינת ישראל השטח הכולל קטן והשימושים רבים. אנו פועלים במלוא המרץ להגדיל את מלאי הדירות ולספק פתרונות דיור ואיכות חיים למען הציבור בישראל, בין היתר באמצעות חתימה על הסכמי גג נוספים וקידום התחדשות עירונית בערים השונות. המטרה היא שעד שנת 2020 כ-20% מהגדלת מלאי הדיור תגיע באמצעות תהליכי ההתחדשות העירונית".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון אמר כי "זו השנה השלישית ברציפות שבה רשות מקרקעי ישראל עומדת ביעדים הממשלתיים שלה ואף מעבר לכך. נתוני העסקאות הסופיים העומדים על 46,313 עסקאות מאושרות, מעידים כי השיווקים שנעשו בשנה הקודמת נשאו פרי והביאו לתוצאות גבוהות. אנחנו מאמינים שהצלחנו לייצר מודל עבודה שיטתי ויעיל המאפשר לספק לציבור במדינת ישראל את היקף יחידות הדיור הדרושות לו".

מנכ"ל דירה להשכיר, עוזי לוי אמר כי "בעבודה מאומצת, אנו מצליחים לממש את היעד של הקמת מערך של דיור להשכרה לטווח ארוך, כאשר חלק נכבד ממנו במחירים מופחתים לזכאי מחיר למשתכן. דיור להשכרה לטווח ארוך היא מתכונת מקובלת ונדרשת בכל העולם המערבי ועכשיו זה קורה גם בישראל. השנה החברה עלתה מדרגה והביאה לשיווקים ולבנייה של אלפי יחידות דיור. לצד זה, אכלסנו פרויקט נוסף, שני במספר וכ-600 משפחות מתגוררות בפרויקטים של שכירות ארוכת טווח. זאת, נוסף לקידום פתרונות לאומיים וסיוע לקבינט הדיור. ב-2018 החברה תשקיע בשיפור שוק השכירות בישראל וביצירת דרכים נוספות ליצירת מלאי של דירות לשכירות ארוכת טווח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully