וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הפולש? בית המשפט הורה לעיריית חיפה להסתלק מבניין שפינתה

2.1.2018 / 20:59

עיריית חיפה פינתה במוצאי שבת את בניין "מכון הרמב"ם" בשכונת רמת בגין בעיר אך בית המשפט פסק כי הפינוי בוצע ללא צו. העירייה תשלם לעמותה שחכרה את הבניין את הוצאות המשפט

צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

(בווידאו: פינוי "בית הרמב"ם")

בית משפט השלום בחיפה הורה הערב (שלישי) לעיריית חיפה לסלק ידה מבניין "המכון לחקר הרמב"ם" בשכונת רמת בגין בעיר, אחרי שבמוצ"ש פינו פקחי העירייה את הבניין מיושביו, וביצעו בו הרס רב ללא סמכות וללא צו שיפוטי. השופטת עידית וינברגר הורתה לעירייה לשלם לעמותה 10,000 שקל כהוצאות - עוד טרם התבררה התביעה העיקרית בגין הנזקים.

בהחלטתה, ציינה השופטת כי עיריית חיפה, רשות מקומית, אינה רשאית לעשות דין לעצמה ולפנות את המבנה מיושביו, מבלי לנהל הליך משפטי. היא הסכימה כי בסרטונים שצורפו לבקשת העמותה, ניתן לראות את "עשרות העובדים שהגיעו אל המבנה לשם ביצוע פעולת הפינוי, שוברים קירות וזורעים הרס רב במבנה" וכי יועציה המשפטיים של העירייה המשיבה לא הצליחו לתת כל הסבר לפעולה דרקונית זו מצד העירייה, ללא כל צו וכן כי העירייה לא הוכיחה מהו מקור הסמכות המקנה לה, לטענתה, את הזכות לשלול מהעמותה את החזקה במבנה ללא כל הליך משפטי.

השופטת קבעה גם כי העירייה הונעה לפעול כפי שפעלה,בשל לחץ של תושבי השכונה שקומץ מהם אף התייצב לדיון שהתקיים בפניה. היא ציינה כי טוב היתה עושה העירייה אילו בדקה את המצב העובדתי ואת המצב המשפטי, בדיקה מעמיקה יותר, בטרם פעלה כפי שפעלה, על פי תלונות תושבים שהתקבלו רק מספר ימים לפני ביצוע הפינוי.

פינוי  בית הרמב"ם חיפה. יח"צ,
פינוי בית הרמב"ם/יח"צ
"עובדי העירייה שפעלו במקום זרעו הרס וחורבן במבנה, שברו קירות באלימות ובריונות וגרמו לנזקים בסך עשרות אלפי שקלים"

הפקחים הגיעו במוצאי שבת למבנה על מנת לפנותו מיושביו, בטענה כי מדובר בפולשים. בהודעה מטעם העירייה נמסר כי "תושבים השתלטו באופן בלתי חוקי על מבנה ציבור שאינו מיועד למגורים והוצבו בו מיטות ומזרונים, כמו גם נבנו קירות גבס". לדברי העירייה היא פעלה "למניעת השתלטות זו לטובת רווחת תושבי השכונה". אלא שלא בטוח שהפינוי, שנוהל תחת פיקוחם של מנכ"ל העירייה, ראש מנהל התיפעול ומנהל אגף הבטחון, בוצע בסמכות.

חוכרת הנכס, עמותת "יד הרב דוד אסף מכון לחקר כתבי הרמב"ם", טוענת כי הימצאותם במקום אינה מהווה כלל פלישה וכי הפינוי נעשה ללא צו שיפוטי. העמותה הזעיקה למקום את המשטרה, שלטענתה "נמנעה מלהתערב מן הטעם שמעשי הפריצה נעשים על ידי עיריית חיפה". לדבריה, המשטרה עמדה בדעתה וסירבה לפעול "על אף שחברי העמותה הבהירו למשטרה, לרבות למפקד משטרת חיפה, מר אמיר גולדשטיין, כי המעשים נעשים בלא צו שיפוטי".

גורם המצוי בפרטים אמר לוואלה! NEWS כי נצ"מ גולדשטיין עצמו לא היה במקום, וכי בהוראתו הגיע למקום קצין של תחנת חיפה, מצא כי אין צו שיפוטי, והורה לנציגי העירייה לחדול מיד מכל פעולה במבנה, אלא שעד אז כבר סיימה העירייה את ההריסה והפינוי.

בתביעה שהגישה העמותה באמצעות משרד עו"ד יעקב וינרוט לבית משפט השלום בחיפה טענה כי עשרות עובדי העירייה שפעלו במקום זרעו הרס וחורבן במבנה, שברו קירות באלימות ובריונות וגרמו לנזקים בסך עשרות אלפי שקלים. על פי התביעה, עובדי העירייה נטלו ציוד של העמותה ותלמידיה, השליכו ביזו וחיללו חפצי קודש, שברו את המבנה והעמיסו את ההריסות ואת הציוד שנגזל באמצעות מנופים וכלים כבדים, הפכו בחפציהם של יושבי בית המדרש לרבות בחדרו הפרטי של ראש בית המדרש וסילקו מהמבנה את חברי העמותה ואת יושביו. לפי התביעה, כל זאת בוצע ללא הסבר ובלא שהוצג צו שיפוטי, "באופן המזכיר ימים אפלים בהיסטוריה של העם היהודי במקומות אחרים בעולם".

פינוי בית הרמב"ם חיפה. יח"צ,
הפקחים הרסו קירות במקום/יח"צ

"בנינו אותו (את מכון הרמב"ם י.א.) ב-10 אצבעות, אנחנו מימנו את הבנייה שלו והוא הוקם כדי לקיים וכדי להמשיך את חקר כתבי הרמב"ם לפי מטרות העמותה", אמר עו"ד עמית חדד המייצג את העמותה מטעם משרד עורכי הדין וינרוט בבית המשפט. "טענה שהשתמשנו בנכס כך או אחרת, אם תעלה טענה כזאת, היא שגויה במובן העובדתי ובנוסף היא לא רלוונטית במובן הקונקרטי בדיון שלנו כאן".

העמותה ביקשה מבית המשפט להורות על סילוקה לאלתר של העירייה ממכון הרמב"ם ובכלל זה את המאבטחים שהותירה במקום ולהורות על השבת המצב לקדמותו. "פינו אותנו שלא כדין ופינוי שלא כדין או למעשה גזלת חזקה, שניתן לבטל לא רק באמצעות בית המשפט אלא גם באמצעות כוח הזרוע", אמר עו"ד חדד. "זה אחד המקרים היחידים שהדין הישראלי מאפשר עשיית דין עצמי. אין כמעט מקרים כאלה. פה לא רק שהוא מאפשר דין עצמי אלא גם שימוש בכוח סביר על מה שנלקח מאיתנו שלא כדין".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "המכון ללימודי הרמב"ם פועל בשכונה מזה עשרות שנים ולצורך כך הקצתה העירייה את הקרקע. העירייה פועלת על פי חובתה וסמכותה על מנת לוודא כי מצב זה יישאר על כנו והמבנה ימשיך לשמש לייעודו המקורי גם בעתיד".

ממחוז חוף של המשטרה נמסר בתגובה: "מדובר במחלוקת משפטית שמקומה להיפתר בבית משפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully