וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון רוצה להאריך את תוקף חוק הותמ"ל בעוד שנה - הירוקים מתנגדים

2.1.2018 / 11:46

שר האוצר פנה ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בבקשה להאריך את פעילותה של הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור, שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז. בחברה להגנת הטבע ובעמותת אדם טבע ודין מיהרו להגיב: "ועדה דורסנית ומיותרת"

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: כמה זמן לוקח לבנות בניין בישראל? צפו במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

המחלוקות בין משרד האוצר לארגונים הירוקים סביב פעילותה של הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, ממשיכות גם לתוך 2018: הבוקר (שלישי) פנה שר האוצר, משה כחלון, ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, בבקשה להאריך את פעילות הותמ"ל בשנה נוספת - ונציגי הירוקים מיהרו להגיב.

הפנייה של השר כחלון נעשתה "בשל תרומתו החיובית של החוק להגדלת היצע הדיור, לאור הצורך החיוני שעודנו קיים באישור תוכניות רחבות היקף למגורים, ובשל האתגרים שעדיין מונחים לפתחה של מצוקת הדיור", כך לדבריו. במשרד האוצר הוסיפו כי בקשת שר האוצר להארכת תוקף החוק בשנה נוספת, מעידה על אמון הממשלה בפעילות הותמ"ל.

נזכיר כי הוועדה הוקמה מכוח החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (חוק הותמ"ל), שנכנס לתוקפו במחצית השנייה של שנת 2014. על פי נתוני האוצר, עד כה אישרה הוועדה 37 תוכניות הכוללות למעלה מ-100 אלף יחידות דיור בפרק זמן ממוצע של פחות משנה. עוד עולה מהנתונים כי יותר מ-20 אלף דירות שתוכננו בוועדה כבר שווקו.

"הותמ"ל תכננה השנה כ-40% מכלל יחידות הדיור שתוכננו, ותרומתה לפתרון משבר דרמטית. אנחנו ממשיכים לתכנן, לשווק ולבנות ויש לנו עוד עבודה רבה אותה נמשיך גם בשנת 2018", אמר היום כחלון.

מהנדס בניין. ShutterStock
על פי נתוני האוצר, עד כה אישרה הוועדה 37 תוכניות הכוללות למעלה מ-100 אלף יחידות דיור בפרק זמן ממוצע של פחות משנה. אתר בנייה/ShutterStock

"הותמ"ל עוקפת את הליכי התכנון הראוי"

"הוועדה מעוררת התנגדות רחבת היקף בקרב הציבור, ארגוני סביבה וחברה, הרשויות המקומיות, ארגונים מקצועיים ואף בתי המשפט. משרד האוצר מנסה לחפש את הפתרון בכיוון הלא נכון"

אבל בארגונים הירוקים, כאמור, לא מרוצים מהמהלך. רק לפני שבועיים פרסמה החברה להגנת הטבע דוח שמתח ביקורת חריפה על פעילות הותמ"ל. ניר פפאי, סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע בחברה, התייחס לדבריו של כחלון ואמר: "לא רק שלוועדה לא הייתה 'תרומה דרמטית במאבק לפתרון משבר הדיור' - מדובר בוועדה דורסנית ומיותרת, שבמשך למעלה מ-3 שנות פעילותה, לא נבנתה ולו יחידת דיור אחת. כלומר, כל התוכניות עד כה, כל ההודעות הדרמטיות לעיתונות, כל האירועים המתוקשרים בשטח - על הנייר בלבד, ללא שום תוצאות בפועל".

פפאי הוסיף כי "הוועדה מעוררת התנגדות רחבת היקף בקרב הציבור, ארגוני סביבה וחברה, הרשויות המקומיות, ארגונים מקצועיים ואף בתי המשפט. משרד האוצר מנסה לחפש את הפתרון בכיוון הלא נכון - את התכנון יש להשאיר בידי מוסדות התכנון המחוזיים, שלהם יש ראייה רחבה והם שקופים, דמוקרטיים ונגישים יותר, לציבור".

לדבריו, "אנחנו מקווים כי ועדת הפנים של הכנסת תגלה קשב גדול יותר לציבור מאשר משרד האוצר ולא תאשר את הבקשה, ומתכוונים יחד עם ארגוני החברה האזרחית להקים באופן מיידי את המטה לביטול הותמ"ל על מנת לפעול להפסקת פעילות הוועדה".

בעמותת אדם טבע ודין חיזקו את הדברים ומסרו כי מתנגדים שם להארכת פעילות הותמ"ל בשנה: "הותמ"ל עוקפת את הליכי התכנון הראוי, היא לא דמוקרטית בעליל והרסנית לסביבה. התוכניות שהיא מאשרת נעשות בלי שיתוף הציבור ובלי דאגה לתשתיות ראויות למגורים, לשטחים פתוחים ולתחבורה ציבורית".

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, הוסיף כי "המשך פעילות הותמ"ל יוביל להקמת שכונות מגורים שיהפכו בעתיד למרכזי עוני והזנחה, ללא בחינת זכויות הציבור המתגורר בהן. אדם טבע ודין תמשיך לפעול לביטול מלא של הותמ"ל וכל ועדה אחרת שמטרתה לעקוף את הליכי התכנון הראוי".

גם באיחוד החקלאי מתנגדים לבקשה של שר האוצר. לדברי עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי, "חוק הותמ"ל הוא אסון למדינת ישראל. הוא הורס את הערים ואת הכפרים הסמוכים להן ויוצר פרבור. זאת, כאשר קיים מלאי של מאות אלפי יחידות דיור בתכנון שאינו מנוצל. בתי המשפט, הרשויות המקומיות וגם תושבי הערים מתפכחים מחזון העיוועים של משרד האוצר. הארכת תוקף הותמ"ל מנוגדת גם לעמדת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, שקבע כי הותמ"ל הוא מכשיר דורסני - הוא דורס את התכנון גם ברמה המוסדית, גם בהליכי תכנון וגם בתכנון עצמו. אנחנו חייבים להיות זהירים בהפעלתו של המכשיר הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully