וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בטאבו: כל הדרכים לקנות דירה בלי לצאת מהבית

לירון רוט

2.1.2018 / 9:52

רפורמה בלשכת רשות המקרקעין מאפשרת לרוכשי ומוכרי הדירות לבצע שורה של פעולות באופן מקוון. איזה פעולות ניתן לבצע ומה היתרונות של רישום מקוון? מדריך

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, מדווחת למהדורה המרכזית על תנופת הבנייה בעיר אילת)

רפורמה חדשה שיצאה לדרך לאחרונה בלשכת רישום המקרקעין (הטאבו) פתחה לראשונה אפשרויות חדשות לביצוע פעולות במקרקעין באופן מקוון - על ידי עורכי דין החברים בלשכת עורכי הדין בעלי כרטיס חכם. הרפורמה יצאה לדרך בעקבות החלטת הממשלה בשנת 2014 שעניינה הפחתת הנטל הרגולטורי. היא הרחיבה את השירותים המקוונים המוצעים והיא צפויה להפחית את הבירוקרטיה הקיימת בביצוע פעולות בטאבו, לשפר את היעילות והמהירות בה מתבצעות הפעולות המוצעות ולהגביר את אבטחת המידע במערכת המקוונת. זאת מכיוון שזיוף מסמכים באופן ממוחשב מסובך בהרבה מזיוף מסמכים שמוגשים ידנית.

יתרון נוסף לשימוש בשירותים המקוונים, מלבד זמן הטיפול הקצר יחסית, הוא תרומה לוודאות. ניתן להגיש תיקים ולבצע פעולות גם בימים בהם אין קבלת קהל בלשכת רישום המקרקעין, ובכך להבטיח את הזכויות של הרוכש בנכס.

בנוסף, תביא הרפורמה להפחתת העלויות הכרוכות בשירותים: עלות שליח, לדוגמא, או עלויות ההגעה לטאבו מתייתרות, וגם תשלום האגרה הופחת בגין ביצוע פעולה זו באופן מקוון. לרפורמה הזאת יש גם יתרונות סביבתיים - השימוש בשירותים המקוונים חוסך שימוש בנייר ותורם לשמירה על איכות הסביבה. הרפורמה משפרת את התהליך עבור כל מי שמעוניין לרכוש או למכור דירה.

אילוסטרציה. ShutterStock
הרפורמה תפחית את השימוש בנייר/ShutterStock

למי נוגעת הרפורמה?

הרפורמה נוגעת למעשה לכל אדם שקונה או מוכר דירה והיא מייעלת באופן משמעותי את התהליך.

מהן הפעולות שניתן לבצע באופן מקוון בטאבו?

1. רישום/ביטול הערת אזהרה – הערה זו אינה מהווה זכות קניינית, אלא הערה שמטרתה מניעת רישום עסקאות הסותרות את תוכנה. בשנת 2015 הערות האזהרה שהוגשו לטאבו היוו כשליש מכלל הבקשות שהוגשו לרישום. כיום, רישום הערות אזהרה באופן מקוון, שירות אשר החל ביולי 2016, תופס נפח משמעותי מכמות הערות האזהרה המוגשות. במרץ 2017 כבר נרשמו 7,368 הערות אזהרה שהוגשו באופן מקוון - והמספרים ממשיכים לעלות.

סוגי ההערות אשר ניתן לרשום באופן מקוון הן הערות על התחייבות לעשיית עסקה, התחייבות לרישום משכנתא, הימנעות מעשיית עסקה וביטול הערות אזהרה. לא ניתן לרשום באופן מקוון הערות אזהרה על הצורך בהסכמה.

2. רישום עסקת מכר – רישום והעברת בעלות מהמוכר לקונה בעסקת מכר. ניתן לבצע פעולה זו רק כאשר מדובר בנכס אשר רשום בפנקס הבתים המשותפים וכשאין צורך ברישום משכנתא לצורך השלמת העסקה. לכן פונקציה זו יכולה לשמש רק במקרים מצומצמים יחסית, למשל כאשר מדובר בעסקת העברה ללא תמורה של דירה.

3. רישום עסקאות שכירות וחכירות - רישום זכות שימוש בקרקע לטווח ארוך מאוד מבלי להעביר הבעלות בקרקע. במידה והקרקע שייכת לרשות מקרקעי ישראל/רשות הפיתוח/קק"ל, האדם אשר חוכר את הקרקע מחויב לרשום החכירה בפנקסי המקרקעין. בדומה למכר, גם במקרה זה ניתן לבצע העברת זכות חכירה באופן מקוון רק כאשר אין צורך ברישום משכנתא וכאשר מדובר בדירה הרשומה בפנקס הבתים המשותפים.

מהו השלב הבא ברפורמה?

רישום עסקאות מכר ועסקאות חכירה נמצא כרגע בשלב "פיילוט" כלל ארצי הפועל במתכונת מצומצמת

רישום עסקאות מכר ועסקאות חכירה נמצא כרגע בשלב "פיילוט" כלל ארצי הפועל במתכונת מצומצמת. בהמשך צפוי הפיילוט להתרחב לפעולות ונכסים נוספים. חשוב לציין כי כיום ניתן לרשום עסקאות מכר ועסקאות חכירה בכפוף למשכנתא קיימת. כך למשל, מקרה שבו נרשמה משכנתא לטובת הבנק להבטחת תשלומו של הקונה למוכר בעסקה, אך המשכנתא נרשמה על זכויותיו של המוכר, תחת אישורו של הבנק ניתן יהיה להעביר באופן מקוון את הזכויות ואת המשכנתא מהמוכר לקונה.

כיום, עדיין אין אפשרות להגיש באופן מקוון את התיקים הנפוצים של העברת זכויות הדורשת רישום משכנתא, ואין פתרון לסוגים נוספים של נכסים אשר לא רשומים בפנקס הבתים המשותפים. כשהמערכת המקוונת תתרחב, יפתחו גם שירותים נוספים וניתן יהיה לבצע באופן מקוון פעולות רבות נוספות שיקלו וייעלו את השירותים הניתנים לאזרח בלשכת רישום המקרקעין.

הכותבת היא שותפה במשרד עורכי הדין גינדי-כספי וראש המחלקה המסחרית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully