וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוף הולך להשתנות: אושרה תוכנית פינוי בינוי ל-18 מגדלים בגבעתיים

7.12.2017 / 12:22

הוועדה המחוזית בתל אביב אישרה סופית מהלך התחדשות עירונית ענק במתחם ההסתדרות בעיר, במסגרתו 40 מבני שיכון עם כ-900 דירות יהרסו לטובת 2,600 יחידות דיור חדשות במגדלים בני 25-35 קומות, לצד כ-15 דונם של מבני ציבור ושטחים פתוחים

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: צפו בהריסת מבנים במסגרת התחדשות עירונית בגבעתיים)

תוכנית מגדלים בגבעתיים תסתיר לכם את הנוף? הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל אביב החליטה היום (חמישי) לתת תוקף לתוכנית התחדשות עירונית במתחם ההסתדרות בעיר, הכוללת 2,600 דירות ב-18 מגדלי מגורים. המשמעות במתן תוקף לתוכנית היא אישור סופי, המאפשר הוצאת היתרי בנייה על ידי העירייה.

מדובר בתוכנית פינוי בינוי, אשר במרכזה נמצאים כיום 40 מבני שיכון טוריים בני 4-2 קומות, בהם 914 יחידות דיור. התוכנית מאפשרת להסב חלק ממבני השיכונים למבני ציבור שיהיו במרכז המתחם וישמשו, בין היתר, עבור גני ילדים, מעונות יום ומתנ"סים, דיור מוגן ומעונות סטודנטים.

בקומות התחתונות של מבני המגורים, הפונים לרחוב ההסתדרות, יוקצו שטחי ציבור ושטחים פתוחים בהיקף של 15 דונם, שיסייעו לרשות המקומית לתת מענה לצרכי ציבור שכונתיים כדוגמת גני ילדים, מעונות יום, טיפות חלב ושימושים ציבוריים נוספים.

מסביב למתחם המרכזי יוקמו 18 מבני מגורים בני 35-25 קומות בהם, כאמור, כ-2,600 יחידות דיור - מתוכן 20% יוקצו עבור דירות קטנות בשטח עד 63 מ"ר; ו-40% יוקצו עבור דירות של 100 מ"ר. זאת, לצורך יצירת תמהיל דירות מגוון שייתן מענה, בין היתר, לזוגות צעירים.

מתחם ההסתדרות. אדריכלים רותי הרשקוביץ ואמנון בר אור,
מבני הציבור במרכז והמגדלים מסביב. התוכנית החדשה בגבעתיים/אדריכלים רותי הרשקוביץ ואמנון בר אור

מיזם אחד - 11 מתחמי בנייה

המתחם כולו תוכנן כיחידה אחת, אך הוא מורכב מ-11 מתחמים קטנים שיבוצעו באופן נפרד על ידי יזמים שכבר נמצאים בהתקשרויות מקדמיות עם דיירי המתחם.

במרכז התוכנית יוקמו מבני ציבור שישתלבו עם 15 דונם של שטחי ציבור, ויחד יהוו ריאה ירוקה. רחוב המאבק, הנמצא בחלק המערבי של התוכנית, יהפוך לשדרה עירונית ראשית המלווה בחזית מסחרית. לאורך הרחוב תינטע שדרת עצים ויוקמו שבילי אופנים.

שטח התוכנית בהיקף של כ-100 דונם והיא ממוקמת במתחם שבין דרך אלוף שדה בדרום לרחוב המאבק במערב. היא גובלת עם תוכנית מתחם כורזין שאושרה לאחרונה, המהווה מוקד תעסוקה עתידי חשוב לעיר גבעתיים.

כמו כן, התוכנית ממוקמת בסמיכות לשתי תחנות של הרכבת הקלה - הקו הסגול אשר יעבור לאורך דרך אלוף שדה, בסמוך לחלק הדרומי של התוכנית; והקו הצהוב של הרכבת הקלה שיעבור בסמוך לצפון התוכנית, לאורך דרך יצחק רבין.

מתכננת מחוז תל אביב במנהל התכנון, נעמי אנג'ל ציינה כי "התוכנית, שנערכה על ידי אדריכלים רותי הרשקוביץ ואמנון בר אור, היא חלק ממהלך כולל לקידום תוכניות להתחדשות עירונית בגבעתיים. בנוסף להגדלת ההיצע ביחידות הדיור, היא נותנת מענה לצרכים של העיר כולה - בתי ספר, גני ילדים, מבני תרבות וקהילה, לצד פארק עירוני ודיור בר השגה".

המתנגדים: "התוכנית אינה עומדת בהבטחה להגביל את הגבהים בה"

מובילי הקבוצות המתנגדות לתוכנית, המתגוררים בסמוך למתחם המיועד, הגישו פעמיים התנגדויות לתוכנית בעזרת עו"ד אפרת רחף. בעקבות הלחץ הציבורי, משך ראש העיר את התוכנית לתיקון בפעם הראשונה - והיא הופקדה מחדש. גם בפעם השנייה הוגשו התנגדויות, וכעת כאמור התוכנית אושרה, כאשר היא כוללת 1,200 יחידות דיור פחות מהתוכנית המקורית.

למרות זאת המתנגדים עדיין אינם מרוצים. בשיחה עם וואלה! נדל"ן מסרו כי "את האמת צריך לומר - בעוד שראש העיר, רן קוניק, לוקח קרדיט לא לו על אישור התוכנית המתוקנת, הוא היה זה שאישר אותה פה אחד בגרסתה הקטסטרופלית ב-2014", מסרו. לדבריהם, "אלמלא השקענו מאמצים, זמן וכסף רב במאבקים, ממדיה לא היו מצטמצמים. בנוסף, ראוי להזכיר למר קוניק שגם תוכנית זו, בה הוא מתגאה עתה, אינה עומדת בהבטחות הפומביות שנתן רק לפני שנה להגביל את הגבהים בה ל-25 קומות לכל היותר".

עוד נמסר כי "על אף ההישגים שרשמנו במאבקינו, אנו עדיין סבורים שמדובר בתוכנית רעה, שמעמיסה על האזור הרבה מעבר לקיבולת שלו, וכי עדיין אפשר וצריך לתכנן אחרת ולשים דגש רב יותר על צפיפות וגבהים נמוכים יותר, תשתיות הולמות, תחבורה וחניה. אנו מתכוונים להמשיך בדרכנו ולעשות את כל הדרוש כדי לשמור על העיר שלנו, וזאת במיוחד לאחר שעיריית גבעתיים הוכיחה שמוטב שלא לסמוך עליה בענייני תכנון ובנייה. לאחרונה גם הצטרפנו למאבק הארצי לבינוי שפוי, אשר מוחה ומתריע מעל כל במה על התכנון הלקוי וחוסר ההתייחסות לתשתיות מתאימות".

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה לדברים: "תוכנית מתחם ההסתדרות הוכנה לפני לפני כ-15 שנה, אך קודמה רק בשנים האחרונות על ידי ראש העירייה רן קוניק, בכפוף לשינויים שדרש לערוך בה. בתצורתה החדשה ולאחר שהושקעה בה מחשבה ותכנון מחודש (על ידי מתכננת הערים נעמה מליס, האמונה גם על תוכנית המתאר), הוכנסו בה תיקונים ושיפורים משמעותיים, הכוללים בין היתר את ביטול מתחם השימור, הפחתה משמעותית בגובה הבניינים, הוספת מבני ציבור וחינוך ועוד. כעת, כשהתוכנית ישימה ושפויה, יוכלו תושבי המתחם, אחרי שנים רבות של המתנה, לחדש את בתיהם הישנים. במקרה זה, כמו גם בכל הקשור לתחום התכנון והבנייה בגבעתיים, ראש העירייה רן קוניק לא נכנע ללחצים פוליטיים משני הכיוונים וללחצים אחרים, ומקדם את תהליכי ההתחדשות העירונית אך ורק לפי צרכי העיר ובאופן אחראי ומתון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully