וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיפאון נמשך: צניחה של 21% ברכישת דירות ברבעון השלישי

5.12.2017 / 10:38

על פי סקירת האוצר, מסמנת הירידה במספר העסקאות ארבעה רבעונים של שפל ברכישת הדירות. רצף כזה נרשם רק פעם אחת בעבר - בזמן המחאה החברתית

מערכת וואלה!

(בווידאו: כתבת הנדל"ן של וואלה! NEWS יעל דראל סוקרת את המצב בענף)

ברבעון השלישי של 2017 נרכשו בישראל 23.7 אלף דירות. מדובר בירידה של 17% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד – ואם מנכים ממניין העסקאות את עסקאות "מחיר למשתכן" מדובר בירידה של 21%. כך עולה מסקירתו של הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

בכך חותם הרבעון השלישי ארבעה רבעונים רצופים של ירידה במספר העסקאות, הן בהשוואה לרבעונים המקבילים להם בשנה הקודמת והן בהשוואה בין כל רבעון לקודמו. בהשוואה היסטורית, מדגישים באוצר, מדובר ברצף חריג. למעשה, מתחילת העשור הקודם (הנתונים המוקדמים ביותר המצויים ברשות המדינה) נרשם רצף שלילי כזה רק פעם אחת נוספת - בין הרבעון השני של 2011 לרבעון הראשון של 2012, כשברקע היתה המחאה החברתית.

עוד עולה מהסקירה כי נרשמה ירידה של 16% ברכישת דירות במחירי שוק על ידי הזוגות הצעירים ברבעון השלישי של 2017, אל הרמה הנמוכה ביותר מאז תקופת ההמתנה למע"מ אפס. הירידה ברכישות הזוגות הצעירים בולטת במיוחד בפלח השוק של הדירות החדשות.

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור רחובות, עם רמה נמוכה במיוחד של עסקאות "במחירי שוק" בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. סך הדירות שנרכשו באזור זה בתקופה ינואר-ספטמבר עמד על 10.6 אלף דירות בלבד, ירידה של 20% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והרמה הנמוכה ביותר שנרשמה באזור זה בהשוואה היסטורית - למעט שנת 2003, שעמדה בצל האינתיפאדה השנייה. באוצר מדגישים כי נתון זה בולט במיוחד לאור העובדה שבמהלך העשור האחרון גדל משמעותית מלאי הדירות באזור זה (הכולל בין היתר את הערים ראשון לציון, אשדוד ומודיעין).

מנגד, אזור חיפה, שגם בו נרשמה ירידה בעסקאות, בולט דווקא עם רמה גבוהה יחסית של עסקאות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ביחס לאזורים אחרים. כך למשל, רק בשנים 2015 ו-2016 נרשמה רמה גבוהה יותר של עסקאות באזור זה, מאשר זו שנרשמה השנה. המגמות המנוגדות בהתפתחות העסקאות באזורי חיפה ורחובות הביאו לכך שבעוד שבתחילת העשור הקודם היה מספר העסקאות באזור רחובות גבוה ב-75% מזה שבאזור חיפה, הרי שפער זה הלך ונסגר עד למצב שבו בשנת 2017 מספר העסקאות באזור רחובות נמוך ב-13% מזה שבאזור חיפה.

עוד בנדל"ן

לראשונה: שווי דירת 4 חדרים בת"א - מתחת ל-3 מיליון שקלים

לכתבה המלאה

רכישות המשקיעים ברמה הנמוכה ביותר מאז 2003

מסקירת הכלכלן הראשי עולה עוד כי ברבעון השלישי של 2017 נרכשו 5,500 דירות חדשות "במחירי שוק", ירידה חדה של 29% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד

סקירת הכלכלן הראשי כוללת גם ניתוח של רכישות הזוגות הצעירים מקרב זכאי סדרה ב' ב"מחיר למשתכן". ניתוח זה מצביע על שיעור "התייאשות" נמוך של 4% מביניהם, שוויתרו על הדירות המוזלות בתוכנית ופנו לרכישת דירה "במחירי שוק" בתשעת החודשים הראשונים של השנה. "כשליש מאותן רכישות היו של דירות חדשות, שיעור גבוה משמעותית מאשר בקרב כלל הזוגות הצעירים. יש בכך כדי להעיד על העדפה חזקה של אותם זכאים לדירות חדשות", ציינו באוצר.

פלח שוק נוסף שבו התמקדה הסקירה הם המשקיעים, שרכישותיהם ברבעון השלישי הוסיפו לרדת בשיעור חד של 26% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. נתון זה מצטרף לשיעורי ירידה חדים של למעלה מ-20% שנרשמו ברכישותיהם של המשקיעים מאז הרבעון השלישי של 2015. במצטבר, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הסתכמו רכישות המשקיעים ב-13.2 אלף דירות בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז המיתון של 2003. מבדיקת הפילוח הגיאוגרפי עולה כי באזור המרכז רשמו רכישות המשקיעים את רמתם ההיסטורית הנמוכה ביותר. כך למשל, בתשעת החודשים הראשונים של 2017 נרכשו באזור זה 1,700 דירות בלבד, ירידה חדה של 29% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והרמה ההיסטורית הנמוכה ביותר של רכישות משקיעים באזור זה.

אזור נוסף בו הגיעו רכישות המשקיעים לרמתם הנמוכה ביותר הוא אזור רחובות, זאת על אף העובדה שבמהלך הרבעון הנוכחי נמכרו באזור זה מאות דירות במסגרת מבצע מכירות של אחד ממועדוני הצרכנות הגדולים, המאופיין בשיעור גבוה של משקיעים.

הירידה המתמשכת ברכישות המשקיעים מוצאת ביטוי גם בחיובי מס הרכישה שנגבה מדירות להשקעה. מנתון זה עולה כי חיובי המס רשמו ירידה ריאלית של 28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וכי במצטבר, מתחילת השנה הסתכמו חיובי מס רכישה על דירות להשקעה ב-1.5 מיליארד בלבד, ירידה חדה של 33% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

מסקירת הכלכלן הראשי עולה עוד כי ברבעון השלישי של 2017 נרכשו 5,500 דירות חדשות "במחירי שוק", ירידה חדה של 29% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ירידה חדה זו מקיפה את כל הסגמנטים של השוק. לפי הנתונים, משקלם של הקבלנים הגדולים בסך המכירות ממשיך לרדת, עובדה שעשויה להצביע על גמישות מחירים נמוכה בקרב קבלנים אלו. כמו כן, רכישת דירות יד שניה ברבעון השלישי עמדה על 16.9 אלף דירות, הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2015, וירידה של 17% לעומת אשתקד. ירידה זו הובלה על ידי המשקיעים ומשפרי הדיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully