וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לירוקים: התקבל הערר נגד פרויקט המלון בעמק ססגון

4.12.2017 / 12:49

לאחר מאבק שנמשך כעשור, המועצה הארצית לתכנון ובנייה פסקה לטובת ארגוני הסביבה - ועצרה את התוכנית להקמת 300 חדרי מלון בבקעת תמנע. כעת היא צפויה לעבור שינוי דרמטי שעשוי לצמצם אותה משמעותית. "אין לבנות במקום מלון לעשירים בלבד"

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: צפו בעמק ססגון מעין הרחפן)

לאחר מאבק של כעשור סביב התוכנית להקמתו של מתחם מלונאי בעמק ססגון שליד בקעת תמנע - התוכנית נעצרה וצפויה לעבור כעת שינוי דרמטי. מדובר בתוכנית המקודמת במקום על ידי קבוצת איגרא, וכוללת 300 חדרי מלון במבנה המשתרע על פני כ-91 דונם.

ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קיבלה הבוקר (שני) ערר שהגישה החברה להגנת הטבע בשם ארגוני הסביבה, לצד המשרד להגנת הסביבה ועיריית נתיבות, וקבעה כי יש להתערב בהחלטת הוועדה המחוזית דרום שאישרה את התוכנית - על אף חלופות אחרות להקמת הפרויקט. בהחלטה נקבע כי יש לצמצם את בינוי המלון לתא שטח שלא יעלה על 40 דונם. זאת, בנוסף לשטח נוסף שיכלל בתוכנית, ללא בינוי, עבור מוקד תיירות שיצומצם גם הוא בהתאם לצרכי המלון, כפי שיוגדרו בתוכנית המתוקנת.

בהחלטה נקבע עוד כי הבינוי כולו יוגבל לשטח המבואה הדרומית בלבד. המשמעות: בעקבות ההחלטה צפויה להשתנות הפרוגרמה המלונאית, באופן שיצמצם משמעותית את היקף השטחים עליהם יתפרש המתחם המלונאי וימזער את הפגיעה בסביבה. כמו כן, החלטת הוועדה מעניקה לציבור את היכולת להתנגד מחדש לתוכנית, ובמקביל היא ממליצה להכיר בחלקו הצפוני של העמק כשמורת טבע.

עמק ססגון. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, החברה להגנת הטבע
עמק ססגון/החברה להגנת הטבע, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

"המיזם מאיים לפגוע פגיעה בלתי הפיכה בסביבה"

"התוכנית היא למיזם מלונאי שאפתני, בלב לבו של אותו שטח מדברי רגיש וייחודי. מיזם זה מאיים לפגוע פגיעה בלתי הפיכה בסביבה הבתולית של עמק ססגון ובציבור הישראלי, על חשבון הדורות הבאים"

בערר שהוגש טענו המתנגדים כי הוועדה המחוזית דרום אישרה את התוכנית בניגוד לדוח מקצועי של בודק שמונה מטעמה - שקבע כי המיקום הנוכחי בעמק ססגון יגרום לפגיעה אנושה באזור; וכי חלופת "המבואה הדרומית", הממוקמת בסך הכל כקילומטר בקו אווירי מאזור זה, היא המתאימה ביותר והכי פחות פוגעת מבחינה סביבתית.

המבואה הדרומית, במסגרתה הוחלט לקדם את התוכנית המתוקנת, היא אזור הסמוך לכניסה לפארק תמנע, שנהנה מגישה מכביש 90 ומסמיכות לתשתיות. אזור זה מוגדר על ידי גורמי מקצוע ככזה שבו תהיה פגיעה פחותה בטבע. "בקעת תמנע היא מרחב גיאוגרפי עשיר באוצרות טבע נופיים, גיאולוגיים והיסטוריים, ולכן מועמדת הבקעה להיות מוכרזת כאתר מורשת עולמי של אונסקו", נכתב בערר.

עוד נכתב כי "עמק ססגון מהווה כיום את המרחב הנופי בכל בקעת תמנע, בכך שאינו מופר בידי אדם, והוא נגיש ופתוח לכל אדם ללא תשלום. עמק ססגון נמצא בין שני הרי אבן החול הנובית - גבעת ססגון והר מכרות. שביל ישראל חוצה את חלק הארץ היפהפה הזה ומוביל את המטיילים ממרגלות מעלה מלחן, בואכה הר תמנע, בין צוקים בראשיתיים".

בהמשך נכתב כי "התוכנית נשוא הערר היא למיזם מלונאי שאפתני, בלב לבו של אותו שטח מדברי רגיש וייחודי. מיזם זה מאיים לפגוע פגיעה בלתי הפיכה בסביבה הבתולית של עמק ססגון ובציבור הישראלי, על חשבון הדורות הבאים".

בערר נמתחת ביקורת חריפה על התנהלות הוועדה המחוזית: "הוועדה המחוזית לא מילאה, בפועל, את חובתה - לבחון חלופות לתוכנית. הנספח הנופי-סביבתי שהוגש לוועדה המחוזית, הציג עמדה ברורה ונחושה באשר לפגיעה האנושה בעמק ססגון, במידה ויאושר מיקומו המקורי של המיזם המלונאי. עורכי הנספח הנופי-סביבתי המליצו, בעדיפות הראשונה, על חלופת המבואה הדרומית, בין השאר כיוון שהיא נמצאה כמאזנת בצורה הטובה ביותר בין היתכנות תיירותית לבין פגיעה פחותה בסביבה. לדעת העוררים, הנספח הנופי-סביבתי הוא מאוזן ושלם בכל ההיבטים המקצועיים-תכנוניים הנדרשים - צורכי הסביבה מזה וצורכי התיירות מזה".

עוד באותו נושא

כך משרד התיירות מעודד את הריסת המדבר שלנו

לכתבה המלאה
עמק ססגון. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
עמק ססגון/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

"סימן שאלה עצום על המשך קידום הפרויקט"

עמותת אדם טבע ודין: "החלטת הוועדה מטילה סימן שאלה עצום על המשך קידום הפרויקט וכדאיותו הכלכלית. הוועדה קבעה באופן מובהק כי אין לבנות במקום מלון לעשירים בלבד"

בהמשך נכתב: "והנה, בכל זאת, החליטה הוועדה המחוזית, בניגוד להמלצת יועצה המקצועי האובייקטיבי, לאשר את המיזם המלונאי במיקומו בעמק ססגון; חלופה שדורגה כנחותה כמעט לכל החלופות האחרות שנסקרו".

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "החברה להגנת הטבע, שהגישה את הערר נגד התוכנית, מברכת על החלטת ועדת הערר. מדובר בצעד חשוב מאוד לשימור המקום הייחודי הזה, וכולנו תקווה שהתוכנית החלופית לא תקודם".

עו"ד אסף רוזנבלום, ראש המחלקה המשפטית בעמותת אדם טבע ודין, הגיב גם הוא על ההחלטה ואמר: "המאבק להצלת עמק ססגון, שהחל בפעולה של תושבי האזור עם אדם טבע ודין, נושא פרי. החלטת הוועדה מטילה סימן שאלה עצום על המשך קידום הפרויקט וכדאיותו הכלכלית. הוועדה קבעה באופן מובהק כי אין לבנות במקום מלון לעשירים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully