וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע האחרון: תוכנית לאלפי דירות ליד כפר סבא ירדה משולחן הקבינט

22.11.2017 / 8:11

7,000 דירות בצפון כפר סבא ליד המושב צופית לא יקודמו במסלול מהיר בוותמ"ל. הסיבה: התנגדות משרד החקלאות מחשש לפגיעה בשטחים חקלאיים. חלופה תוצג בתוך כחודש

צילום:אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: הילה ציאון מדווחת במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על פרויקט הדיור להשכרה לטווח ארוך ברמת השרון)

ברגע האחרון, תוכנית להקמתן של כ-7,000 דירות במתחם "כפר סבא צפון" ירדה משולחן קבינט הדיור - ולא הוכרזה כתוכנית במסלול ותמ"לי (מסלול באישור מהיר). הסיבה: התנגדותם של משרד החקלאות ומרכז המועצות האזוריות לתוכנית, עקב חשש מפגיעה בשטחים חקלאיים מעובדים של מושב צופית שבשולי העיר כפר סבא.

על פי הסיכום שהושג, משרד החקלאות יפעל לאיתור תוכנית חלופית, אותה הוא יגבש בחודש הקרוב בתיאום עם משרד האוצר, וזאת במטרה להחריג את השטחים החקלאיים של מושב צופית מתוכניות בנייה מסיביות עתידיות.

תוכנית זו, המשתרעת על פני כ-1,000 דונם, זוכה להתנגדות כבר תקופה; ואף הוגשה נגדה בקשה לצו ביניים מצד האגודה השיתופית (מושב צופית). לקראת הדיון, שלחו גם במרכז המועצות האזוריות מכתב בנושא לקבינט הדיור בבקשה לעצור את קידומה, בטענה כי לא היו מודעים כלל להחלטה להכריז על המתחם כעל שטח שבו תקודם תוכנית ענק, וכי שטח זה מהווה אזור חקלאי פעיל.

כבל חשמל ניזוק בסערה, מושב צופית, 27 באוקטובר 2015. אורי שמיר, מערכת וואלה! NEWS
מושב צופית/מערכת וואלה! NEWS, אורי שמיר

"לעיר כפר סבא קיימות עתודות נרחבות להקמת שכונות מגורים"

"מרכז המועצות האזוריות, כמו גם המועצות אותן הוא מאגד, מודע למשבר הדיור השורר בארץ, לחשיבות מציאת ויצירת פתרונות לו בהקדם ולמאמצי הממשלה בהקשר זה. עם זאת, מן הראוי שהחלטות הרות גורל לפיתוח שטחים חקלאיים מעובדים של יישובים חקלאיים-כפריים במרחב הכפרי, המהווים חלק מנוף הארץ, ריאות ירוקות ואזורי חיץ לערים שסביבם, ישקלו בכובד ראש על בסיס כל הנתונים הרלוונטיים, לרבות חלופות אחרות, פגיעה בחקלאים המתבססים על שטחים חקלאיים אלה לפרנסתם, שינוי אופיים של היישובים החקלאיים שיוותרו ללא קרקע חקלאית לעיבוד ופגיעה בכושר הייצור וההמצאה החקלאי, שכן את השדה שנבנה, ככל הנראה לא ניתן יהיה להשיב לקדמותו", נכתב.

במכתב צוין עוד כי "מתחם ההכרזה שבנדון צפוי להשתרע על פני כ-1,000 דונם, מחציתם לכל הפחות, על שטחי המשבצת החקלאית של מושב צופית, המהווים קרקע חקלאית מעובדת המספקת פרנסה לכשליש מתושבי המושב, והמאפשרים את קיומו כצורת התיישבות חקלאית-כפרית עוד בטרם קום המדינה".

עוד צוין כי מבחינת תחום ההכרזה עולה שלעיר כפר סבא קיימות עתודות נרחבות להקמת שכונות מגורים, תעסוקה ושטחי ציבור - ואלה אף אותרו, נבדקו והוטמעו במסגרת תוכנית המתאר לעיר כפר סבא (כס/2035) המתווה את הפיתוח בעיר לעשורים הבאים.

"אין טעם בקידום תוכנית החורגת מתוכנית המתאר המופקדת"

"אין ספק שיש למצוא פתרונות למשבר הדיור ברחבי הארץ, אך יש לעשות את זה לצד שמירה על הקרקע החקלאית והיישובים הכפריים ככל הניתן"

"כך למשל, מתווה תוכנית המתאר המופקדת שטח נרחב ממערב לתחום ההכרזה, המיועד לפיתוח ולבינוי, וזאת שלא על קרקעות חקלאיות של מושב צופית, כאשר שטח זה, כמו גם שטחים נוספים בתחום העיר, לרבות מתחמים המיועדים להתחדשות עירונית, עתידים להוות עתודה וזאת עד לשנת 2035 לפחות", נכתב. לכן, לטענתם, "בשלב זה אין כל טעם אמיתי בקידום תוכנית החורגת מתוכנית המתאר המופקדת, שאינה תואמת למגמת הפיתוח אותה מבקשת העיר עצמה לקדם ומטה את מגמת הפיתוח ממרכז העיר, תוך פגיעה בו, לשוליה".

ממשרד החקלאות נמסר: "במטרה לשמור על הקרקע החקלאית, שר החקלאות והצוות המקצועי במשרד החקלאות הביעו את התנגדותם להכרזה המוצעת בשל היותה בלתי מידתית ומהווה פגיעה בשטחים החקלאים בכלל ובמושב צופית בפרט. אין ספק שיש למצוא פתרונות למשבר הדיור ברחבי הארץ אך יש לעשות את זה לצד שמירה על הקרקע החקלאית והיישובים הכפריים ככל הניתן. הסיכום שמשרד החקלאות תוך חודש יציג חלופה".

מקבינט הדיור במשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרד החקלאות, בתיאום עם משרד האוצר, יציג בישיבת הקבינט הבאה חלופה, במטרה לצמצם את הפגיעה בשטחים החקלאיים המעובדים של המושב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully