וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון הסכם הגג בקריית גת: עכשיו המדינה תובעת את העירייה

21.11.2017 / 17:31

בתביעה שהוגשה לביהמ"ש בבאר שבע נטען כי העירייה מסרבת לפתוח תיקי רישוי לקבלנים ולחתום על הסכמי תשתיות, במסגרת ההסכם שנחתם לפני 4 שנים. ובזמן שהפינג-פונג הזה נמשך כבר יותר מחצי שנה בערכאות המשפטיות - רוכשי הדירות ממשיכים לשהות באי-ודאות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שכונת כרמי גת בקריית גת/מערכת וואלה!, צילום מסך

נמשך הפינג-פונג בין עיריית קריית גת למדינה לגבי הסכם הגג שנחתם בעיר ב-2013 - בעוד רוכשי הדירות בתווך. אחרי שבאוגוסט האחרון עתרה העירייה לבג"ץ נגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בטענה לאי העמדת תקציבים להסכם, מהלך שבוצע בעקבות הליך משפטי שנקטה נגדה רמ"י - האחרונה הגישה היום (שלישי) תביעה נגד העירייה בגין הפרות ההסכם.

במסגרת התביעה, שהוגשה על ידי פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, מתבקש בית המשפט לאכוף על העירייה את ההסכם שנחתם לפני 4 שנים. תכלית ההסכם - הקמה של כ-7,500 יחידות דיור על אדמות מדינה בשכונה החדשה "כרמי גת", הממוקמת צפונית לכביש מספר 35 ולעיר הקיימת.

הסכמי גג, הנחתמים בין רשות מקרקעי ישראל לרשויות מקומיות, נועדו לעודד את הרשויות לקדם ולתמוך בפיתוח יחידות דיור ושיווקן בהיקף נרחב (5,000 יחידות דיור לפחות) ובקצב שיווק מהיר (לפחות 2,000 יחידות דיור בשנה). ההסכמים מייצרים מעטפת שמטרתה תמיכה בפיתוח התשתית להקמת הדירות ושיווקן.

עיקרו של הסכם הגג עומד על התחייבות העירייה לתכנן ולבצע את עבודות הפיתוח ומבני הציבור המפורטים בהסכם, בהתאם ללוחות הזמנים הקבועים בו. בגין תכנון וביצוע עבודות הפיתוח, העירייה זכאית לדמי ניהול ועלויות תפעול שוטפות, אשר יחושבו מעלות עבודת התכנון והביצוע בפועל. ההסכם מפרט את מקורות המימון לביצוע עבודות אלו, ומסדיר את מנגנוני התשלום לרבות תשלום קדמי מימון לעירייה.

"רמ"י עמדה ועומדת בכל התחייבויותיה"

מכתב התביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד טל שטיין ותהילה שמשון מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), עולה כי בעוד רמ"י עמדה ועומדת בכל התחייבויותיה כלפי העירייה על פי הסכם הגג, ואף הוסיפה תקציבים לעירייה במסגרת הסכם נוסף שכותרתו "סיכום בדבר קדם מימון" שנחתם בין הצדדים באוקטובר 2015; העירייה "מפרה ברגל גסה" את התחייבויותיה על פי שני ההסכמים", כך לשון התביעה.

לטענת התביעה, מדובר בשלושה היבטים מרכזיים. הראשון - העירייה מסרבת לפתוח תיקי רישוי לקבלנים שזכו במכרז במתחם 01 בכרמי גת; בכך היא מונעת מהקבלנים להתחיל את הליכי הרישוי שתכליתם השגת היתרי בנייה.

השני, העירייה מסרבת לחתום על הסכמי תשתיות מול היזמים שזכו במכרזים במתחמים 03-04 בכרמי גת. משמעות הדבר היא עיכוב משמעותי בלוחות הזמנים. לפי התביעה, "הפרה זו מקבלת משנה תוקף, גם בשל העובדה שבמתחמים אלה שווקו יחידות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, במסגרתם מחויבים היזמים למחיר שהציעו ולעמידה בלוחות זמנים נוקשים להשלמת הבנייה, והחשש לעיכובים בפרויקט נוכח התנהלות העירייה הוביל לקבלת פניות מהיזמים לביטול העסקה".

ההיבט השלישי, על פי התביעה, הוא כי העירייה מעכבת את פרסום המכרז לביצוע עבודות פיתוח במתחם 03-04. עיכוב עבודות הפיתוח גורם לעיכוב בלוחות הזמנים להשלמת הפרויקט, עיכוב שהשלכותיו הכלכליות ברורות מאליהן.

תזכורת:

המאבק נמשך: עיריית קריית גת עתרה לבג"ץ נגד המדינה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שכונת כרמי גת/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיריית קריית גת: "משוכנעים שביהמ"ש יסכים עם עמדת העירייה"

מי שבעיקר סובל מהמצב אלה רוכשי הדירות, שכספם הוא בן ערובה. מדובר במיוחד ברוכשי דירה ראשונה, ששילמו ממיטב כספם לקבלנים ולמארגני קבוצות רכישה בשכונה, אשר ממתינים מזה למעלה משנתיים לקבלת ההיתר - כאשר הדרך לבנייה עצמה עוד ארוכה

עוד נטען בתביעה כי ברמ"י כבר התקבלו פניות מיזמים לביטול עסקאות ולהתערבותה, בין השאר מאחר שהיזמים אינם רואים פיתוח בשטח. צוין כי המכרז לביצוע תשתיות הוכן זה מכבר על ידי העירייה, ואושר מקצועית וכספית על ידי רמ"י כבר בפברואר 2016, ועל כן נטען כי אין כל סיבה עניינית לעכב את פרסומו.

בעקבות זאת ביקשה הפרקליטות מבית המשפט להורות לעירייה לקיים את ההסכם, ובכלל זה "לפתוח לאלתר את שערי התכנון בפני היזמים, לחתום על הסכמי תשתית עם יזמים שזכו במכרזים, לפרסם לאלתר את המכרז לביצוע עבודות הפיתוח ולעמוד בכל התחייבויותיה על פי הסכם הגג והסכם קדם המימון".

יצוין כי מי שבעיקר סובל מהמצב אלה רוכשי הדירות, שכספם הוא בן ערובה. מדובר במיוחד ברוכשי דירה ראשונה, ששילמו ממיטב כספם לקבלנים ולמארגני קבוצות רכישה בשכונה, אשר ממתינים מזה למעלה משנתיים לקבלת ההיתר - כאשר הדרך לבנייה עצמה עוד ארוכה.

מעיריית קריית גת נמסר בתגובה: "עיריית קריית גת עתרה לבג"ץ נגד רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, בגין אי עמידת המדינה בהתחייבויות עליהן חתמה בהסכם הגג, בייחוד בכל הנוגע לתקצוב מוסדות חינוך ומוסדות ציבור ברובע, וכן בגין אי שוויון בתנאי ההסכם מול קריית גת ביחס להסכמים אחרים משופרים עליהם חתמה הממשלה מול רשויות אחרות. דיון ראשון בעתירה נקבע לשבוע הבא ביום ה-30 בנובמבר. מן הראוי שעתירה זו תידון בבג"ץ. אנו משוכנעים כי גם בית המשפט יסכים עם עמדת העירייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully