וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות שדות התעופה לבג"ץ: "לא לתשלום ארנונה ליישובים ליד נתב"ג"

21.11.2017 / 16:28

העתירה הוגשה נגד שר הפנים בדרישה לעצור את עבודת ועדת הגבולות, הבוחנת חלוקת הכנסות מהפעלת שדה התעופה בין הרשויות המקומיות הסמוכות. "ניסיון נוסף לנגוס בהכנסות נתב"ג כדי לכסות גירעונות של הרשויות"

עומס שיא בנתב"ג בחודש אוגוסט 17 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה! NEWS
נמל התעופה בן גוריון/מערכת וואלה! NEWS, ראובן קסטרו

רשות שדות התעופה מתנגדת לכוונת משרד הפנים לחייבה לשלם מאות מיליוני שקלים כארנונה לרשויות המקומיות הגובלות בנמל התעופה בן גוריון. הרשות עתרה היום (שלישי) לבג"ץ כנגד החלטת שר הפנים אריה דרעי להקים וועדה לחלוקת גבולות וחלוקת הכנסות ארנונה משדה התעופה.

השר דרעי החליט להקים את הוועדה לפני כחודש. עם היוודע דבר החחלטה לרשות פנתה זו לשר מספר פעמים ודרשה להשעות את עבודת הוועדה. הנהלת רשות שדות התעופה טענה שהוועדה הוקמה על רקע הבחירות הצפויות להתקיים בשנה הבאה לרשויות המקומיות והלחץ הכבד שבו נתונים ראשי הרשויות להראות הישגים. לטענת הרשות יש לדחות את כל הדיון למועד אחר תקופת בחירות.

שטח השדה מוגדר כיום כ"שטח גלילי" שאינו שייך לאף אחת מהרשויות המקומיות. הרשויות השכנות, כמו לוד, יהוד, ונווה מונוסון לוטשות עיניים לעבר מיליארדי השקלים שמגלגל שדה התעופה מידי שנה. לטענת ראשי הרשויות משלמים תושביהן מחיר על הסמיכות לשדה התעופה –מחיר המתבטא במפגעי רעש ובירידת ערך נכסי הנדל"ן. בעבר הציגה רשות שדות התעופה סקרים המראים כי שוויו נכסי הנדל"ן של הרשויות הגובלות דווקא עלה בעקבות הקירבה לשדה התעופה.

במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים לשנות את מעמדו של נתב"ג ולצרפו לתחום שיפוטן של הרשויות המקומיות הסמוכות. עד כה לא צלחו נסיונות אלה בנימוק שמדובר במתקן תשתית תעופתית ייחודי בעל חשיבות ארצית ובעל צרכים ייחודיים, שהכנסותיו משמשות להפעלתו ופיתוחו, בהיקפים של מיליארדי שקלים ושהוא אינו מקבל שום שרות מוניציפלי ומספק את צרכיו הייחודיים.

עוד בנדל"ן

"מחירי הדיור במדינה נקבעים קודם כל בתל אביב"

לכתבה המלאה

"תשלומים לרשויות יפגעו בפיתוח תשתיות התעופה בישראל"

"אף לא אחת מהרשויות המבקשות לנגוס בהכנסות נתב"ג ערוכה ומסוגלת לספק את מכלול השירותים הנדרשים לנתב"ג"

בעתירה טוענת הרשות כי על פי החוק היא מחויבת להשתמש בכל הכנסותיה לפיתוח תשתיות התעופה בישראל. לטענת הרשות, בנוסף על ההשקעות האינטנסיביות שלה בפיתוח שדות התעופה והתשלומים מממנת רש"ת את תכניות הפיתוח של כל הפעילות התעופתיות במדינת ישראל ללא כל תמיכת הממשלה ובנוסף משלמת דיווידנדים למדינה, משלמת מסים כחברה (מס חברות), משלמת דמי חכירה למנהל מקרקעי ישראל על הקרקעות והשימוש במתקניה ועוד.

לפני שנתיים חויבה הרשות להעביר 2.4 מיליארד שקל מהכנסותיה הצבורות כחלוקת רווחים לקופת המדינה. ברשות מזהירים שתשלומים לרשויות גובלות עלולים לפגוע בפיתוח תשתיות התעופה בישראל. בין היתר מושקעות ההכנסות של רשות שדות התעופה בהקמת נמל תעופה בינלאומי חדש בדרום, בעלות של כ-1.7 מיליארד שקל. הרשות טוענת שכל הפעילות הגרעונית של שדות התעופה הפנים ארציים ממומנות על ידי הפעילות בנמל התעופה בן גוריון והנוסעים בשדות התעופה הפנים ארציים אינם משלמים אגרה כך שלמעלה משלושה מיליון טסים נהנים מכך.

בהקשר זה טוענת הרשות בעתירה כי מלבד הפגיעה המיידית בנתב"ג ובכל יתר שדות התעופה המופעלים על ידה, תמנע מהמדינה בעתיד כל אפשרות לדרוש תמלוגים נוספים ותחת האפשרות לחלוקת התמלוגים בהתאם למדיניותה וצרכיה, רק קומץ רשויות יהנו באופן בלעדי מחלוקת ההכנסות ביניהן.

"הקמת הוועדה לשינוי גבולות וחלוקת הכנסות הינה ניסיון נוסף מיני רבים של השלטון המקומי לנגוס בהכנסות נתב"ג כדי לכסות את גירעונותיהן של הרשויות המקומיות, בניגוד לאינטרס הציבורי הרחב המשרת את אזרחי כל מדינת ישראל והבאים בשעריה", טוענים ברשות. "אף לא אחת מהרשויות המבקשות לנגוס בהכנסות נתב"ג ערוכה ומסוגלת לספק את מכלול השירותים הנדרשים לנתב"ג ברמה הנדרשת ותחת מגבלות הביטחון והבטיחות הנגזרות בין היתר מאמנות בינלאומיות ומחייבים השקעות עתק. לפיכך אין לדון בנושא שיוך נתב"ג מוניציפאלית לאף אחת מהרשויות או בחלוקת ההכנסות ממנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully