וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מטה הדיור: "אנחנו מפוצצים את השוק עם הגרלות מחיר למשתכן"

10.11.2017 / 15:15

בכנס נדל"ן הדף יצחקי את הביקורת על תוכנית הדיור המוזל: "עד סוף השנה יהיו 50 אלף זוכים מתוך 70 אלף שנרשמו. מצדי שישבו מיליון דירות על המדף - אנחנו נמשיך לתכנן"

אביגדור יצחקי ראש מטה הדיור בכנס הקבלנים באילת. יח"צ,
יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי/יח"צ

"אנחנו מפוצצים את השוק עם הגרלות, נערוך עוד הגרלה בעוד שנה, ובסך הכול ובסך הכול עד סוף השנה יהיו 50 אלף זוכים מתוך 70 אלף שנרשמו. מצדי שישבו מיליון דירות על המדף - ואנחנו נמשיך לתכנן. כך אמר היום (שישי) אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, בכנס השנתי של התאחדות הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים שנערך באילת.

עוד אמר יצחקי על מחיר למשתכן כי "הזוכים קיבלו דירות גם בהנחה משמעותית וגם בתנאי מימיון נוחים. אנחנו כבר מאכלסים דירות, למרות שחושבים שהן וירטואליות - בעפולה נערוך טקס של טפסי 4". יצחקי הזכיר כי "בהתחלה הלכנו רק על מחיר למשתכן, קיבלנו ביקורת, אז עשינו תמהיל וכיום מקבלים עשרות בקשות להכניס למכרזים אפשרות שאותן דירות שעברו לשוק החופשי יתאפשר למכור במחיר למשתכן".

יצחקי המשיך: "אנחנו בקצב של למעלה מ-110 אלף דירות מאושרות בשנה, כשהצרכים הם ל-55 אלף דירות. לא מעניינות אותי הצעקות על כך שצריך תשתיות קודם - צריך לעבוד במקביל ולתכנן עוד ועוד ועוד. אנחנו יוצרים תוכנית אסטרטגית עד 2040 לתכנון 2.6 מיליון דירות, שאנחנו מקווים לפרסם בקרוב".

בהמשך התייחס לסוגיית כוח האדם בענף הבנייה. "בסוף אין באמת גידול מסיבי של עובדים זרים במדינת ישראל, ואנחנו מקווים שהסכר ייפרץ בסוף החודש הזה", אמר, "בתרבות הישראלית היום נכנסה הגישה אצל ראשי העיר של "לא אצלי בחצר האחורית", ועוד כשאנחנו בשנת בחירות מוניצפליות - וכל ראש עיר רוצה להראות כמה הוא חזק מול הממשלה וכמה הוא בעד התושבים. ואני אומר לכם שהוא לא בעד התושבים. אני מקיז על זה דם".

יו"ר העבודה אבי גבאי בכנס הקבלנים באילת. יח"צ,
"נתניהו קפיטליסט מושבע שמקריב את עתיד הצעירים שלנו עבור פוליטיקה". אבי גבאי/יח"צ

"רצון וכוונות טובות לא מספיקים כדי לפתור בעיות גדולות"

מוקדם יותר דיבר בכנס אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה והמחנה בציוני. "נתניהו קפיטליסט מושבע שמקריב את עתיד הצעירים שלנו עבור פוליטיקה", טען גבאי, "רצון וכוונות טובות לפתור את משבר הדיור לא מספיקים כדי לפתור בעיות גדולות, נדרשת מנהיגות אמיצה. נדרשת מחויבות לעשייה ולא לסיסמאות. קרקע, הון ועובדים מרכיבים דירה ולא סיסמאות והגרלות".

גבאי התייחס לעומס הבירוקרטיה: "בשנות ה-90 היה שר שיכון שלא חשש מה יכתבו עליו ואיזה דו"ח יצא, ולא פחד להילחם בבירוקרטיה שמשתלטת עלינו היום. מי שרוצה לטפל במשבר הדיור צריך לטפל בבעיה. הנה דוגמא לאיך אפשר להפחית את הבירוקרטיה של הוועדות המחוזיות: תהליך קבלת ההחלטות הוא תהליך של מכנה משותף הנמוך ביותר, כל אחד רוצה משהו, וצריך לייצר קונצנזוס; ואז בהגדרה קיבלנו החלטה לא טובה, כי רק לפי הכוח של כל גוף מצביע מתקבלות החלטות. חברי הוועדה צריכים להצביע, אבל צריך שרק יושב הראש יחליט".

גבאי דיבר על העבודה עם ראשי הערים ובעיית הארנונה: "אנחנו היום נכנעים לראשי הערים ולא עובדים איתם - מי שולט במדינה היום, השלטון המקומי או השלטון המרכזי? אחת הבעיות שמעוותות את השוק זה נושא הארנונה - ארנונה למגורים נמוכה וארנונה לעסקים גבוהה, וכל ראש עיר מה שמעניין אותו זה אזורי תעשייה ומסחר ולא התושבים ומה שנכון לעיר", סיכם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"כשמזגזגים בלי סוף, זה מפריע לקידום עסקאות"

בפאנל בנושא משבר הדיור, שהנחה מנכ"ל חברת שניר ניר שמול, התייחסה דפנה הרלב, מנכ"לית קבוצת הנדל"ן אביב, לקשיים שבהם נתקלים הקבלנים מול הרשויות המקומיות. "הקושי שלנו היום הוא שבכל יום משהו אחר קורה, בעלי תפקידים משתנים וקואליציות משתנות - ואז גם בערים קשה להוציא דברים לפועל. השנה מתקיימות גם הבחירות ברשויות המקומיות, מה שאומר שיהיה הרבה יותר לקדם דברים כי ההצבעות לא יהיו ענייניות. כשמזגזגים בלי סוף, זה מפריע לענף ולקידום עסקאות - ואני מייחלת ליותר ודאות בענף".

הרלב התייחסה לביקושים הקשיחים לדיור במרכז הארץ. "תמיד יהיה יותר ביקוש במרכז הארץ, לכן אם רשות מקרקעי ישראל מתכוונת לשווק מעט קרקעות במרכז - תמיד יהיה מחסור. אני לא רואה יזמים זרים נוהרים לפה בהמוניהם במצב כמו שהוא היום: אף אחד לא הולך למקום שהוא לא חושב שירוויח בו".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, התייחס גם הוא לסוגיית אזורי הביקוש. "אני בהחלט רואה מצב שבו בפריפריה יאשרו תוכניות בנייה, ישפכו שם כסף וינסו לשווק קרקעות. השאלה היא האם יהיה מי שיקנה את הקרקעות האלה. האם אנחנו נאמין שהיבור מבקשי הדיור ייצא מהמרכז מבלי שיש בפריפריה תשתיות שמתאימות מבחינת תעסוקה ותחבורה?", תהה, "אם עיקר הביקושים יישאר במרכז ועיקר ההיצע יהיה בפריפריה - אז כנראה שנהיה בבעיה".

טל הרשקוביץ, מנכ"ל חברת תדהר בנייה, דיבר על המחסור במשאבים בענף הבנייה. "אני לא רואה מחסור בעבודה - הבעיה היא הרווחיות, המשאבים וכוח האדם. רווחיות זה לא קסם, בסוף קבלן מתחתן עם פרויקט ל-10 שנים והוא צריך משאבים בשביל שהפרויקט ייצא לפועל". רן יכין, מנכ"ל חברת אפקון, נשמע פסימי: "עוד דקה לא יהיו קבלנים במדינת ישראל, אלא רק יזמים וחברות סיניות. מביאים אותם לעולם התשתיות והנמלים, ולדעתי ברגע שהחברות יבינו מה קורה פה ואיך המצב מתנהל, אולי יברחו", טען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully