וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית הבנייה במתחם אפולוניה בהרצליה חוזרת לשולחן הדיונים

18.10.2017 / 14:08

ביהמ"ש בת"א ביטל את ההחלטה לאשר הקמה של אלפי דירות בהליך מזורז באחד מאזורי הביקוש המרכזיים בגוש דן: "לדון פעם נוספת בתוכנית - לאחר קבלת סקר סיכונים מלא"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיה של תוכנית אפולוניה בהרצליה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוכנית הענק לבניית אלפי דירות באחד האזורים המבוקשים במרכז הארץ מתעכבת: שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, אליהו בכר, הורה היום (רביעי) לבטל את ההחלטה של מוסדות התכנון לאשר את תוכנית אפולוניה בהרצליה - ולהשיב אותה לדיון בותמ"ל. מדובר בוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור, שנועדה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז.

פסק הדין ניתן בעקבות דיון בעתירות שהוגשו נגד תוכנית הבנייה, בין היתר על ידי עיריית הרצליה, עמותת אדם טבע ודין ובעלי קרקעות פרטיים בשטח. "הנני מורה על ביטול החלטת אישור התוכנית על השבתה לשולחן הותמ"ל, על מנת שתדון פעם נוספת בשאלתה הפקדתה, לאחר קבלת סקר סיכונים מלא", כתב השופט בהחלטתו.

בפסק הדין נקבע כי ניתן יהיה לדון בהפקדה מחודשת של התוכנית רק לאחר השלמת איסוף המידע המלא על הזיהומים השונים במקום. עוד ציין השופט בפסיקתו כי מדובר בדיני נפשות, וכי בלי השלמת מידע זה "הוועדה לא יודעת באופן מדויק מהם הסיכונים המצויים במתחם".

התוכנית: 3,000 דירות, 3 בתי מלון וגן לאומי

התוכנית מייעדת את מתחם תעש, אשר נמצא בבעלות המדינה, לבנייה של כ-3,000 דירות, שלושה בתי מלון, שטחי מסחר וגן לאומי. בעתירה שהגישו בעלי הקרקעות הפרטיים, באמצעות עוה"ד יהושע דיאמנט ועומר דיאמנט ועו"ד יעקב כהן, נטען כי התוכנית ייעדה לבנייה ולמסחר דווקא את אותן קרקעות שבבעלות המדינה במתחם תעש, על מפגעיו הזיהומיים החמורים.

מנגד, נטען, הקרקעות שבבעלות פרטית שבסמוך למתחם, בהן אין כל מפגע תברואתי, נותרו כשטחים פתוחים ולא נכללו בתוכנית; וחלקן האחר, בשטח של כ-200 דונם, יועדו להפקעה במסגרת התוכנית ללא כל פיצוי. זאת לצורך הרחבת כביש החוף והקמת מחלף שיחבר את כביש החוף עם כביש 531, באופן שדרכים אלו ישמשו את השכונה החדשה שתוקם על קרקעות בבעלותה הבלעדית של המדינה.

בית המשפט ציין בנושא זה כי הפקעת המקרקעין של בעלי הקרקעות הפרטיים הייתה בעיקר כדי לשרת את תושביה העתידיים של שכונת אפולוניה. לדברי השופט, מאחר שיש זיקה ברורה בין המחלף שיוקם לבין השכונה החדשה המוקמת בהרצליה, בהחלט יש מקום לשקול אפשרות הליכי איחוד וחלוקה למקרקעי העותרים, ולהעניק להם זכויות בנייה במתחם.

עו"ד יהושע דיאמנט אמר בהקשר זה כי "בית המשפט בדק את שיקולי הותמ"ל באופן יסודי ביותר. פסק הדין עושה צדק עם הבעלים הפרטיים. מדובר בפסק דין תקדימי אשר מכיר ומעגן את זכויות בעלי הקרקע הפרטיים לקבל זכויות בנייה במסגרת איחוד וחלוקה".

הוא הוסיף כי "בשנים האחרונות אנחנו רואים הצעות רבות לרפורמה במערכת התכנון והבנייה, תחת האמירות שהמערכת איטית ומלאה בירוקרטיה, ובאצטלה זו נבנו גם מסלולים עוקפים כמו הותמ"ל. לותמ"ל יש סמכויות רחבות מאוד, ובכוחה לאשר 3,000 יחידות דיור בהליך קצר, תוך התעלמות מהיבטים רבים שיש לשקול, כגון היבטים תכנוניים, קנייניים, סביבתיים וכיו"ב".

עיריית הרצליה: "נקיים את חלקנו בהסכם הגג"

כאמור, נגד התוכנית הוגשו עתירות נוספות. בעמותת אדם טבע ודין עתרו יחד עם תושבי הסביבה נגד התוכנית, באמצעות עו"ד אורלי אריאב ועו"ד אלי בן-ארי, בטענה כי סקרים שנעשו במקום העידו על המצאות זיהום כבד בקרקע ובמי התהום, וכן על הימצאות של גזי קרקע בשטח; ואולם למרות כל אלה הוחלט להמשיך ולקדם את תוכנית המגורים.

העותרים הדגישו כי חלה חובה להשלים את הבדיקות והסקרים טרם הפקדת התוכנית, כדי לספק מידע מלא בכל הנוגע לזיהום המים והקרקע שמצוי במקום.

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, ציין כי "פסק הדין מוכיח כי הליך התכנון המהיר בותמ"ל מוציא לפועל תוכניות מסוכנות לבריאות הציבור, לסביבה ולאיכות החיים של תושבי האזור. אנו נמשיך לפעול מול תוכניות בנייה לא אחראיות, שלא מתייחסות כראוי לתושבים ואף עלולות להעמיד אותם בסיכון".

גם בעיריית הרצליה התייחסו לפסק הדין והתחייבו להציג למדינה אלטרנטיבות לבנייה ופיתוח על פי הסכם הגג שנחתם מולה, תוך שמירה על ערכי טבע ושטחים פתוחים. ראש העיר הרצליה, משה פדלון, מסר כי "אני שמח על ההזדמנות שנתן לנו בית המשפט לבצע חשיבה מחודשת בנושא השטח באפולוניה. באזור קיימים ערכי טבע נדירים, ארכיאולוגיה והיסטוריה בעלי חשיבות אדירה שחשוב לנו לשמר".

עם זאת הדגיש כי "במקביל נמשיך לתרום למאמץ הלאומי לפתרון נושא הדיור ולקיים את חלקנו בהסכם הגג עם המדינה. כבר בעת הקרובה תציג עיריית הרצליה לגופי התכנון אלטרנטיבות לבנייה, תוך שיתוף הציבור ושמירה על שטחים פתוחים, על איכות הסביבה ואיכות החיים של התושבים".

אלון כרמלי, מראשי המאבק, ציין: "זהו ניצחון חשוב של מאבק אזרחי צודק נגד מערכת תכנונית, ששמה לה למטרה להשיג כותרות על תכוניות בנייה שחלקן מופרכות בשם פתרון למצוקת הדיור. תוכנית אפולוניה לבניית מגדלי יוקרה על קרקע מזוהמת ועל קו המצוק נולדה בחטא, וקודמה בנחישות על ידי הותמ"ל".

דרור בן עמי, גם הוא מראשי המאבק, הוסיף: "בעקבות מאבק של תושבים נחושים, שנמשך שלוש שנים בתמיכת ראש עיריית הרצליה משה פדלון וסגניתו מאיה כץ, שמרנו על פיסת הטבע הפראי האחרונה בשרון והחזרנו את ניהול העיר הרצליה לקברניטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully