וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכירים דירה? כך תוכלו להגן על עצמכם משוכרים רעים

מיקי גליה

10.10.2017 / 13:48

ערבות בנקאית, שטר חוב או כסף מזומן? מה השיטה הטובה ביותר לבטח את משכירי הדירה מפני שוכרים שגורמים נזק או לא משלמים?

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
דירה להשכרה/ShutterStock

סוף סוף מצאתם שוכרים לדירה שלכם. הם נראים אנשים טובים ואמינים ויש לכם הרגשה טובה לגביהם - אך אי אפשר להסתמך על מראה עיניים בלבד או על תחושות בטן כשמדובר בנכס היקר לכם מכל. כדי להבטיח את השמירה עליו, עליכם לבקש בנוסף לחוזה, גם בטחונות.

כשמדובר בביטחונות, האפשרויות העומדות בפניכם הן מגוונות ורבות: ערבות בנקאית, צ'ק בנקאי, שטר חוב חתום על ידי ערבים, כסף מזומן או צ'ק בטחון. אז מהי הדרך הטובה ביותר לבטח את עצמכם? לכך אין תשובה חד משמעית. לכל סוג של בטחון יש את היתרונות והחסרונות שלו. ננסה לעשות לכם סדר.

ערבות בנקאית

ערבות בנקאית הנה מסמך מחייב של הבנק לטובת המשכיר שבו הבנק ערב כספית על הסכום הנקוב במסמך.

המשמעות עבור השוכר היא סגירת כסף בבנק לטובת המשכיר (בעל הנכס). לשוכר לא תהיה אפשרות לעשות שימוש בכסף, עד השבת מסמך הערבות לבנק בצירוף מכתב של המשכיר. הפעולה כרוכה בתשלום עמלה, אשר תלויה בגובה הערבות ומו"מ מול הבנק. (סכום העמלה עשוי לנוע בין 2% -5% מהסכום הנלקח).

המשמעות עבור המשכיר: כסף זמין. במידה והמשכיר צריך לממש את הערבות הוא ניגש לבנק ודורש את הכסף ללא צורך בהצגת הסבר והכסף עובר לחשבונו תוך מספר ימים.

עוד באותו נושא

טבריה, לוד או באר שבע: איפה משתלם יותר להשכיר דירה

לכתבה המלאה

צ'ק בנקאי

צ'ק שמונפק על ידי הבנק והבנק עומד מאחורי התשלום שלו, לכן הוא הצ'ק הכי אמין שיש. הצ'ק הבנקאי יכול להיות גם לא מוגבל בזמן.

המשמעות עבור השוכר: סגירת כסף בבנק לטובת המשכיר (בעל הנכס). אין לשוכר אפשרות לעשות שימוש בכסף עד השבת הצ'ק לבנק. הפעולה כרוכה בתשלום עמלה של מספר שקלים בודדים (יתרון לעומת הערבות הבנקאית), אך במידה והצ'ק הולך לאיבוד ישנו קושי רציני לשוכר לקבל את הכסף חזרה מהבנק.

המשמעות עבור המשכיר : כסף זמין שניתן לפירעון (הצ'ק) מיידי.

שטר חוב

כשמו כן הוא, התחייבות של ערב/ים על שטר (מעין חוזה) לסכום שמצוין בשטר.

המשמעות עבור השוכר: למצוא ערב אחד או יותר על מנת שיתחייבו בכתב לגבי תשלום כספי עבור נזק או חוב שישאיר השוכר. הסכום מצוין ומוגבל לסכום שהוסכם ונכתב בשטר החוב. היתרון עבור השוכר שהשטר חוב לא עולה דבר ואינו צריך לסגור כסף עבור המשכיר.

המשמעות עבור המשכיר: סרבול וריצות אחר הערבים. במידת הצורך פנייה לבית משפט והוצאה לפועל כדי לממש את כתב הערבות, כרוך בהתעסקות, הרבה זמן והרבה עצבים.

ספירת כסף, סניף בנק, תל אביב. רויטרס
ביטחון עד תום החוזה/רויטרס

כסף מזומן

כסף מזומן שניתן למשכיר (בעל הנכס) בעת חתימת החוזה לפי הסכום שמצוין בחוזה. ניתן כביטחון עד תום החוזה.

צ'ק ביטחון פתוח או עם תאריך ל-60 יום לאחר סיום תקופת החוזה

צ'ק רגיל של בעל הצ'ק המשמש כביטחון . במידה ובעל הצ'ק מוגבל בחשבון הבנק אזי לצ'ק אין ערך אמיתי. הצ'ק מוגבל לזמן של חצי שנה ולכן צ'ק ביטחון צריך להחליף בכל חצי שנה.

המשמעות עבור השוכר: צ'ק עצמי של השוכר לטובת המשכיר על סך של סכום שמצוין בחוזה.

המשמעות עבור המשכיר: אין משמעות כיוון שבמידה והצ'קים של השוכר חזרו מן הסתם גם הצ'ק הזה יחזור.

ביטחונות נוספים מומלצים כדי למזער נזקים הם העברת כל החשבונות השוטפים כגון ארנונה חשמל מים גז וטלפון (במידה ויש) על שם השוכר כדי שבמידה וישאיר חובות הרשויות ידרשו את החוב ממנו ולא מהמשכיר. בנוסף אפשר לבקש צ'קים פתוחים לטובת הרשויות.

ולסיכום כדאי לדעת שלא בכל נכס ניתן לקבל את הביטחונות הטובים ביותר (מבחינת המשכיר) שהם כסף מזומן ערבות בנקאית או צ'ק בנקאי. גם שטר חוב (חתום על ידי ערבים טובים) יכול להיות טוב.

*הכותב אינו עו"ד ואין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי

הכותב הוא מנכ"ל האוסמנג'ר ניהול נכסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully