וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה עתירת הירוקים נגד תוכניות הבנייה באכזיב

2.10.2017 / 15:12

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה עתירה שהגישה עמותת אדם טבע ודין נגד תוקפם של היתרי הבנייה הראשונים שניתנו לפרויקט המגורים אכזיב שבצפון נהריה

חוף אכזיב. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
אכזיב/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה עתירה שהגישה עמותת אדם, טבע ודין (אט"ד) נגד תוקפם של היתרי הבנייה הראשונים שניתנו לפרויקט המגורים "אכזיב" שבצפון נהריה. העתירה הוגשה במאי השנה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז צפון, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בנהריה, היזמיות - אלקטרה השקעות וצמח המרמן - וכן ועדת ערר לתכנון ולבנייה מחוז צפון.

בעתירה נטען כי היתרי הבנייה נוגדים את מה שאפשרה התוכנית החלה במקום, בכך שהם יוצרים מעין חומה מול הים כדי לאפשר ליזמים למכור יותר דירות עם נוף לים. ואולם, נשיא בית המשפט המחוזי, השופט רון סוקול, קבע כי חלפו חודשים ארוכים מאז ניתנו ההיתרים, ובינתיים היזמים הסתמכו עליהם וגם מכרו דירות בפרויקט. בפסק הדין נכתב: "העותרת ידעה כי ניתנו היתרי בנייה ויכולה הייתה לברר ולבדוק האם אלו תואמים את התוכנית ונספח הבינוי מיד כשניתנו".

על פי השופט, העמותה הגישה ערר באיחור של שנה וארבעה חודשים, לאחר שהבנייה בפרויקט כבר החלה בפועל ובחלק מהבניינים כבר נבנו שתי קומות. עוד נקבע בפסק הדין כי ההחלטות באשר לבינוי ולהיתרים ניתנו על ידי הגורמים המקצועיים ובית המשפט לא יתערב בהן. בפסק הדין נכתב: "החברות שינו את מצבן לרעה בעקבות דרישות הוועדה המחוזית, סמכו על ההחלטות והחלו בביצוע העבודות. ציבור של רוכשים סמך אף הוא על ההיתרים ורכש דירות במתחם. במצב זה אין מקום להאריך את מועד הגשת הערר".

מדובר בתוכנית לבניית 820 יחידות דיור ו-750 חדרי מלון במרחק של 100-150 מטר מחוף הים המוכרז כגן לאומי. התוכנית אושרה בשנת 1994 - עשור לפני שנחקק החוק לשמירת הסביבה החופית, ובעמותת אדם טבע ודין טוענים כי היא סותרת את הוראות החוק התקפות היום. בעמותה מסבירים כי העתירה הוגשה בחודש מאי, "לאחר שהתגלה כי היזמים הוסיפו חמישה מבנים לתוכנית הבינוי שאושרה".

היזמים מרוצים מההחלטה, הירוקים מתכננים לערער

את היזמים בפרויקט מייצגים עוה"ד שמואל שוב, הילה לביא ואורלי סמולרז ממשרד שוב ושות'. חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן, מיזמי פרויקט אכזיב, ציין בעקבות פסק הדין כי "בית המשפט הכריע שוב בפרויקט אכזיב, וקבע כי דין טענות העמותה להידחות על הסף. 'אדם תטבע ודין' קיבלה תשובה אחת זהה בכל הערכאות המשפטיות - אין סיבה למנוע את הקמת פרויקט אכזיב. כולנו תקווה כי אנשי העמותה יפנימו את החלטת בית המשפט ויפנו מעתה את מאמציהם למקומות ולנושאים בהם באמת זקוקים לתמיכתם".

ירון שורק, מנכ"ל אלקטרה מגורים ומיזמי פרויקט אכזיב, הוסיף כי "בכל ועדות התכנון והערר, בכל העתירות בבתי המשפט, ואפילו בבית המשפט העליון נקבע כי באכזיב מוקם פרויקט מגורים חוקי ולגיטימי. גם בעתירה האחרונה, שהוגשה שנה וארבעה חודשים לאחר שהחלה הבנייה, אמר בית המשפט בקול חד וברור שעל העמותה להכיר בעובדה שפרויקט אכזיב נבנה בהתאם לחוק ועל פי כל ההליכים הנדרשים".

בעמותת אדם טבע הדגישו מנגד כי "בית המשפט לא דן בתוכן הטענות עצמן שהופיעו בעתירה" והוסיפו כי יחד עם ההחלטה לדחות את העתירה, קבע השופט שהיתרי הבנייה הבאים שיוצאו בפרויקט יועברו גם לאדם טבע ודין, "כך שנגד היתרי בנייה אלה תוכל העמותה לערור, בלי שניתן יהיה לטעון נגדה טענת שיהוי", נמסר.

עוד הוסיפו בעמותה כי "היתרי בנייה אינם מסמך שמתפרסם באופן פומבי, ויש לבדוק אותם באופן מקצועי. לכן הפסיקה הנוכחית עלולה לעודד מתן היתרים לא חוקיים, ולפגוע ביכולת לאכוף את החוק נגד נותני ומקבלי היתרים כאלה, ולפיכך שוקלת אט"ד להגיש ערעור לבית המשפט העליון".

היועץ המשפטי של העמותה, עו"ד אלי בן ארי, אמר כי "ההחלטה הזו, שאנו שוקלים לערער עליה, איננה המילה האחרונה. החלטת בית המשפט לעדכן אותנו בהוצאת ההיתרים בעתיד תאפשר לנו להיות עם היד על הדופק ולפעול נגד המשך הפגיעה בחוף". מנכ"ל העמותה, עו"ד עמית ברכה, הוסיף: "לצערנו, החלטת בית המשפט משחקת לידי אלה שמבקשים להכניס שינוי בתוכניות לאחר אישורן באופן בלתי חוקי. אנחנו נמשיך להיאבק למען חופים פתוחים בכלל, ולמען חוף אכזיב בפרט".

ממטה המאבק "לא בונים בית באכזיב" נמסר: "המסר של בית המשפט היום לעברייני בנייה ולשחיתות בוועדת התכנון המקומיות הוא שאם לא ייתפסו ויחלוף זמן, לא ייעשה להם כלום. כמה עצוב. אנחנו לא מורידים את הראש ונמשיך להיאבק בכל הכוח לשינוי התכנית והרחקת הבינוי מחוף אכזיב היקר לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully