וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי היתר הבנייה: השלבים שבדרך לקבלת טופס אכלוס הדירה

עמית נשרי

9.10.2017 / 8:00

מיד לאחר קבלת היתר, יש להתחיל להתכונן להוצאת טופס 4 - המהווה אישור רשמי לשימוש במבנה ותנאי לקבלת טופס אכלוס. איך עושים את זה נכון ומה זה טופס 5? מדריך

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

בשעה טובה קיבלתם היתר בנייה, ועברתם את המשוכה הראשונה בדרך למגורים בבית חלומותיכם. אך אם חשבתם שבכך נגמרה ההתנהלות מול הרשות - טעיתם. ההתנהלות מול הרשות המקומית ממשיכה עד לכניסה למפתן הבית. כעת מתחיל שלב איסוף האישורים הרלוונטיים על מנת לקבל טופס 4.

טופס 4 הוא טופס המהווה אישור אכלוס למבנה - אישור רשמי לשימוש במבנה, והוא תנאי לאספקת חשמל, מים וטלפון. טופס 4 יתקבל בתנאי שלא נשקפת סכנה למשתמשים במבנה וניתן להשתמש בו למטרה שלשמה הוקם באופן ראוי. אמנם "טופס האכלוס" הרשמי הוא טופס 5 - תעודת הגמר לבניין - אך במרבית המקרים מהווה טופס 5 חותמת גומי בלבד לאחר קבלת טופס 4.

אז איך מקבלים טופס 4? השלב הראשון הוא פתיחת תיק. חשוב להתחיל לטפל בשלב זה ביום בו קיבלתם היתר בנייה. על מנת לפתוח את התיק באותה וועדה מקומית בה הוצאתם את ההיתר, יש לגשת למחלקת הפיקוח על הבנייה ולקבל ממנה מספר טפסים להחתמת בעלי המקצוע.הטפסים הנחוצים הם טופס הצהרת מודד שייחתם על ידי מודד מקצועי, טופס מינוי קבלן שייחתם על ידי הקבלן שבחרתם וטופס אחראי לביצוע שלד החתום על ידי המפקח שלכם.

על מנת לקבל את טופס 4 מפקח מטעם הרשות יבדוק את הבניין ולכן, עוד בשלב הראשון, שימו לב כי הקבלן בנה בהתאם למה שמופיע בהיתר הבנייה, כאשר כל סטייה ממנו עלולה לגרום להגשת כתב אישום, צו הפסקת עבודה, הריסת תוספות מבנה שנבנו ללא היתר ועוד. לעיתים ניתן להכשיר חריגות בנייה קטנות על ידי הוצאת היתר בנייה חדש אך אם ההבדל גדול בעל הנכס נמצא בסכנה.

השלב השני הוא שלב גמר השלד. בשלב זה, יש לרכז את כל השינויים שאתם רוצים לבצע בתוכניות הבנייה ולבדוק עם האדריכל האם ניתן לבצע את אותם שינויים ומה משמעותם. עד תחילת בניית שלד הבנייה אתם יכולים להכניס שינויים מהותיים, במידה והאדריכל אישר אותם. לאחר שהאדריכל אישר את השינויים עליכם להגיש בקשה נוספת לוועדה להיתר שינויים במבנה. חשוב מאד גם לוודא לאורך כל תהליך הבנייה כי קבלן הבנייה שלקחתם מבצע בדיקות באמצעות מעבדה מוסמכת לכל האלמנטים בבניה החל מבטון, אינסטלציה, איטום, שליפה, מערכות כיבוי וגילוי ועוד.

נקודה נוספת שיש לשים עליה דגש כבר בשלב זה היא אישור הממ"ד על ידי פיקוד העורף. הממ"ד הוא חלק בלתי נפרד מהבנייה ושלד הבניין. לפי החוק על הממ"ד להיות אטום הרמטית לגזים ולכן מבוצעת בדיקת אטימות על ידי מעבדה מוסמכת. לרוב קבלנים ומפקחים ממתינים לרגע האחרון לביצוע הבדיקה ובמידה ועולה בעיה תוך כדי ביצועה, מאד קשה לתקן ולקבל את אישור פיקוד העורף, ואז גם לא תוכלו לקבל טופס 4. לכן,רצוי לא להמתין עם הבדיקה לשלב הגמר, אלא לדרוש את הבדיקה כבר בשלב זה.

עוד בנדל"ן

לא לחיות בפרסומת: לישראלים נמאס מהלוגו על הבניין

לכתבה המלאה
ברז. ShutterStock, ShutterStock
בשלב השלישי אתם בוחרים את חומרי הגלם לביתיכם ומוודאים שהכל תקין/ShutterStock, ShutterStock
טופס 5 הוא הטופס הסופי אותו תקבלו לאחר שתספקו את כל האישורים לטופס 4 והוא שירכז עבורכם את החתימות והאישורים של כל בעלי המקצוע

השלב השלישי הוא שלב הגמר. מדובר בשלב מייגע אך כיף בו זמנית היות ובשלב זה אתם בוחרים את חומרי הגלם לביתכם, כמו ארונות למטבח, קרמיקה למקלחת, ריהוט ועוד. במהלך ריצוף הבית, שימו לב לשיפועים נכונים, לניקוז המים במקלחת, בחצר, בגגות ועוד. אם הריצוף לא יהיה תקין לא תקבלו את האישורים ויהיו לכם בעיות עם הניקוז בביתכם. בשלב זה כבר תהיו בדרך לסיום איסוף האישורים הרלוונטים, ותוכלו לפנות לחברת החשמל ולתאגיד המים על מנת לקבל חיבור לחשמל ולקבל שעון מים וגז.

השלב הרביעי הוא שלב הפיתוח. לאחר שסיימתם לבנות את הבית וקיבלתם טופס 4 המאשר את חיבורכם לחשמל ולמים נשאר להקים גדר, חניות, פרגולות, חצר עם צמחייה ועוד. גם בשלב זה ישנם מספר אישורים שצריך לספק לוועדה וזאת על מנת להשלים את התהליך ולקבל טופס אכלוס, קרי - טופס 5. טופס 5 הוא הטופס הסופי אותו תקבלו לאחר שתספקו את כל האישורים לטופס 4 והוא שירכז עבורכם את החתימות והאישורים של כל בעלי המקצוע שליוו אתכם בתהליך הבנייה.

חשוב להדגיש שלא תוכלו לרשום את הבית על שמכם בטאבו אם לא תשלימו את התהליך או אם תבנו ללא היתר ולכן יש להקפיד על השלבים במלואם.

הכותב הוא מנכ"ל חברת א.לאפיס, חברה לתכנון, רישוי בניה ורישוי עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully