וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערי הפריפריה שיכפילו את עצמן: "10 שנים לא בנו כאן דירה אחת"

25.9.2017 / 12:30

"לנהל היום עיר זאת משימה מורכבת יותר מלנהל את חברת טבע", קובע בראיון עם וואלה! נדל"ן שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא, שאחרי שנים ארוכות במהלכן הייתה תקועה במוסדות התכנון - היא צפויה להתרחב משמעותית. והיא לא לבד. סקירה

(בווידאו: ערי הפריפריה שיכפילו את עצמן בשנים הקרובות)

לנהל היום עיר זאת משימה מורכבת יותר מלנהל את חברת טבע. במשך 10 שנים מעלות-תרשיחא הייתה בקיפאון מוחלט - ולא נבנתה כאן ולו דירה אחת". כך אומר שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא, בראיון עם וואלה! נדל"ן.

בוחבוט מספר כי "הייתה לנו תוכנית של 2,500 דירות שרצינו לקדם, אבל היא הייתה תקועה במוסדות התכנון במשך למעלה מ-20 שנה", אך מדגיש כי "לכן התקופה הנוכחית היא בהחלט תקופה נהדרת לפריפריה".

"אוהבים לתקוף את שר האוצר, משה כחלון, אבל אני חושב שצריך לפרגן", הוא ממשיך, "התוכניות אצלנו כוללות בנייה של 7,600 דירות ובערים אחרות יש תוכניות דומות - אז העתיד של הצעירים יהיה בערי הפריפריה, ובזכות התנופה הזו המחירים במרכז הארץ גם יירדו".

את הדברים אומר בוחבוט על רקע הסכם הגג שנחתם לאחרונה בין עיריית מעלות תרשיחא למשרדי האוצר, השיכון ורשות מקרקעי ישראל, במסגרתו צפויה העיר הצפונית להכפיל את אוכלוסייתה בשנים הקרובות.

מעלות תרשיחא: 50 אלף תושבים תוך 5 שנים

מעלות תרשיחא. ניסן חנניה,
מעלות תרשיחא/ניסן חנניה
"זה לא קל לנהל עיר, והמהלך הזה של הסכמי גג נותן מענה לא רק לדירות - גם לתשתיות, כבישים, חינוך, תעשייה ותעסוקה - ומאפשר לראשי הערים להביא את התכנון העירוני הכולל קדימה"

מעלות תרשיחא, שמונה כיום כ-25 אלף תושבים, צפויה על פי ההערכות להגיע לכ-50 אלף תושבים בחמש השנים הקרובות; והסכמי גג רבים שנחתמו בשנתיים האחרונות מול רשויות נוספות, צפויים לחולל שינוי דומה בערים נוספות בפריפריה.

נשאלת השאלה האם הסכמי הגג והתכנון המהיר של בנייה למגורים מהווים את הדרך הנכונה להגדיל את ערי העתיד, והאם לא תהיה כאן "בכייה לדורות", כפי שמזהירים מבקרי התכנון המהיר בארגוני הסביבה? בוחבוט סבור כי התשובה לכך שלילית.

"יש פה מהלך היסטורי", הוא מבהיר, "זה לא קל לנהל עיר, והמהלך הזה של הסכמי גג נותן מענה לא רק לדירות - גם לתשתיות, כבישים, חינוך, תעשייה ותעסוקה - ומאפשר לראשי הערים להביא את התכנון העירוני הכולל קדימה, גם כדי לוודא שהעיר לא תהיה נזקקת בעתיד מבחינה תקציבית".

"הממשלה רק צריכה לסייע בהפחתת הבירוקרטיה ובהבאת הזוגות הצעירים וחברות ההיי טק אלינו - והשינוי הזה כבר קורה. פעם אמרו שאנחנו תורמים לצבא רק טבחים ונהגים, אבל כיום אנחנו מובילים בגיוס ליחידות קרביות ולקצונה. זוהי תקופה יפה לפריפריה", הוא מתעקש.

כדאי לדעת: נכון להיום, אם לשפוט על פי ממוצע העסקאות בעיר, מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים חדשה עומד על כ-950 אלף שקל; ואילו מחירה של דירת ארבעה חדרים מיד שנייה עומד בממוצע על כ-750 אלף שקל. המחירים מבוססים על אתר מדלן, שבו מופיעים דיווחי רשות המסים על עסקאות שבוצעו בעיר.

דימונה: 114 אלף תושבים בשנים הקרובות

בנייה בדימונה. מרץ 2017. ראובן קסטרו
דימונה/ראובן קסטרו

מעלות תרשיחא אינה לבד. לצד הסכמים נרחבים שנחתמו בתקופה האחרונה עם ערים כמו טירת כרמל, עכו, אשדוד ולוד, גם העיר הדרומית דימונה, שבה ישנן כיום כ-34 אלף תושבים ורק כ-12 אלף יחידות דיור, הוצבה לאחר שנים על מפת הפיתוח. הסכם גג שנחתם לאחרונה עם העירייה מייעד לה תוספת של למעלה מ-21 אלף יחידות דיור בהיקף של כחמישה מיליארד שקל. על פי ההערכות, יתווספו לעיר כ-80 אלף תושבים.

על פי ההסכם, התוספת הדרמטית של הדירות תיבנה עד שנת 2024 ותכלול גם שטחי מסחר ותעסוקה ב-17 מתחמים שיקודמו בקרקעות מדינה. מתוך כלל התקציב, כארבעה מיליארד שקל יוקצו לטובת עבודות הפיתוח; כ-580 מיליון שקל לטובת הקמת מבני הציבור; ועוד 340 מיליון שקל יוקצו לטובת עבודות שדרוג "ישן מול חדש".

כדאי לדעת: על פי ממוצע העסקאות בעיר, כפי שפורסם באתר מדלן, מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים חדשה עומד כיום על כ-850 אלף שקל; ואילו מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים מיד שנייה עומד על כ-660 אלף שקל.

עתלית: 13 אלף תושבים עד 2030

עתלית. google street view, צילום מסך
עתלית/צילום מסך, google street view

היישוב עתלית במועצה האזורית חוף הכרמל, שמונה כיום כ-7,000 תושבים, צפוי אף הוא לגדול דרמטית, בזכות תוכנית המתאר החדשה שאושרה ליישוב. במסגרת התוכנית צפויה הכפלה של מספר התושבים - ליעד של כ-13 אלף איש שיושג עד שנת 2030. התוכנית החדשה צפויה ליצור רצף תכנוני ולשמור על גובה הבנייה הנמוך יחסית ביישוב, לצד שדרוג התשתיות.

מעבר לתוספת משמעותית של דירות, יפותחו בעיר אזורי תעשייה ותעסוקה, לצד מוקדי תיירות חדשים - בהם כ-7,400 מ"ר שטחי מסחר, 67,500 מ"ר שטחי תעסוקה ו-11 אלף מ"ר שטחי תיירות באזור התעסוקה הצפוני של היישוב.

באזור המע"ר (מרכז עירוני ראשי) של עתלית צפויים להיבנות 37,650 מ"ר שטחי מסחר, 46 אלף מ"ר לתעסוקה ו-10,000 מ"ר לטובת שימושי תיירות. זאת, לצד הקמת מתחם תיירות באזור מחנה המעפילים.

כדאי לדעת: על פי ממוצע העסקאות בעיר כפי שפורסם באתר מדלן, מחירה של דירת ארבעה חדרים חדשה בעתלית עומד על כמיליון שקל. בשלב זה אין נתונים בנוגע לדירות ארבעה חדרים מיד שנייה אלא רק לגבי בתים צמודי קרקע מיד שנייה, שמחירם הממוצע עומד על כ-2.8 מיליון שקל.

בית שמש: 170 אלף תושבים בשנים הקרובות

נדל"ן בבית שמש. ראובן קסטרו
בית שמש/ראובן קסטרו

העיר בית שמש, שאוכלוסייתה כבר הגיעה לכ-100 אלף תושבים, הוגדרה בשנים האחרונות על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כעיר הצעירה ביותר בארץ; ואם לשפוט על פי הסכמי הגג, היא צפויה להפוך לאחת הערים המשמעותיות בעשור הבא. השנה נחתם בה הסכם גג משמעותי, במסגרתו ייבנו בשנים הקרובות מעל 17 אלף דירות חדשות, מהן אלפי יחידות דיור במכרזי מחיר למשתכן, שיובילו לתוספת של כ-70 אלף איש.

ההסכם שנחתם כולל גם פיתוח של שטחי תעסוקה, מסחר ומלונאות בהיקף של כ-530 דונם, לצד הרחבתו של כביש 38 לתנועה דו-מסלולית והשקעה נוספת המתוכננת בעיר בתחומי התחבורה והתשתיות הציבוריות.

כדאי לדעת: על פי ממוצע העסקאות בעיר, כפי שפורסם באתר מדלן, מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים חדשה עומד על 1.4 מיליון שקל; ואילו מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים מיד שנייה עומד על כ-1.3 מיליון שקל.

אלעד: 95 אלף תושבים בשנים הקרובות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלעד/מערכת וואלה!, צילום מסך

העיר החרדית אלעד מונה כיום כ-45 אלף תושבים, אך עד לאחרונה הייתה חסומה מפני התרחבות בשל גבולותיה הגיאוגרפיים - שהיו חסומים כמעט מכל צד. ממערב היא גובלת בכביש 6, מצפון במחצבת הנסון, ממזרח בשטחי אש ומדרום בשמורת טבע; אולם לאחרונה שוחררו בהסכמת משרד הביטחון שטחי האש, באופן שיאפשר תוספת של עתודות קרקע משמעותיות, בהן ייבנו כ-12,500 יחידות דיור שצפויות להיות מעוגנות בהסכם גג.

על פי התוכניות, ממערב לאלעד יוקם אזור תעסוקה משותף עם המועצה האזורית דרום השרון, שיכלול כ-1.5 מיליון מ"ר. שטחים נוספים בהיקף של כ-150 אלף מ"ר ישווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל לטובת מסחר ותעסוקה במרכז העיר, באופן שאמור לתמוך כלכלית בפיתוח התשתיות עבור שכונות המגורים החדשות. תוספת הדירות תביא, על פי ההערכות, לתוספת של כ-50 אלף תושבים.

כדאי לדעת: על פי ממוצע העסקאות בעיר שפורסם באתר מדלן, מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים מיד שנייה עומד על כ-1.4 מיליון שקל (אין נתונים לגבי דירות חדשות).

נתיבות: 85 אלף תושבים בשנים הקרובות

נתיבות. google street view, צילום מסך
נתיבות/צילום מסך, google street view

העיר הדרומית נתיבות, הממוקמת 25 ק"מ צפונית מערבית לבאר שבע, הוכרזה כעיר בשנת 2000 ומונה כיום, על פי נתוני הלמ"ס, כ-32 אלף תושבים. עם זאת, הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, אישרה רק בחודש מרץ האחרון מספר תוכניות בנייה חדשות בעיר, במסגרתן צפויה נתיבות להכפיל את מספר תושביה לכ-85 אלף.

התוכניות החדשות כוללות תוספת של כ-6,200 דירות לעיר, לצד תוכנית נוספת המקודמת להקמתן של כ-3,400 יחידות דיור נוספות. מהלכי הפיתוח החדשים בנתיבות כוללים גם פיתוח של מתחמי תעסוקה בהיקף של 1.14 מיליון מ"ר, לצד שטח של 70 אלף מ"ר אשר הוקצה לטובת שימושי תיירות.

כדאי לדעת: מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים חדשה בעיר, כפי שפורסם באתר מדלן, עומדת על כ-950 אלף שקל, ואילו מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים מיד שנייה בעיר עומד על כ-760 אלף שקל.

אילת: 120 אלף תושבים בשנים הקרובות

מלונות על חוף הים של אילת. ShutterStock
אילת/ShutterStock

אילת, העיר הדרומית ביותר בישראל, מונה כיום כ-50 אלף תושבים וצפויה אף היא - על פי התוכניות הממשלתיות - לגדול בצורה דרמטית. היעד של הסכם הגג שנחתם מול הממשלה קובע כי בשנים הקרובות תגדל האוכלוסייה לכ-120 אלף תושבים.

במסגרת ההסכם החדש, ייבנו למעלה מ-18 אלף דירות בתשע שכונות חדשות, לצד תוספת משמעותית של כ-7,000 חדרי מלון ו-146 אלף מ"ר שטחי תעסוקה.

כדאי לדעת: מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים חדשה בעיר, כפי שפורסם באתר מדלן, עומד על כ-1.4 מיליון שקל, ומחירה של דירת ארבעה חדרים מיד שנייה עומד על כמיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully