וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק במספר חברות הנדל"ן העוסקות בהתחדשות העירונית

11.9.2017 / 11:00

מדירוג של חברת הייעוץ העסקי CofaceBdi לשנת 2017 עולה כי בישראל יש למעלה מ-1,100 חברות הפעילות בתחום תמ"א 38 ופינוי בינוי - זינוק של 20% בתוך שנתיים

פינוי בינוי רעננה מתחם ויצמן נדל"ן. נטע לי מימרוד,
פרויקט פינוי בינוי/נטע לי מימרוד

בישראל פועלות כ-1,100 חברות בנייה בתחום ההתחדשות העירונית - עלייה של יותר מ-20% בשנתיים. כך עולה מבדיקת חברת המידע העסקי CofaceBdi שפורסמה היום (שני), לקראת פרסום דירוג Bdi-Code, ובו דירוג חברות ההתחדשות העירונית המובילות בישראל לשנת 2017.

מהניתוח עולה כי הכניסה המהירה של חברות יזמות וביצוע לתחום ההתחדשות העירונית היא לאור ההאצה של התחום, במיוחד באזורי הביקוש, וההיעדר של שיווקי קרקעות מדינה לשוק החופשי.

על פי בדיקת כלכלני CofaceBdi, ב-2016 החלו בישראל להיבנות 1,543 יחידות דיור במסגרת תיקון 1 לתמ"א 38 (חיזוק ותוספת). כמו כן, החלו להיבנות 2,966 דירות במסגרת תיקון 2 לתמ"א 38 (הריסה ובנייה מחדש), כאשר 1,957 מתוכן למכירה בשוק, והיתר נשארות לדיירים בבתים שנהרסו. בנוסף, החלו להיבנות 2,226 דירות במיזמי פינוי בינוי, כשליש מהן חוזר לדיירים שפונו, והיתרה בהיקף של 1,469 נמכרות בשוק.

בסך הכול מדובר בהתחלות בנייה של כ-5,000 יחידות דיור, רובן במחוזות תל אביב והמרכז. להערכת CofaceBdi, שווי פעילות זו בשנת 2016 בלבד מסתכם בהיקף מכירות כולל עבור החברות הפעילות בתחום של כ-10 מיליארד שקל ממיזמי התחדשות עירונית בלבד.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi, "ההאצה של כניסת חברות ייזום ובנייה לתחום ההתחדשות העירונית, היא תוצאה של התהליכים בשוק הנדל"ן בשנים האחרונות, שהפכו את התחום לאחד העיקריים עבור חברות המעוניינות לצמוח".

לטענתה, "הממשלה הפסיקה בפועל את שיווקי הקרקעות לשוק החופשי, כאשר כל השיווקים החדשים הם לפרויקטי מחיר למשתכן. הירידה בהיצע הקרקעות לשוק החופשי הובילה לעלייה חדה במחירי הקרקעות הפרטיות, כך שקבלנים המעוניינים להמשיך ולפתח פעילות חדשה ניצבים מול אלטרנטיבות לייזום פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית".

ינאי הוסיפה כי "התחום עדיין כולל בעיות מבניות ובירוקרטיות, המקשות על יישום מהיר של פרויקטים. ככל שהבעיות הרגולטוריות יפתרו, אנחנו צפויים לראות אף גידול משמעותי יותר בפעילות חברות נדל"ן בתחום ההתחדשות, במיוחד באזורי הביקוש".

עוד באותו נושא

מחזיקים 2 דירות במרכז הארץ? רשות המסים מחפשת אתכם

לכתבה המלאה

מיהן חברות ההתחדשות העירונית המובילות בישראל ב-2017?

במסגרת דירוגי Bdi-Code לשנת 2017, מפרסמת CofaceBdi גם את דירוג חברות ההתחדשות העירונית המובילות בישראל. מטרת הדירוג היא להציג את החברות המוצלחות והמובילות בתחום, שנראה כי יצליחו לעמוד באתגרי המציאות גם בעוד מספר שנים.

על מנת לדרג את המובילים בענף ההתחדשות העירונית על סוגיו השונים, ביצעה CofaceBdi תהליך רב שכבתי הבנוי ממספר שלבים: איתור החברות הפועלות בתחום, ריבוי פגישות עם מנהלי החברות, איסוף נתונים באשר לפעילות החברות והפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית. הפרויקטים שבטיפול החברות הינם בשלבים שונים החל מתכנון, הסכמים עם דיירים, אישורי ועדות התכנון, הוצאת היתרי בנייה, ביצוע ומסירה.

במסגרת ניתוח החברות המובילות בתחום ניתנה התייחסות למספר הפרויקטים שבטיפול החברה, היקפי הפרויקט, אזור גיאוגרפי, שלבי הטיפול בפרויקט וכדומה. בניתוח הנתונים שוקללו גם נתונים מהותיים בתחום המידע העסקי, נתונים פיננסים, דירוג הסיכון, מוסר תשלומים, אורות אדומים, מידע שלילי, תביעות דיירים, ניסיון מקצועי בתחום ופוטנציאל הצמיחה והקידום.

השנה ביצעה CofaceBdi דירוג לחברות שפעילות בתחומי התמ"א - תמ"א 38/1 ותמ"א 38/2 - נכללות חברות שבמהלך השנה החולפת נמצאות בתהליכי ביצוע וחברות שסיימו השנה פרויקטים, ובנפרד גם דירוג החברות המובילות בפינוי בינוי. ברשימת החברות המובילות בפינוי בינוי מופיעות חברות המובילות פרויקטים שנמצאים בשלבי אישורי ועדות, היתר, ביצוע וסיום.

חברות התמ"א המובילות בישראל (לפי סדר הא"ב): אדם שוסטר, אורבן נדל"ן, אלמוג 38, קבוצת אלמי יזמות נדל"ן פרימיום, אנגלאינווסט התחדשות עירונית, אנשי העיר, אפריקה התחדשות עירונית, אשדר ייזום ובניה, בית וגג, בית חסון יזמות ובניה, התחדשות אורבנית, טל בר בניה ופיקוח, קבוצת יחד מובילים התחדשות עירונית, ינושבסקי יזום ופיתוח, יעז יזמות ובניה, ישראמיש, מטרופוליס יזמות אורבנית, מנרב פרויקטים, ס.א ישראל אירופה יזמות ושיווק נדל"ן, קבוצת קרסו נדל"ן, קרינסקי גולטיב – קוסמופוליס השקעות, קרן ק.ר נדל"ן, קרקע יציבה, רינובו מגורים, שיכון ובינוי ושלום את נתן עבודות בניה ופיתוח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברות הפינוי בינוי המובילות בישראל (לפי סדר הא"ב): אאורה השקעות, אדם שוסטר, אזורים, אחים דוניץ, אלמוג פינוי בינוי, אס. ג'י אס ליבינג, אפגד חברה לעבודו הנדסה ובנין, אפרידר, אפריקה התחדשות עירונית, אשדר ייזום ובנייה, אשלי מיכלסון לירן ושות, קבוצת ב.ס.ר, י.ח. דמרי, מטרופוליס יזמות אורבנית, מנרב פרויקטים, מצלאוי חברה לבנין, משולם לוינשטיין הנדסה וקבלנות, נווה גד בניה ופיתוח, פרשקובסקי, קרדן נדל"ן, קבוצת קרסו נדל"ן וקבוצת תדהר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סקר: תושבי רמת גן בעד התחדשות עירונית

בתוך כך, סקר חדש שנערך לקראת כנס התחדשות עירונית שייערך הערב ברמת גן מעלה כי כ-72% מתושבי העיר בעד ביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית. על פי הסקר, שערך מכון המחקר והייעוץ "מאגר מוחות" בקרב אוכלוסיית בעלי דירות ברמת גן, כ-57% מהנשאלים העריכו כי בבניין שלהם יש דירות שניתן לבצע בהן התחדשות עירונית.

הסקר נערך בשיטה של סקר טלפוני באמצעות שאלון מובנה במהלך חודש יולי 2017, בקרב מדגם הסתברותי של 494 משיבים המהווה מדגם מייצג של אוכלוסיית היעד. על פי הממצאים, השכונות המבוקשות לביצוע התחדשות עירונית לפי סדר יורד הן שכונת ראשונים-שפירא (87%), אזור הבילויים (87%), רמת שקמה (80%), רמת עמידר (79%) ושכונות נווה יהושע ושכונת הגפן (77%). השיעור הנמוך ביותר הוא בקריית בורוכוב, ועומד על כמחצית מהנשאלים.

לדברי ציפי בן דוד, תושבת העיר, "אנחנו עייפים משינויי מדיניות ותירוצים, והרבה תושבים הבינו שהדרך היחידה שלהם להשפיע היא כנראה בבחירות הקרובות, כך שנקבל לא רק הבטחות אלא תוצאות של התחדשות עירונית בשטח".

הסקר נערך בפיקוחם של פרופ' יצחק כ"ץ, מנכ"ל מאגר מוחות; פרופ' ברוך מבורך, מנהל מדעי; וד"ר אמיר הורקין, מנהל המחקר. הוא הוזמן עבור קבוצת הפייסבוק "רמת גן מתחדשת", המונה כ-3,000 תושבים בראשות עו"ד עמית ארד, הפועלת לקידום התחדשות עירונית וקוראת לשנות את מדיניות התמ"א 38 בעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully