וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים מתוסכלים ממחיר למשתכן: "מוכרים לציבור חלום שיתפוצץ"

6.9.2017 / 11:36

מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים מתח ביקורת על מכרז בו זכה בשוהם: "אין לי מה להגיד למי שזכה בדירה - אפשר לעשות שם קמפינג נהדר, כי כרגע אין שם כלום". מנהל רשות מקרקעי ישראל הדף את הביקורת: "יש מחבקי עצים בהרצליה שרוצים שיבנו דירות, אך לא ליד ביתם"

ועידת דן אנד ברדסטריט 6.9.2017 יואב גלנט. יעל דראל, מערכת וואלה! NEWS
פורום בכירי הנדל"ן של חברת דן אנד ברדסטריט/מערכת וואלה! NEWS, יעל דראל

תוכנית הדגל של משרד האוצר "מחיר למשתכן" ממשיכה לספוג ביקורת חריפה מצד השחקנים המובילים בשוק הדיור, וברשות מקרקעי ישראל הודפים את הביקורת. מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, שנכח הבוקר (רביעי) בפורום הנדל"ן השנתי של חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט, הגן על התוכנית ואמר כי החברות שמתמודדות במכרזי מחיר למשתכן מרוויחות - בניגוד למה שנטען בחברות הנדל"ן.

"כל מחבקי העצים ויפי הנפש בהרצליה וברמת השרון, שרוצים שיבנו פה דירות אבל לא ליד הבית שלהם, אז תסלחו לי - אבל בפועל הממשלה הזו קיבלה החלטה והיא בונה", אמר שמרון. "לגבי הרווח, הקבלנים בעפולה שכולם אוהבים לצחוק עליהם, ואמרו עליהם שהם 'קבלני טנדר', בנו ב-5,000 שקל למ"ר - ובעוד חודשיים הם כבר מוסרים דירות. אז עובדה שבפריפריה, כולל מכרזים שנסגרו לאחרונה, המחיר למ"ר שקבלנים מציעים הוא במחירים האלה, כי הקרקע ניתנת באפס. אז אפשר לבנות במחירים האלה".

שמרון התייחס לביקורת שנמתחת על רשות מקרקעי ישראל. "האם אנחנו כל הזמן מדייקים במכרזים? התשובה היא לא", הודה, "קורה שאנחנו מפספסים בחישובים. ברמלה מערב, למשל, הוצאנו מכרז שלוש פעמים עד שזה 'תפס'. בשוהם הגישו שתי הצעות, 700 יחידות דיור, והיינו בשוק כי חשבנו שיגישו 15 הצעות. אבל בסוף אנחנו בונים, עושים 50 אלף עסקאות בשנה, והשוק הפרטי עושה עוד 30 אלף עסקאות בשנה - וזה עונה על הביקוש".

מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "מחיר למשתכן תוביל לעליות מחירים"

אורן הוד: "אנחנו צריכים לממן קרקע 15 חודשים לפחות, ורק בעוד כארבע שנים הלקוחות יקבלו את הדירות. לי באופן אישי אין מושג מה להגיד ללקוחות האלה שזכו בדירה בשוהם. כרגע אפשר לעשות שם קמפינג נהדר, יש שם יופי של שטח, אבל אין שם כלום"

שמרון התייחס לעובדה שהדירות במסגרת מחיר למשתכן צפויות להימסר ברובן רק בעוד כחמש שנים. "כשהמדינה עושה פרויקטים של מחיר למשתכן, מותחים ביקורת על כך שאנשים ימתינו חמש שנים; אבל כשמוטי פלד בונה פרויקט מגורים יוקרתי בשרונה בתל אביב, והקונים שלו 'משכיבים' שם סכומים אדירים - וגם הם יקבלו את הדירות שלהם בעוד חמש שנים, ואני אגב מעריך שהוא אפילו יאחר במסירת הדירות - אז שם לא אומרים כלום ולא מותחים ביקורת", אמר.

אחד הנוכחים שמתח ביקורת על המצב הוא אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, שהעריך כי בשנתיים הקרובות מחירי הדיור בישראל ימשיכו לעלות בשל האופן שבו מנוהלת התוכנית. "יש פה משהו לא נורמלי. רכשנו קרקע בשבוע שעבר בשוהם ב-130 מיליון שקל. את הכסף הזה אנחנו צריכים להעביר מהר, אבל במסמכי המכרז כתוב שרק תוך 18 חודש נקבל את הקרקע", סיפר הוד.

הוא המשיך: "כלומר, אנחנו צריכים לממן את הקרקע 15 חודשים לפחות, ורק בעוד כארבע שנים הלקוחות יקבלו את הדירות. לי באופן אישי אין מושג מה להגיד ללקוחות האלה שזכו בדירה בשוהם. כרגע אפשר לעשות שם קמפינג נהדר, יש שם יופי של שטח, אבל אין שם כלום. אין חיבור לשום תשתית. אז האנשים שזכו שם ישלמו עכשיו ארבע שנים שכירות - וכך יש פה סיטואציה של מספרים שאין להם שום בסיס".

הוד הוסיף: "בדקתי גם את המכרזים שנמצאים כרגע באתר של הרשות - לכ-49% מהם בכלל אין חוברת מכרז. אז שוב, יש פה מספרים בלי בסיס. המדינה פותרת כרגע בטווח מאוד רחוק רק 15% מהשוק - וכל שאר השוק בקיפאון - גם מצד המוכרים וגם מצד הקונים. זו תקלה קשה, ובעוד פחות משנתיים זה יתפוצץ כי אנשים יבינו שהמחירים לא יורדים. אנחנו מוכרים לאנשים חלום שהולך ומתרחק. בשורה התחתונה, המחירים ימשיכו לעלות בשנתיים הקרובות".

עוד באותו נושא

גלנט: "דירה בישראל צריכה לעלות 700 אלף שקל - לא יותר מזה"

לכתבה המלאה

מנכ"ל חברת אשדר: "העצירה בביקושים לדירות היא עצירה מלאכותית"

ארנון פרידמן: "שוק הנדל"ן לא יכול לתת תוצאות מיידיות. זו ספינה גדולה וכבדה שלוקח לה זמן לזוז. אנחנו בהחלט רוצים התייצבות וגם ירידה של מחירים בצורה מתונה, אבל הציפייה היא למשהו מיידי - וזה מביא לטעויות, כי זה מלאכותי"

רונן יפו, מנכ"ל אלעד מגורים מקבוצת יצחק תשובה, מתח גם הוא ביקורת על מהלכי הממשלה. "יש פערים אדירים בין ההיצע לביקוש שהמדינה יכולה לתת, אבל כל הזמן אומרים לציבור - 'חכו חכו, המחירים יירדו ואל תקנו בינתיים דירות'", אמר. "בינתיים, ההיצע מצטמצם והמחירים עולים. אז אולי זה בסדר שהמדינה רוצה לתת מתנות לציבור מסוים, אבל במקביל צריך לאפשר גם היצע של קרקעות באזורים אחרים. יש מצב של התעלמות מצד המדינה על כך שהיא נותנת פתרון נקודתי בלבד ל-50 אלף, ובמקביל מתעלמת משוק שלם. לדעתי כולם פה מפספסים".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, ביקר את הסיקור התקשורתי המסיבי של התוכנית ואמר: "צריך לברך שסוף סוף הממשלה עושה. זה אמנם לא מספיק, אבל יש לחץ מצד התקשורת על הממשלה, ומצפים מהענף הזה להביא לתוצאות מיידיות. שוק הנדל"ן לא יכול לתת תוצאות מיידיות. זו ספינה גדולה וכבדה שלוקח לה זמן לזוז. אנחנו בהחלט רוצים התייצבות וגם ירידה של מחירים בצורה מתונה, אבל הציפייה היא למשהו מיידי - וזה מביא לטעויות, כי זה מלאכותי. העצירה בביקושים היא עצירה מלאכותית. אנשים מחכים שנה וחצי רק שיציגו להם במה הם זכו".

דניאלה פז, מנכ"לית חברת פז הנדסה וכלכלה, התייחסה למצב בענף ואמרה כי "בנושא של עלויות הבנייה יש בהחלט מצוקה. אני כבר 25 שנה בענף ולא נתקלתי בשום שלב במצוקה כל כך קשה של קבלנים. נכון שיש גידול משמעותי בהיקף התחלות הבנייה, אבל הקבלנים כל הזמן נגרעים מהשוק, והחברות הזרות עוד לא נכנסו לעבודה ויש חוסר ודאות ועיכובים, לוחות הזמנים בפרויקטים מתארכים - וזה מיד מעלה את עלויות הבנייה".

פז התייחסה למיזמי מחיר למשתכן שהוזכרו בעפולה. "בעפולה, למזלם, הקבלנים הצליחו לסיים מהר את הפרויקטים - ואולי הם ייצאו מהפרויקטים האלה בסדר, אבל זה היה מזל. מספיק שלא היו מקבלים אישור מכיבוי אש או אישור אחר, הם היו נתקעים. אני מעריכה שיהיו פרויקטים של מחיר למשתכן שלא יקבלו ליווי. נראה את זה בהמשך".

עו"ד צבי שוב, העוסק בנדל"ן, התייחס לנושא התכנון ואמר: "המדינה הרימה ידיים מתחום התכנון, יצרו היום ועדות מעל לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, ובעצם מדלגים עליהן ואנחנו רואים את זה במתחמי ענק - כמו בסיסי צה"ל או מתחם סירקין בפתח תקווה. אי אפשר להעלים את ההתנגדויות ולדלג מעל לשלב הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully