וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: "דירה בישראל צריכה לעלות 700 אלף שקל - לא יותר מזה"

5.9.2017 / 10:27

בפורום הנדל"ן של דן אנד ברדסטריט טען שר השיכון כי שוק הדיור כיום בקיפאון משום ש"הקונים לא מוכנים לקנות את מה שמוכרים להם - הם מבינים שאפשר לשלם מחיר אחר"

ועידת דן אנד ברדסטריט 6.9.2017 יואב גלנט. יעל דראל, מערכת וואלה! NEWS
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בוועידת הנדל"ן של דן אנד ברדסטריט/מערכת וואלה! NEWS, יעל דראל

"דירה טובה למגורים, שזוג צעיר יכול לחיות בה בצורה טובה וראויה, עולה בישראל 700 אלף שקל, כולל רווח קבלני - וכל מה שנמכר במחיר מעבר לזה הוא או רווח קבלני או רווח על הקרקע". כך אמר היום (רביעי) שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בפורום השנתי של חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט בגבעתיים.

בנוכחות בכירים בענף הנדל"ן הוסיף גלנט: "איך אני יודע? כי הקבלנים שזכו בעפולה במכרזים של מחיר למשתכן ובנו את הדירות, מתעקשים להיכנס למכרזים בתנאים דומים. אז בשנה האחרונה הפסיקו למכור בישראל דירות יוקרה, והיום אנחנו נמצאים גם בקיפאון בכל שוק הדיור, והסיבה היא שהקונים לא מוכנים לקנות את מה שמוכרים להם כי הם מבינים שאפשר לשלם מחיר אחר".

גלנט הבהיר כי בנובמבר 2019 יהיו בחירות, ואמר כי יש צורך בחקיקה שתאפשר למדינה לשלוט על התכנון בצורה טובה יותר. "במדינות אחרות הדרג הפוליטי אומר למנהל התכנון מה הוא רוצה לתכנן - וזה עובר הלאה. כך המדינה שולטת. ואם המערכת הזו מעוקרת על ידי המערכות השלטוניות ברמה האזורית והמקומית - אז ישנה בעיה".

גלנט התייחס לביקורת שנמתחת על מדיניות הממשלה בשוק הדיור. "אני מסכים שיש עיוות במה שאנחנו עושים. אבל אני מעדיף את העיוות הזה על פני כל דבר אחר", אמר, "התעדוף שאנחנו נותנים לבני מקום ניתן רק במקום שבו יש למדינה עניין לגרום לאנשים להיות בו - שזו הפריפריה. אני מסכים שזו פשרה, אבל זו הבחירה הפרקטית. רעיונות תיאורטיים ואוטופיים יש הרבה. היה רעיון כזה - מע"מ אפס - והוא הביא תוצאה אפס. פה לפחות יש מעשה ויש שינוי".

"לפחות מיליון אנשים שלא גומרים את החודש בישראל"

"עד לכניסת הממשלה הזו, מחירי הדיור עלו פי שניים וטיפסו למחירים שהכפילו את עצמם תוך עשור, מ-2005 עד 2015. במדינת ישראל, מהרגע שאתה מתכנן שכונה ועד לרגע שאתה מאכלס אותה, לוקח בממוצע 15 שנים - אבל זו לא גזירת שמיים"

בפורום נכחו, בין השאר, מנכ"ל גב ים, אבי יעקובוביץ; מנכ"ל אמות השקעות, אבשלום מוסלר; מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון; מנכ"ל קבוצת תדהר, אודי שרביט; לצד מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, תמיר דגן; ומנכ"ל אקרשטיין תעשיות, דודי זבידה. עוד נכחו מנכ"ל מנרב אחזקות, פיני דקל; מנכ"ל אלעד ישראל מגורים, רונן יפו; מנכ"ל קבוצת משולם לוינשטיין, שאול לוטן; ועו"ד צבי שוב.

שר הבינוי והשיכון התייחס בהמשך דבריו גם לנתונים בשוק הדיור כיום ואמר: "יש לנו היום 250 אלף משפחות, לפחות מיליון אנשים, שלא גומרים את החודש בישראל ואנחנו מסייעים להם בשכר דירה. מוגבלים, חלשים וחד הוריים, ויש עוד כ-60 אלף דירות של הדיור הציבורי - פעם היו לנו 150 אלף דירות. אז תדעו שהאנשים האלה, מבחינתם מרכיב הדיור יכול להגיע ל-50% מההכנסות האלה".

גלנט הוסיף עוד כי "עד לכניסת הממשלה הזו, מחירי הדיור עלו פי שניים וטיפסו למחירים שהכפילו את עצמם תוך עשור, מ-2005 עד 2015. במדינת ישראל, מהרגע שאתה מתכנן שכונה ועד לרגע שאתה מאכלס אותה, לוקח בממוצע 15 שנים - אבל זו לא גזירת שמיים. בסינגפור זה לוקח שלוש שנים, ואנחנו קוראים לעצמנו סטארט אפ ניישן. למה זה כך? המשמעות היא שבשכונה הזו יגורו מהנדסים שמפתחים תוכנות שמשתמשים בהם בסינגפור - ואז מביאים את הטכנולוגיה לכאן כדי לייעל את הבנייה".

גלנט העריך כי ב-20 השנים הקרובות ייבנו בישראל כמיליון דירות, מהן 600 אלף למגזר הכללי והדתי, 200 אלף למגזר החרדי ועוד 200 אלף למגזר הערבי. "קיבלנו החלטה שלא כולם אוהבים, שאומרת שאם המדינה משווקת עשרות אלפי יחידות דיור בשנה - היא תשווק אותן רק לאלו שאין להם דירות. כל אלטרנטיבה אחרת הייתה נתקלת במגבלה מצד הדרג הפוליטי. אז אם אנחנו נותנים ל-50 אלף איש הנחה ממוצעת על הקרקע, יוצא שהורדנו 10 מיליארד שקל מהכנסות המדינה - והעברנו את זה כסובסידיה לטובת האזרחים".

גלנט חזר על הערכות אותן השמיע בעבר בנוגע לעתיד ואמר: "אני עוקב אחרי הנתונים במשרד הבינוי והשיכון, בשנת 2017 נוציא פי שניים היתרי בנייה מ-2014 ויהיו פי שניים התחלות בנייה בהשוואה לשנת 2014".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully