וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנגדות מחריפה: עוד עתירה נגד הבנייה במתחם סירקין

30.8.2017 / 15:00

העמותה להגנה על עתיד מחנה סירקין ואגודת כפר נחמן סירקין עתרו לבג"ץ נגד התוכנית במחנה הצבאי שצפוי להתפנות ליד פ"ת. זאת בטענה שהעברת ההחלטה לאישור מהיר נעשתה בניגוד לחוק: "ניסיון לקבוע עובדות בשטח". באחרונה גם העירייה עתרה נגד התוכנית

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: תושבים מתעמתים עם ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי)

המאבק נגד הבנייה במתחם סירקין בפתח תקווה עולה מדרגה: העמותה להגנה על עתיד מחנה סירקין ואגודת כפר נחמן סירקין עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה להכריז על הקרקעות באזור בתור "מתחמים מועדפים לדיור". משמעות ההגדרה של "מתחמים מועדפים לדיור" היא כי תוכנית זו תקודם בהליך תכנוני מהיר במסגרת הוועדה המיוחדת שהוקמה לטובת הנושא (הוותמ"ל); ואולם העותרים טוענים כי ההחלטה איננה חוקית, שכן אינה עומדת בתנאי ובמטרות חוק הוותמ"ל.

העותרים טוענים בעתירתם כי יש לבטל את החלטת ההכרזה של קבינט הדיור על מנת לעצור את הפיתוח הדורסני, כהגדרתם, של האדמות החקלאיות של כפר סירקין ואת העברת תוכנית הבנייה באזור לוותמ"ל. נזכיר כי באחרונה גם עיריית פתח תקווה עתרה לבג"ץ נגד התוכנית.

העתירה הוגשה נגד שר האוצר, שר הבינוי והשיכון, ממשלת ישראל, קבינט הדיור, מנהל התכנון, היועץ המשפטי לממשלה, עיריית פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון. העמותה מיוצגת על ידי עורכי הדין איל מאמו ודנה פריד ממשרד עוה"ד אגמון ושות' רוזנברג הכהן; ואגודת כפר סירקין מיוצגת על ידי עורך הדין גד טיכו ועורך הדין ישי שידלובסקי אור ממשרד כספי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת המתחם לגביו הוגשה העתירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קידום מסיבי של בנייה בלי פתרונות תחבורה

"אנחנו מתנגדים לצעדים הדורסניים והלא מידתיים של הפקעה רבתי ונישול חקלאים מהאדמה אותה הם מעבדים עשרות שנים"

על פי העותרים, בנוגע לקרקעות החקלאיות של כפר סירקין, מדובר בהכרזה שאינה עומדת בתנאי הסף שנקבע בחוק הוותמ"ל לפיו רק "קרקע שעיקרה מקרקעי ישראל". כלומר "קרקע אשר 80% או יותר ממנה הם מקרקעי ישראל" יכולה להיות מוכרזת כמתחם מועדף לדיור. לטענתם, קרקע מתחם כפר סירקין אינה עומדת בתנאי הסף, ומדובר בקרקע שנרכשה לפני כ-80 שנה במימון מייסדי אגודת כפר סירקין אשר מנהלת תביעה קניינית נגד רמ"י.

בעתירתם כותבים עורכי הדין כי "לא יעלה על הדעת שרשות סבירה, הפועלת בתום לב וללא משוא פנים תנסה לקבוע 'עובדות בשטח' ולסכל תוצאותיו של הליך אזרחי המתנהל בבית המשפט המחוזי (התביעה הקניינית) באמצעות קבלת החלטות עוקפות זכויות ושימוש שאינו הוגן ואינו סביר בסמכויות שניתנו לה. יתירה מזו, החלטת ההכרזה ה'תמימה' מהווה הפקעה דה פקטו - של הקרקע החקלאית של העותרת ומקפלת בתוכה משמעויות הרות גורל עבור עשרות משפחות שעיבדו בדי עמל יזע.

בעמותה טוענים כי אחת הבעיות המרכזיות היא קידום מסיבי של בנייה מבלי שניתנו פתרונות תחבורה מתאימים. לדברי עו"ד איל מאמו, ממשרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן, "יהיו שינסו להציג אותנו כמתנגדים לפתרון מצוקת הדיור בישראל. כמובן שאין דבר רחוק יותר מהמציאות. אנחנו מתנגדים לצעדים הדורסניים והלא מידתיים של הפקעה רבתי ונישול חקלאים מהאדמה אותה הם מעבדים עשרות שנים, כמו גם לתכנון דורסני אשר עתיד לפגוע בתושבי האזור כולו".

"דורשים בנייה מתונה ושקולה"

עו"ד מאמו ציין עוד כי "אנחנו עדים לכך שבכל תהליך קבלת ההחלטות בנושא מתחמי סירקין נפלו פגמים, לא הוצגה כל תשתית עובדתית ולא התקיים דיון רציני. החומרים שכן הוצגו הם חסרים ועל גבול הטעייה. ההחלטה היא בעלת משמעויות ארוכות טווח ודרך קבלת ההחלטות היא הרסנית לכל מי שנושא שלטון החוק והסביבה חשובים בעיניו".

פעילי מטה המאבק נגד הבנייה, שהתעמתו בנושא לאחרונה עם יו"ר מטה הדיור הפורש אביגדור יצחקי, התייחסו לעתירה ומתחו ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בנושא הבנייה המתוכננת באזור. "האובססיביות לדירות רומסת את חיי התושבים ויוצרת קטסטרופה, ואנו פונים כעת לבג"ץ על מנת לעצור את הטירוף של תכניות בנייה מנותקות מהשטח", מסרו.

במטה המאבק ציינו כי "התכניות של קבינט הדיור ושר האוצר לעתידו של כפר סירקין יוצרות "טבעת חנק" של עוד 12,000 יחידות דיור ועוד אלפי מטרים של שטחי מסחר, מה שיגרום הלכה למעשה להקמת 'יישוב חדש', בניגוד לחוק הוותמ"ל האוסר על כך, ובפרט ביישוב כפרי שיימחק תוך התעלמות משיקולים רלוונטיים של פיתוח תשתיות, וגדיעת מסורת של 80 שנות חקלאות".

לטענתם, ההליך התכנוני נועד למנוע דיון מעמיק בנושא והליך תכנוני יסודי. "העברת הנושא לוותמ"ל, ועדה שנועדה להעביר החלטות הרחק מעיני הציבור ולהדוף את ההסתייגויות כלפיה, התקבלה בחוסר סמכות ותוך שהיא מבוססת על תשתית עובדתית חסרה שהוסתרה ממקבלי ההחלטות, דוגמת תכנית מתאר ארצית ומחוזית", לשון העתירה.

"העותרים מבקשים להבהיר כי תושבי האזור מודעים לצורך בפתרון בעיית הדיור בישראל, אולם דורשים בנייה מתונה ושקולה, וכזו שתכלול מענה לקטסטרופה התחבורתית שפוקדת את האזור, לצד פיתוח תשתיות, חינוך, בריאות, חשמל וכו', מתוך הבנה שמי שיצטרך להתמודד עם הכשלים שלה ביום המחרת הם התושבים עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully