וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור ירוק להקמת 1,500 דירות בשכונה חדשה ברעננה

27.8.2017 / 18:31

אחרי שנים ארוכות של תכנון - החלטה שקיבלה הוועדה המקומית לגבי פיצוי בעלי הקרקעות בסמוך לכביש 531 החדש, תאפשר להוציא לפועל תוכנית בנייה רחבת היקף בדרום העיר

כביש 531 בשרון. החברה הלאומית לדרכים, אתר רשמי
כביש 531/אתר רשמי, החברה הלאומית לדרכים

החלטה שניתנה בימים האחרונים על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ברעננה, בנוגע לפיצוי בעלי קרקע בחלקות שעליהן נסלל הכביש המהיר החדש 531 (המחבר את הרצליה עם הוד השרון), צפויה לאפשר כעת את יציאתה לדרך של תוכנית בנייה גדולה בדרום העיר בהיקף של 1,500 דירות, כאשר כ-20% מהן דירות קטנות. שטחה של התוכנית משתרע בין רחוב פרדס משותף מצפון לכביש 531 מכיוון דרום והיא צפויה לזכות לתוספת של כ-55 דונם, שבמסגרתם יפוצו בעלי הקרקעות.

תוכנית זו, שהחלה להתגלגל בשנות ה-90 של המאה הקודמת, הגיעה בעבר גם לפתחו של בית המשפט בעקבות שלוש עתירות מנהליות שהוגשו בנושא. כעת היא הגיעה להכרעה, לאחר שבזמן שחלף אושרה גם תוכנית המתאר העירונית והוגש גם דוח חוקר שבחן את ההתנגדויות להפקעת הקרקעות לצורך סלילת הכביש. בין 47 ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית היו בעלי קרקע רבים ששאלת אופן הפיצויים לגביהם לא הוכרעה - עד עתה.

בעלי קרקעות אלו הם ברובם בעלי שטחים חקלאיים שהופקעו לצורך סלילתו של כביש 531, המחבר את רעננה לנתיבי איילון. במשך שנים רבות נהגו מוסדות התכנון לפצות בעלי קרקעות בשיטת "שחזור זכויות", כלומר בהענקת זכויות בנייה בשטחים אחרים, בתמורה לשטחים שהופקעו. אולם פרקטיקה זו נפסלה בשנים האחרונות על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, שקבע כי אין לתת תוספת שטחים שמבחינה תכנונית כלל לא היו נחוצים - רק על מנת לפצות בעלי קרקע ולהימנע מתשלום כספי.

עם זאת, בהחלטה הנוכחית הוחלט להוסיף שטחים בהיקף של כ-55 דונם, על מנת לפצותם בשיטת "שחזור זכויות" לאחר שבאופן חריג אפשר קמיניץ את המהלך, שכן זכויות אלו עוגנו בהוראות המקוריות של סלילת הכביש.

החלטה תקדימית

לדברי עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה שייצג חלק מהמתנגדים, "מדובר בהחלטה תקדימית של הוועדה המקומית רעננה, שניתנה בניגוד למגמה קיימת בשנים האחרונות לפיה לא יאפשרו שחזור זכויות אלא אם מדובר בשטח שנכלל בתוך התוכנית. משיקולים תכנוניים, כבישי רוחב ראשיים לא נחשבים מבחינת המדינה כיום כחלק מתוכניות שינוי ייעוד המתוכננות בסמוך אליהם, ולכן על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, ועדות התכנון לא כוללות שטחים אלה בתוכניות שינוי הייעוד, והאיחוד והחלוקה הסמוכות להם".

לדברי שוב, "במקרה זה, לאור ההיסטוריה של המתחם והעובדה שתוכנית כביש 531 כבר כללה הנחיה לגבי השחזור וניתנו הצהרות המדינה בפני בתי המשפט עוד קודם לכן, ניתן היה להוסיף שטח של 55 דונם לתוכנית. משמעות נוספת להחלטת הוועדה היום היא אור ירוק לתוכנית שכונת מגורים חדשה בדרום רעננה, שתכלול כ-1,500 יחידות דיור אחרי שנים ארוכות של תכנון".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, שגיבשה את חוות הדעת עבור מתנגדי התוכנית, התייחסה אף היא להחלטה. "אני שמחה על החלטת הוועדה שקיבלה את עמדתנו", ציינה, "ההסכם שנחתם עם בעלי הקרקע נכון לכל הצדדים. מצד אחד המדינה אינה צריכה להוציא כסף מהכיס, ומאידך בעל הקרקע מקבל פיצוי ראוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully