וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה חדה בקניית דירות ברבעון השני של 2017

23.8.2017 / 11:00

האוצר: בחודשים אפריל-יוני נרכשו 25 אלף דירות - ירידה של 12% בהשוואה לרבעון הראשון וצניחה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. שפל היסטורי באזור ירושלים ותל אביב. "מדובר ברמת העסקאות הנמוכה ביותר מאז תוכנית מע"מ אפס"

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן
שכונה ד באר שבע. ראובן קסטרו
שכונה ד באר שבע/ראובן קסטרו

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על ההתקררות בשוק הנדל"ן)

ברבעון השני של 2017 נרכשו 24 אלף דירות - ירידה של 12% בהשוואה לרבעון הקודם וצניחה של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך מפרסם היום (רביעי) אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, במסגרת הסקירה הרבעונית של ענף הנדל"ן למגורים.

על פי האוצר, מדובר בירידה חדה בהיקף העסקאות, שהגיעה אל הרמה הנמוכה ביותר מאז תקופת ההמתנה של רוכשי הדירות לתוכנית מע"מ אפס, זאת בניכוי מכירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. באזורי ירושלים ותל אביב קרובה רמת העסקאות לשפל היסטורי.

עוד עולה מהנתונים כי רכישות המשקיעים ברבעון השני הסתכמו ב-4,000 דירות בלבד - אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בקרב פלח זה לפחות מאז תחילת העשור הקודם. משקלם בסך העסקאות התייצב על רמת שפל של 17%.

עוד באותו נושא

כמה באמת עולות היום הדירות בישראל? עשינו לכם סדר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מספר עסקאות נדל"ן 2002-2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

משקל המשקיעים בשוק עדיין בשפל

באוצר מוסיפים כי הירידה החדה ברכישות המשקיעים ברבעון השני מוצאת ביטוי גם בחיובי מס רכישה על דירות להשקעה, אשר הסתכמו ב-450 מיליון שקל בלבד - ירידה חדה בשיעור של 37% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ואחת הרמות הנמוכות ביותר בשנים האחרונות (חרף עליית שיעור המס).

אשר למכירות המשקיעים ברבעון השני של 2017, אלה רשמו ירידה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ירידה זו מתרכזת באזורים בהם מחירי הדירות גבוהים, הן בהשוואה לאזורים אחרים והן בהשוואה לדירות הנמכרות על ידי משפרי הדיור (כלומר מי שבבעלותו דירה ומתכוון למכור אותה לטובת דירה גדולה יותר). מדובר באזורים תל אביב, נתניה וירושלים.

כמו כן, ברבעון השני הוסיף לרדת, זה הרבעון החמישי ברציפות, מלאי הדירות המוחזק בידי משקיעים. במצטבר, ירד מלאי זה בחמשת הרבעונים האחרונים ב-7,000 דירות, זאת לעומת תוספת של 10,000 דירות למלאי זה בחמשת הרבעונים שקדמו להם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תושבי חוץ הפסיקו לקנות דירות - חוץ מבנתניה

לגבי רכישות של זוגות צעירים חסרי דירה, בניכוי מכירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן אלה רשמו ירידה של 12%, הן בהשוואה לרבעון הקודם והן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הירידה ברכישות הקיפה את כל האזורים, למעט אלו בהן אין היצע של דירות מוזלות, או שהיצע זה נמוך. דווקא רכישת דירות במחירי שוק על ידי הזוגות הצעירים ניכרת יותר בקרב בעלי השכר הנמוך.

באוצר התייחסו גם לרכישות תושבי החוץ ברבעון השני, אשר על פי הנתונים הגיעו לשפל של 390 דירות בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2003, אשר עמד בצל האינתיפאדה השנייה. הירידה החדה ברכישות פלח זה ניכרת בכל האזורים, למעט נתניה.

בנוסף, ברבעון השני של 2017 נמשכה המגמה של ירידה חדה במכירת דירות חדשות, בפרט במחירי שוק. באוצר מציינים כי נמשכת הירידה בחלקם של עשרת הקבלנים הגדולים בסך העסקאות, עובדה שיש בה כדי לרמז על גמישות מחירים נמוכה יותר של קבלנים אלו, בין היתר על רקע הרווחים הגבוהים שצברו בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully