וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: ירידה של 10% בקניית דירות ביוני לעומת אשתקד

13.8.2017 / 15:30

עם זאת, ביחס לחודש מאי האחרון דווקא מדובר בעלייה של 10% ברכישת דירות. בנוסף התייחסו כלכלני האוצר לחוק מס דירה שלישית שהוחזר לכנסת וציינו כי לחוק לא הייתה השפעה על משקל המשקיעים בשוק - אלא להעלאת מס הרכישה בלבד

שכונת רמות באר שבע. ראובן קסטרו
שכונת רמות באר שבע/ראובן קסטרו

קיפאון או מיתון? לאוצר הפתרונות. בחודש יוני האחרון נרכשו 9,200 דירות - ירידה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אם כי מדובר בעלייה זהה בשיעור של 10% לעומת חודש מאי. כך עולה מהסקירה השבועית שפרסם היום (ראשון) הכלכלן הראשי במשרד האוצר בנושא בנדל"ן.

באוצר ביצעו ניכוי מכירות של דירות במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", כך שבסך הכול נרשמה ירידה של 15% בסך העסקאות ביוני השנה לעומת יוני אשתקד. בכך מציינים בסקירה כי "חודש יוני סוגר את הרבעון החלש ביותר בהיקף העסקאות מאז תקופת ההמתנה לתוכנית מע"מ אפס".

מוקדם יותר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נתונים המחזקים את מגמת הקיפאון מצד אחד, לפיהם בשלושת החודשים האחרונים חלה ירידה בביקושים לדירות חדשות בשיעור של 11.1% לעומת שלושת החודשים שקדמו להם; כאשר מבחינת מספר הדירות שנמכרו לציבור הרחב מדובר בירידה של 5%. ואולם, גם נתוני הלמ"ס מעידים על כך שבחודש יוני לבדו חלה עלייה לעומת חודש מאי במכירת דירות.

בחלוקה לדירות חדשות ודירות מיד שנייה, מהנתונים עולה כי סך הדירות החדשות שנרכשו בחודש יוני עמד על 2,500 יחידות דיור, מהן כ-700 דירות במסגרת "מחיר למשתכן". באוצר מציינים כי זוהי הרמה החודשית הגבוהה ביותר של מכירות במסגרת התוכנית מאז יצאה לדרך. אלא ששוב, בהשוואה ליוני אשתקד, ירד סך העסקאות בדירות חדשות בשיעור חד של 20%.

בניכוי מכירות במסגרת "מחיר למשתכן", מתעצם שיעור ירידה זה ל-30%. יצוין כי בהשוואה לחודש הקודם (בניכוי מכירות במסגרת "מחיר למשתכן") נרשם גידול מתון של 3% ברכישת דירות חדשות, בעיקר באזור תל אביב. באוצר תולים את העלייה בעסקאות על רקע שיווק של פרויקט יוקרה בעיר.

עוד באותו נושא

הלמ"ס: ירידה של כ-11% בביקושים לדירות חדשות

לכתבה המלאה

איך ירד משקל המשקיעים בשוק? "לא בגלל מס דירה שלישית"

כלכלני האוצר התייחסו בסקירתם להשפעת חוק מס דירה שלישית על משקיעי הנדל"ן, וזאת על רקע ההחלטה האחרונה של בג"ץ לבטל את החוק ולהחזירו לדיון בכנסת. על פי הסקירה, משקל הדירות שנרכשו על ידי משקיעים בחודש יוני נותר נמוך ועמד על רמה של 17% בדומה לחודשים הקודמים, ונמוך בארבע נקודות האחוז בהשוואה ליוני אשתקד.

בסקירה נכתב כי "כאשר בוחנים את התפתחות משקל המשקיעים בשוק, ניתן להבחין כי מגמת הגידול במשקלם נבלמה מיד לאחר העלאת מס הרכישה ביוני 2015. כך, בעוד שב-12 החודשים הקודמים להעלאת מס הרכישה, בתקופה יוני 2014-מאי 2015, עמד משקל המשקיעים בסך הדירות שנרכשו על 28% - גידול של 4 נקודות האחוז בהשוואה לתקופה יוני 2013-מאי 2014, ירד שיעור זה ל-21% בלבד בתקופה אוגוסט 2015-יולי 2016".

בשלב זה מציינים באוצר כי "בהקשר זה נדגיש כי רק באוגוסט 2016 נכנס לחוק ההסדרים חוק מס דירה שלישית. לפיכך, ירידה חדה זו במשקל המשקיעים אינה יכולה להיות מיוחסת לחוק זה. ככל שהשפעתו על רכישות המשקיעים הייתה קיימת, יכולה היא לבוא לידי ביטוי רק בחודשים מאז אוגוסט".

בניתוח של האוצר נמצא כי בתקופה אוגוסט 2016-יוני 2017 עמד משקל המשקיעים בשוק על ממוצע של 18% - ירידה של 3 נקודות אחוז, פחות ממחצית הירידה במשקלם בשתי התקופות הקודמות. כלומר, מסבירים הכלכלנים, "חוק מס דירה שלישית תרם לכל היותר 3 נקודות האחוז בירידה בשיעור רכישות המשקיעים".

מחכים למחיר למשתכן? צניחה של 11% ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים

באוצר התייחסו לרוכשי דירה ראשונה. על פי הנתונים, בחודש יוני נרכשו 4,300 דירות על ידי חסרי דירה, מהן כאמור 700 דירות במסגרת תוכנית הדיור המוזל. בניכוי מכירות מוזלות אלו, נרשמה יציבות ברכישת זוגות צעירים בהשוואה לחודש מאי. אלא שבהשוואה ליוני אשתקד נרשמה צניחה של 11%.

בפילוח גיאוגרפי, ניכרת ירידה חדה ברכישות הזוגות הצעירים (בהשוואה ליוני אשתקד) באזורי המרכז, ירושלים, נתניה ורחובות. מנגד, באזור חיפה נרשם גידול של 28%, בהמשך לשיעור גידול גבוה בחודש מאי (בהשוואה למקביל לו אשתקד).
באוצר מציינים כי אם בחודש הקודם, עיקר הגידול ברכישות הזוגות הצעירים באזור חיפה היה מוסבר בגידול במכירות המשקיעים, וגידול במשקל דירות אלו הנמכרות לזוגות צעירים; בחודש יוני נמצא כי הגידול ברכישות הזוגות הצעירים אינו מיוחס למכירות המשקיעים.

"ייתכן שהמספר הנמוך של הדירות באזור זה, בפרט בעיר חיפה עצמה, העומדות למכירה במסגרת 'ההגרלה הגדולה' - כאשר מנגד מספר הנרשמים להגרלה בעיר זו גבוה יחסית - מסביר, ולו באופן חלקי, גידול זה ברכישות הזוגות הצעירים באזור", נכתב בסקירת האוצר.

אשר למשפרי דיור, ביוני הסתכמה רכישת דירות על ידי מי שבבעלותו דירה ומתכנן למכור אותה לטובת נכס גדול יותר ב-3,300 דירות. בהשוואה לחודש הקודם זהו גידול של 10%, אולם בהשוואה ליוני אשתקד זוהי ירידה של 13%, בהמשך לשיעורי ירידה חדים בחודשים הקודמים. "בכך באה לידי ביטוי השפעת הירידה ברכישות המשקיעים והזוגות הצעירים, קהל היעד של הדירות אותם מעמידים למכירה משפרי הדיור", מסכמים באוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully