וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה: אדריכלית שרצה לראשות עיריית חיפה תכננה בית פרטי ללא היתר

8.8.2017 / 8:00

עולים מארה"ב ביקשו להקים את ביתם בזיכרון יעקב, אך גילו לתדהמתם שהאדריכלית המוכרת ששכרו, קידמה את הפרויקט מבלי לקבל היתר בנייה. הם תבעו אותה ואת חברת הביצוע, ואז נחשפו בעצמם לתביעה נוספת מהוועדה המקומית. בלעדי לוואלה! נדל"ן

מעלה כרמל 18 ביישוב זיכרון יעקב. ראובן קסטרו
נבנה בלי היתר בנייה. הבית בזכרון יעקב/ראובן קסטרו

בית מגורים פרטי בן שלוש קומות ומרתף נבנה במועצה המקומית זיכרון יעקב ללא היתר בנייה. לוואלה! נדל"ן נודע כי כעת תובעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה את כל המעורבים בפרשה, כולל את אדריכלית הפרויקט, ד"ר עינת קליש-רותם, מי שמתמודדת בשנים האחרונות על ראשות עיריית חיפה ואשר הייתה מופקדת על הליכי התכנון בפרויקט.

על פי תביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה, בני זוג מארה"ב שעלו לארץ רכשו קרקע ברחוב כרמל במושבה השקטה, שם החליטו להקים את ביתם. הם פנו לאדריכלית ד"ר קליש-רותם, חברת מועצת העיר חיפה ויו"ר סיעת חיים בחיפה, שהייתה אחראית על קבלת היתרי הבנייה. ואולם, לאחר שנכנסו לביתם גילו כי לבית לא ניתנו היתרים.

בעקבות זאת תבעו בני הזוג את ד"ר קליש-רותם, שמתמודדת בשנים האחרונות על ראשות עיריית חיפה, יחד עם חברת הביצוע; אולם זמן קצר לאחר מכן הופתעו לגלות כי נתבעו בעצמם על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, שתבעה בנוסף את שאר המעורבים בפרשה. על פי החומרים שהוגשו בהליכים המשפטיים לבית המשפט, הבקשה להיתר שהוגשה לוועדה המקומית על ידי האדריכלית, לא כללה בקשה למרתף - שנחפר, בסופו של דבר, על פי תוכניותיה; אך כאמור ללא אישור הוועדה.

הבית ברחוב כרמל משתרע על פני שלוש קומות בשטח של 320 מ"ר, וכולל גדרות היקפיים באורך 60 מטרים וכן מרתף. בני הזוג תכננו להתגורר בו עם ילדיהם, ולטענתם לא ידעו כי התהליך להקמת ביתם לא בוצע על פי הוראות החוק. הם היו הראשונים שתבעו את חברת הביצוע, את עורכת הדין שייצגה את החברה (שהיא גם אחותו של בעל חברת הבנייה) ואת אדריכלית הפרויקט.

מעלה כרמל 18 ביישוב זיכרון יעקב. ראובן קסטרו
רחוב כרמל בזכרון יעקב/ראובן קסטרו

הכסף לא הופקד בחשבון נאמנות, טופס אכלוס לא התקבל

במסגרת התביעה, טענו בני הזוג כי התחייבו לשלם 3.46 מיליון שקלים עבור הבית, אולם חלק נכבד מהכספים שהעבירו לטובת העסקה כלל לא הופקד בחשבון נאמנות. עוד נטען כי בשל התנהלות המעורבים בפרשה, נכון להיום לא רק שהמבנה לא קיבל מעולם טופס חיבור לתשתיות (טופס 2), או טופס אכלוס (טופס 4) - אלא שהוא גם לא נרשם על שמם בטאבו. בפועל, בית המגורים חובר באופן פיראטי לתשתיות של מים וחשמל.

"מדובר בפרשה סבוכה, במסגרתה נגרמו ללקוחותינו נזקים רבים וכבדי משקל, הן בהיבט של ביצוע העסקה והקניין על הקרקע והן בהיבטי תכנון ובנייה, שכן הבית נבנה ללא היתר", אומר בשיחה עם וואלה! נדל"ן עו"ד שחר לוינזון ממשרד עוה"ד יוסף ישורון, המתמחה בתכנון ובנייה ומייצג את בני הזוג. לדבריו, "העבירה על חוק התכנון והבנייה במקרה הזה היא עבירה חמורה מאוד. אמנם הוכנה בקשה להיתר בנייה והבקשה הוגשה לוועדה המקומית, אך בהחלטת הוועדה נקבעו תנאים להיתר שמעולם לא מולאו - ולכן בסופו של דבר לא ניתן היתר בנייה עד היום".

עו"ד לוינזון מתייחס בדבריו להתנהלות של ד"ר קליש-רותם, שלימדה בעבר בטכניון ובאוניברסיטת תל אביב וכאמור רצה לראשות עיריית חיפה. על פי אתר האינטרנט שלה, היא מוגדרת "מתכננת ערים עטורת פרסים ומומחית בתכנון עירוני בר קיימא".

הודתה בעבירות, אך ביקשה שביהמ"ש לא ירשיע: "נזק בלתי הפיך"

פרט לתביעתם של בני הזוג, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שומרון, האחראית על היישובים אור עקיבא, גבעת עדה, ג'סר א-זרקא, זכרון יעקב ופורדיס, הגישה באחרונה כתב אישום מתוקן לבית המשפט לעניינים מקומיים בחדרה. כתב האישום הוגש נגד בני הזוג, חברת הבנייה, בעל הקרקע, מהנדס הפרויקט וכאמור האדריכלית.

לאחרונה הודתה ד"ר קליש-רותם, בעלת דוקטורט מאוניברסיטת ETH בציריך, שוויץ, ושני תארים ראשונים מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, בעבירות המיוחסות לה בכתב האישום. אולם היא ציינה כי בשל מעמדה כנבחרת ציבור, המשמשת כחברת מועצה בעיריית חיפה וכמי שמתמודדת על ראשות העיר, עלול להיגרם לה נזק בלתי הפיך.

עו"ד עופר אטיאס, בא כוחה של קליש רותם, שנבחרה ב-2011 ליו"ר עמותת האדריכלים סניף חיפה, אמר בדיון בבית המשפט בעניינה כי "אבקש לאחר ההודאה שבית המשפט לא ירשיע אלא יאפשר לקבל תסקיר מבחן, על מנת שיהיה בסיס לאי-הרשעה. לאור מעמדה הציבורי של הנאשמת, חברת מועצה וכמי שמתמודדת על ראשות העיר בבחירות הקרובות, עלול להיגרם לה נזק בלתי הפיך".

הוא הוסיף כי "אם רק בית המשפט ירשום את הודאתה וידחה את הדיון עד לקבלת תסקיר מבחן, ואם בית המשפט יחליט לא להרשיע, לא ייגרם נזק". עו"ד אטיאס הוסיף כי בכוונתו להגיש ראיות שיוכיחו, לטענתו, שלכל היותר היא נפלה קורבן לעובדות לא נכונות שנמסרו לה. בשלב זה הדיונים בעניינה נמשכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully