וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למשתכן: אושרה ערבות מדינה של 660 מיליון שקל

25.7.2017 / 15:30

ועדת הכספים אישרה למדינה להעמיד ערבות לבנקים עבור פרויקטים נוספים במסגרת תוכנית הדיור המוזל. מדובר ב-770 יחידות דיור ברעננה, פרדסיה, מגדל העמק ודימונה

טקס חתימת הסכם גג בבאר יעקב 13 ביוני 2017. ניב אהרונסון
שר האוצר משה כחלון/ניב אהרונסון

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (שלישי) למשרד האוצר להעמיד ערבות מדינה בסך 660 מיליון שקל לבנקים, לצורך קידום פרויקטים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. מדובר בפנייה האחרונה של האוצר לאישור העמדת ערבות מדינה במסגרת תוכנית הדיור המוזל עבור 770 יחידות דיור בערים רעננה, פרדסיה, מגדל העמק, דימונה וערים נוספות.

הסיבה לצורך בהעמדת ערבות מדינה, היא העובדה שחוק מכר דירות מאפשר לקבלנים שזוכים במכרזים לבניית יחידות דיור, לבחור בחלופה של רישום הערת אזהרה לטובת רוכשי הדירות במקום ליווי פיננסי, כבטוחה להשקעותיהם.

מכיוון שחלק מהקבלנים שנבחרו לקידום הפרויקטים בחרו באופציה זו, הבנקים מקשים על מי שזכו במכרזי מחיר למשתכן לקחת משכנתאות, ללא הבטוחה שמבטיחה את השקעותיהם - והדבר מונע מאותם זוכים להעמיד את הכסף לקבלנים לצורך התחלות בנייה.

התוכנית: להרחיב את מחיר למשתכן לפריפריה

יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, אמר כי "תוכנית מחיר למשתכן מתקדמת בקצב יותר טוב משחשבנו, וב-14 באוגוסט נפרסם עוד שלב ל-24 יישובים. עד סוף השנה כ-41 אלף דיירים יזכו בדירה במחיר מופחת משמעותית, בעיקר במרכז הארץ, וכעת אנחנו עובדים על הרחבת התוכנית לפריפריה".

הוא הוסיף כי "כבר היום ישנם 11 אלף היתרים ואישורים, ואנו מתכוונים עד סוף השנה לתת מפתחות של דירות מוכנות. התוכנית התחילה באוקטובר 2015, ולכן באוקטובר הזה נמסור מפתחות - וזה שיא, כי יש מוטיבציה של קבלנים להשלים בנייה כמה שיותר מהר". יצחקי הודה כי "אנחנו משתפרים מאוד בקיצור משך הזמן למתן היתרי הבנייה על ידי רשויות מקומיות, אך יש עוד הרבה על הפרק".

עוד ציין כי "עד היום לא מימשנו אף ערבות. סך ערבות המדינה שהועמדה עד היום לתוכנית, לאחר שאושרה על ידי ועדת הכספים מסתכמת, ב-3.46 מיליארד שקל, כולל הערבות הנוכחית. בינתיים זו הפנייה האחרונה כי אין עוד פרויקטים".

אושרת דוד, רפרנטית ערבויות מדינה באגף החשב הכללי באוצר, הוסיפה כי על פי החוק, ניתן להעמיד סך כולל של ערבויות מדינה שלא יעלה על 10% מתקציב המדינה. "אנחנו עוד רחוקים מזה, שכן נכון להיום סך ערבויות המדינה לתוכניות שונות מסתכם ב-17 מיליארד שקל בלבד מתוך 30 מיליארד שקל שניתן לתת כערבות מדינה. לכאורה ישנם 13 מיליארד שקל פנויים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר כי "אם יש 13 מיליארד שקל פנויים למתן ערבות מדינה, הרי שיש לשקול להשתמש באפשרות הזו למתן ערבות למשכנתאות לנכים, שהבנקים מערימים קשיים ואף מונעים מהם ליטול משכנתאות, אף אם יש להם יכולת החזר".
הוא הוסיף כי "ועדת הכספים נרתמת למאמץ הלאומי לפתרון מצוקת הדיור. תוכנית מחיר למשתכן מהווה נדבך חשוב בפתרון שיסייע לזוגות צעירים להשיג קורת גג, ואני מברך על כך שהתוכנית מיושמת בהצלחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully