וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר עמידר מסיים את תפקידו - תוכנית ההנפקה הענקית שלה יוצאת לדרך

16.7.2017 / 10:10

פרסום ראשון: יצחק לקס מסיים את תפקידו כיו"ר חברת הדיור הציבורי מבלי שמונה מחליף, בעיתוי לא מקרי: מחר ידון קבינט הדיור בהצעה של עמידר לגייס כספים מהציבור לטובת רכישת דירות לזכאים שממתינים שנים לדירה. ההצעה כוללת גיוס של מיליארד שקל

יצחק לקס עמידר. ענבל מרמרי,
יצחק לקס, יו"ר עמידר הפורש/ענבל מרמרי

יו"ר חברת עמידר, יצחק לקס, מסיים היום (ראשון) באופן רשמי את תפקידו בתום קדנציה בת שלוש שנים, במהלכה שררה מערכת יחסים רוויית מתחים בין חברת הדיור הציבורי למשרד הבינוי והשיכון. כעת, משנסתיימה הקדנציה ועמה היחסים הרעועים בין לקס לבין שר השיכון והבינוי ,יואב גלנט, צפויה תוכנית ההנפקה הגדולה של עמידר לצאת מחדש לדרך, לאחר הקפאה ממושכת.

מחר ידון קבינט הדיור במהלך ההנפקה, במסגרתו מבקשת עמידר לגייס כמיליארד שקל לטובת רכישה של כ-1,000 דירות לזכאי הדיור הציבורי. יצוין כי התוכנית המקורית כללה גיוס של סכום גבוה יותר, בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל.

על פי המתווה שיובא לאישור שרי הקבינט, תגייס עמידר הון מגופים מוסדיים ומהבנקים באמצעות הנפקת אג"ח (איגרות חוב). החזר ההלוואה, שימומן מתקציב המדינה, יתפרש על פני 10 שנים. סכום זה מצטרף להכנסות מחוק המכר דירות, המיועדות לרכישת יחידות דיור ציבורי בהיקף של מיליארד שקל ב-2017.

יצוין כי משנת 2015 הוקצו מיליארד שקל לטובת רכישת דירות ו-350 מיליון שקל עבור תחזוקה ושיפוץ לדיור הציבורי. בנוסף, במסגרת הסכם שנחתם בין משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון והסוכנות היהודית, ייבנו כ-2,650 דירות קטנות המוקצות לזכאי הדיור הציבורי בסך כולל של 530 מיליון שקל. מהלך זה מגיע בהמשך להחלטה להקצות כ-5% אחוזים מכלל הדירות הנבנות כיום על קרקעות המדינה בתוכנית מחיר למשתכן לטובת זכאי הדיור הציבורי.

בהחלטה נכתב, בין השאר, כי "עמידר היא חברת ניהול הדיור הציבורי הגדולה בישראל, המנהלת עבור המדינה כ-40 אלף דירות וכן פועלת במגוון תחומים משיקים נוספים עבור הממשלה בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה. לפיכך, ולאור היקפי הפעילות ומגוון תחומי הפעילות, ישנו יתרון מובהק להפיכת עמידר לחברה מדווחת, על כל המשמעויות הנלוות למהלך, זה ובהן: הגברת השקיפות, דרישות דיווח נוספות, מנגנוני בקרה מורחבים וממשל תאגידי".

דירות עמידר ביפו, מרץ 2015. ניב אהרונסון
המטרה: רכישת כ-1,000 דירות לזכאים. מתחם דיור ציבורי ביפו/ניב אהרונסון

לאורך השנים המדינה לא יישמה את חוק הדיור הציבורי

לקס מסיים את תפקידו ללא מחליף. בתקופה האחרונה ביקשו במשרד הבינוי והשיכון למנות לתפקיד את איתמר ברטוב, עורך דין בהכשרתו המשמש כיום כדירקטור בחברה; אולם התנגדותו של משרד האוצר למהלך סיכלה את המינוי. בשל העובדה כי עמידר היא חברה ממשלתית, ישנו צורך בחתימת שר האוצר למהלך. ברטוב כיהן עד סוף 2015 כסמנכ"ל הרגולציה וראש מטה בחברת סלקום.

ואולם, סיום כהונתו של לקס עשוי להוות ציון דרך עבור החברה. במסגרת התוכנית שתונח מחר על שולחן קבינט הדיור, מבקשת עמידר להעביר לבעלותה 42 אלף דירות, שנמצאות כיום בניהולה, ולגייס כספים שישמשו לרכישת דירות עבור הממתינים.

בעמידר טענו בשנתיים האחרונות כי תוכנית זו מגלמת תוואי פעולה מקובל בקרב חברות ממשלתיות, וכי מתווה ההנפקה "יחסל" את תור הממתינים הארוך, העומד היום על כ-2,500 ממתינים. השר גלנט טען, מנגד, כי התוכנית החדשה תפגע בזכאים ותביא להפרטת הדיור הציבורי. הוא יצא אז במתקפה תקשורתית חסרת תקדים נגד יו"ר חברת עמידר, כינה את המהלך "מכבסת מילים" - והאשים בזמנו את לקס "בניסיון למקסם רווחים על חשבון הציבור".

מצבם של ממתיני הדיור הציבורי, שבחלקם מחכים שנים ארוכות לקבלת דירה שתתאים לצרכיהם, נגזר בראש ובראשונה מכך שהמדינה לאורך שנים לא יישמה את חוק הדיור הציבורי; והכסף שנכנס ממכירת הדירות לזכאים לא הועבר לטובת תקציב ייעודי לנושא. כך, לא נותר כסף לרכישת דירות חדשות עבור ממתיני הדיור הציבורי.

שר האוצר, משה כחלון, בירך על המהלך ואמר כי "מדובר בבשורה עבור מאות משפחות, שמחכות יותר מדי שנים לקורת גג במסגרת הדיור הציבורי. המהלך יקצר באופן דרמטי את זמן ההמתנה לדירה ויצמצם את תור הממתינים. הדאגה לזכאי הדיור הציבורי היא חלק בלתי נפרד מהמאבק הצודק לצמצום הפערים החברתיים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully