וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

66 שנה לשדה בוקר: התוכנית שתגדיל את הקיבוץ פי 5

12.7.2017 / 15:30

מנהל התכנון אישר תוכנית היסטורית, שצפויה לראשונה להרחיב באופן דרמטי את הקיבוץ המזוהה עם דוד ופולה בן גוריון. כ-500 יחידות דיור חדשות יוקמו בקיבוץ הקטן, ונראה שהנדל"ן באזור "לוהט": במדרשת בן גוריון הסמוכה נמכר מגרש בלא פחות מ-2.4 מיליון שקל

דוד בן גוריון ואשתו פולה במסיבת עיתונאים בשיקגו כחלק מביקור לעידוד עלייה לישראל. AP
קיבוץ שדה בוקר התפרסם בזכותם. דוד ופולה בן גוריון/AP

קיבוץ שדה בוקר, הממוקם כ-50 קילומטרים דרומית לבאר שבע והתפרסם כמקום מגוריהם של דוד ופולה בן גוריון, מזוהה אולי יותר מכל בתודעה הישראלית עם צריף המגורים של ראש הממשלה לשעבר ורעייתו. אלא שתוכנית חדשה שהופקדה כעת להתנגדויות הציבור, 66 שנה לאחר הקמתו של הקיבוץ, צפויה לאפשר את הרחבתו באופן דרמטי - ולהעניק לו, לראשונה מזה עשרות שנים, גם שטחי ציבור ומסחר נרחבים.

התוכנית, שהופקדה בימים האחרונים על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום שבמנהל התכנון, מאפשרת את הקמתן של 500 יחידות דיור בקיבוץ הקטן. לשם המחשה, נכון להיום קיימות בשדה בוקר כ-100 יחידות דיור בלבד, המונות כ-450 תושבים, ואין מענה לקליטתם של חברים חדשים. התוכנית החדשה צפויה לעדכן את ייעודי הקרקע במקום, ולאפשר את הרחבתו המשמעותית של היישוב.

"התוכנית הזו בהחלט דרמטית מבחינת הקיבוץ, כי הגיל הממוצע בקיבוץ שדה בוקר כיום עומד על 62-63 שנה, ולכן היא תאפשר לראשונה להצעיר את הקיבוץ ולפרוץ את תקרת הזכוכית של השכירות - כלומר לסיים את המצב הזה של אנשים שבאים והולכים ואין להם המשכיות בקהילה", מספר בשיחה עם וואלה! נדל"ן ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב שקידמה את התוכנית.

שדה בוקר. מועצה אזורית רמת הנגב,
מתרחב לראשונה. קיבוץ שדה בוקר/מועצה אזורית רמת הנגב
שדה בוקר. מועצה אזורית רמת הנגב,
שדה בוקר/מועצה אזורית רמת הנגב

מישהו אמר בועה? מגרש במדרשת בן גוריון נמכר ב-2.4 מיליון שקל

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב: "מגרשים במדרשת בן גוריון הסמוכה לקיבוץ נעים סביב 700 אלף שקל, והרבה צעירים אינם יכולים להרשות זאת לעצמם"

דורון מבהיר כי סוגיית הבאתו של הדור הצעיר אל האזור, מטרידה אותו גם בשל המחירים שהאמירו בשנים האחרונות. "רק לאחרונה נרכש במדרשת בן גוריון הסמוכה לקיבוץ מגרש על שפת המצוק במחיר של 2.4 מיליון שקל", הוא חושף.

לדבריו, "נכון שמדובר במגרש ייחודי, אבל זה משקף את מה שקורה היום באזור. מגרשים נעים סביב 700 אלף שקל, והרבה צעירים אינם יכולים להרשות זאת לעצמם. רמות המחירים המשוערות בהרחבת הקיבוץ יאפשרו לזוג צעיר לקבל יחידת דיור של כ-100 מ"ר במחיר שנע סביב מיליון שקל - כולל קרקע ופיתוח".

דורון מציין כי פרט לתוכנית הרחבת הקיבוץ, ישנה גם תוכנית לתוספת של כ-85 יחידות דיור במדרשת בן גוריון הסמוכה. על פי התכנון, כ-32 מיחידות אלו יוקצו לטובת זכאי "מחיר למשתכן" וישקפו הנחה במחיר בקרקע.

אולם התוכנית לקיבוץ, שהוגשה על ידי המועצה האזורית רמת נגב והוכנה על ידי פגל-שהם אדריכלים ומתכנני ערים, אינה כוללת רק מגורים. בין סעיפיה ישנם גם כ-35 אלף מ"ר שיוקצו לטובת מבני ציבור - מהלך דרמטי אף הוא, בהתייחס לשטחי הציבור הקיימים בקיבוץ, שהיקפם כיום עומד על כ-2,500 מ"ר בלבד. שטחים אלה יאפשרו הקמת בתי ספר, גני ילדים, שירותי בריאות, מוסדות חינוך, תרבות, רווחה ודת, ובנוסף כולל המהלך כ-2,200 מ"ר עבור שטחי מסחר וכ-22,500 מ"ר עבור שטחי תעסוקה.

שדה בוקר. יעל דראל, מערכת וואלה! NEWS
חדר המגורים של בן גוריון/מערכת וואלה! NEWS, יעל דראל
שדה בוקר. יעל דראל, מערכת וואלה! NEWS
שדה בוקר/מערכת וואלה! NEWS, יעל דראל

הפרנסה של שדה בוקר: מפעל לסרטים דביקים ומטעי חוחובה

שדה בוקר נחשב קיבוץ ותיק בעל צביון חילוני. בדברי ההסבר של התוכנית שהופקדה נכתב כי "מקום מיוחד שמור לקיבוץ שדה בוקר בהיסטוריה הלאומית, בהיותו מקום מגוריהם של דוד בן גוריון ופולה רעייתו, אשר התקבלו לחברות בקיבוץ כבר ב-1954. צריף מגוריהם מצוי בלב הקיבוץ ומהווה אתר לאומי".

עוד נכתב כי "התפתחותו הפיזית של הקיבוץ יצרה, עם הזמן, מבנה אשר על פיו מצויים המגורים ושירותי הציבור כחטיבת קרקע מלבנית במרכז היישוב, ממזרח לה שטח למבני משק, תעשייה ותעסוקה וממערב לה צריף בן גוריון".

עיקר פרנסתו של הקיבוץ היום מבוסס על מפעל "דביק" (מפעל לסרטים דביקים), לול בן שש חוות ועובדי חוץ העובדים באזור. לאחרונה הוקמה במזרח הקיבוץ חווה פוטו-וולטאית להפקת חשמל. במסגרת הפעילות החקלאית, ישנם בקיבוץ מטעי זיתים, שטחי גידולים, כרם ליין, מטעי חוחובה ופרדס בן 270 דונם באזור הבשור. שטחו הבנוי של המשק כולל כ-520 דונם, אשר מתוכם ליבת המגורים ושטחי הציבור המשקיים תופסים כ-170 דונם.

מעיון במסמכי התוכנית עולה כי מכלל 500 יחידות הדיור שצפויות להיבנות בקיבוץ, כמחצית (213 יחידות) נועדו לפיתוח מיידי. יתרת יחידות הדיור (287) מצויות בארבעה מתחמים, בהם מתחייבת הכנת תוכנית בינוי כתנאי לפיתוח והוצאת היתרי בנייה במקום.

שדה בוקר. מועצה אזורית רמת הנגב,
יש גם מפעל לסרטים דביקים. שדה בוקר/מועצה אזורית רמת הנגב
  • עוד באותו נושא:
  • שדה בוקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully