וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקט הסטודנטים ביפו התעכב שנתיים - המשנה ליועמ"ש התערב

9.7.2017 / 8:00

מיזם תמ"א 38 שהושק בחגיגיות ב-2015, היה אמור לספק לסטודנטים דירות במרכז החל ממיליון שקל. חשיפת וואלה נדל"ן מגלה: קבלת ההיתרים התעכבה בעקבות מחלוקת בין בעלי הקרקע, שהחריפה עד להתערבות המשנה ליועמ"ש - שנתן אור ירוק לפרויקט

רחוב טוכולסקי קורט יפו בנייה נדלן דיור מגורים בתים בניינים בניין. ראובן קסטרו
עדיין לא קיבל היתר להתחדשות עירונית. מתחם המגורים ביפו המיועד לסטודנטים/ראובן קסטרו

הבטחות לחוד ומציאות לחוד: לפני כשנתיים וחצי, במבצע מתוקשר למדי, נרשמו לא פחות מ-5,000 סטודנטים להגרלה ראשונה מסוגה, שהבטיחה לזוכים תנאים מועדפים ברכישת דירה חדשה בפרויקט "יאפא" ביפו. הפרויקט, שהציע 108 יחידות דיור לבעלי תעודת סטודנט, יצא לדרך כפרויקט תמ"א 38 ייחודי, שבו יוכלו מצד אחד הסטודנטים לזכות בתנאים מועדפים לרכישת דירה, ומצד שני, דיירי המתחם הישן יזכו סוף סוף בדירות משודרגות.

בפרויקט, הסמוך לרצועת החוף ולמכללה האקדמית תל אביב-יפו באזור המתפתח של יפו ג', ניתנו לחברת צברים, בבעלות היזם רוני צברי, זכויות להוסיף 3.5 קומות על שישה מבנים קיימים במתחם טוכולסקי - שבו קיימות כבר 96 דירות ישנות. פרויקט התמ"א גובש על ידי צברי במשותף עם הבית האקדמי, מועדון הצרכנות של התאחדות הסטודנטים, וחברת אנגל שביט.

המבצע האטרקטיבי, שבמסגרתו נדרש הון עצמי התחלתי של 99 אלף שקל בלבד, הביא להסתערות מצד ציבור הסטודנטים: תוך שעות בודדות מכרה צברים את מרבית הדירות העתידיות. פרק הזמן המשוער לקבלת מפתח שהובטח אז לסטודנטים שרכשו את דירתם הראשונה עמד אז על שלוש שנים.

יד אחת דוחפת לקידום הפרויקט, השנייה מעכבת אותו

באופן אבסורדי, על אף שמי שדחף כל העת לביצוע הפרויקט הייתה עיריית ת"א באמצעות המישלמה ביפו, מהעבר השני מי שהיה אחראי במידה לא מבוטלת לעיכוב הממושך הייתה חברת חלמיש, אף היא בבעלות חלקית של העירייה

אלא שמבדיקת וואלה! נדל"ן עולה שנכון להיום, כעבור שנתיים וחצי, קבלת המפתחות לדירה הנכספת נראית עדיין רחוקה. החברה היזמית טרם השלימה את הליכי קבלת היתר הבנייה; העבודות בשטח עוד לא החלו; ומועד אכלוס הדירות צפוי להידחות בשנתיים לפחות.

הסיבה: מחלוקת שהתגלעה בין רשות מקרקעי ישראל וחברת חלמיש - המוחזקת 50% בבעלות המדינה ו-50% בבעלות עיריית תל אביב - בנוגע לבעלות על הקרקע עיכבה את הפרויקט ולא אפשרה לחברה היזמית לקבל היתרי בנייה.

מצד אחד טענה חלמיש כי 84 מתוך 96 הדירות הקיימות במתחם הן בבעלותה, אך מנגד - רשות מקרקעי ישראל טענה כי הקרקע שלה וכי על חלמיש לשלם לה דמי חכירה רטרואקטיביים בהיקף של מיליוני שקלים.

באופן אבסורדי, על אף שמי שדחף כל העת לביצוע הפרויקט הייתה עיריית תל אביב - באמצעות המישלמה ביפו (מסגרת עירונית האחראית על פיתוח כל אזור יפו) - מהעבר השני, מי שהיה אחראי במידה לא מבוטלת לעיכוב הממושך הייתה חברת חלמיש, אף היא כאמור בבעלות חלקית של עיריית תל אביב.

האבסורד גובר כשבודקים מי הנפשות הפועלות: במקרה זה, מנכ"ל המישלמה ביפו, שתמך מאוד בביצוע הפרויקט במתחם זה, הוא עמי כץ - המשמש במקביל גם יו"ר חברת חלמיש. כך, בעוד יד אחת של העירייה דוחפת לקידומו של הפרויקט, היד השנייה מעכבת אותו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
רחוב טוכולסקי קורט יפו בנייה נדלן דיור מגורים בתים בניינים בניין. ראובן קסטרו
מועד האכלוס צפוי להידחות. המתחם ביפו/ראובן קסטרו

עד לשולחנו של המשנה ליועמ"ש

המחלוקת החריפה בין הצדדים, שעיכבה משמעותית את הפרויקט, הגיעה באופן חריג עד לשולחנו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, אשר נאלץ להתערב ולגבש פשרה בין הצדדים

המחלוקת החריפה בין הצדדים, שכאמור עיכבה משמעותית את הפרויקט, הגיעה באופן חריג עד לשולחנו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, אשר נאלץ להתערב ולגבש פשרה בין הצדדים.

מבדיקת וואלה! נדל"ן עולה כי לפני כחודש וחצי הצליח קמיניץ לפשר במחלוקת - וקבע בהחלטת ביניים כי הצדדים יאפשרו לדיירים במתחם להסדיר את הרישום על הקרקע; וכי המחלוקת הכספית בין חלמיש לרשות מקרקעי ישראל תוסדר בהמשך. קמיניץ צפוי לשוב ולדון בסוגיה הכספית בין הצדדים, אולם בפרק הזמן שחלף מאז, ניתן לראשונה מזה שנתיים "אור ירוק" לתחילת קידומו מחדש של הפרויקט.

אחד הרוכשים סיפר בשיחה עם וואלה! נדל"ן כי התאכזב מהעיכוב הממושך, וכי הוא שמח לגלות כי התערבותו של קמיניץ הביאה לפתרון המשבר. "חתמתי על החוזה באפריל 2015, במסגרתו רכשתי דירת שני חדרים שמחירה כמיליון שקל. בשלב השיווק וההגרלה של הפרויקט אמרנו לנו שקבלת ההיתר תתבצע בנובמבר של אותה השנה ולאחריו הבנייה, שעל פי ההערכות הייתה אמורה להימשך שנתיים. לצערי, למרות שהאכלוס הוערך למחצית 2018 - אין כל סימן שמשהו בשטח זז. אין היתר בנייה וכמובן שאין בנייה בפועל. מבחינתי זו אכזבה גדולה מאוד".

לדבריו, "במהלך השנתיים שחלפו ביקשנו תשובות מהיזמים ומהתאחדות הסטודנטים, אך קיבלנו רק תשובות מעורפלות. נכון להיום כבר שמתי 70 אלף שקל כמקדמה, ואמנם יש באפשרותי לבטל את החוזה, אבל המחירים שהיו לפני שנתיים וחצי כבר לא קיימים היום - ואין הרבה דירות שאני יכול לרכוש בתקציב הזה בימים אלה".

מצבו של הסטודנט, שקיווה לעבור בקרוב לדירתו החדשה, אינו חריג. על פי הנתונים הרשמיים של התאחדות הסטודנטים, כ-43% מבין כ-300 אלף סטודנטים מתגוררים כיום בשכירות. כ-41% מהם משתכרים בין 2,000-5,000 שקל בחודש, וכ-20% יכולים להעמיד הון עצמי לרכישת דירה בהיקף מוגבל של 250-100 אלף שקל.

תגובות: "עושים הכול כדי לדחוף את הפרויקט"

אסף אנגל, מנכ"ל הבית האקדמי, מסר בתגובה: "עם הכרותינו את הבירוקרטיה הישראלית בתחום הבנייה וההיתרים, שגם במקרה הנ"ל אינה חורגת מהנורמה, מקפיד הבית האקדמי להציע מעבר להטבות הכספיות המשמעותיות חוזה מגן במיוחד, המאפשר לכל רוכש לבטל עסקה ולקבל את מלוא כספו באופן מיידי. בפרויקט הספציפי, עד היום, כפי שידוע לי, ביקש לבטל את העסקה רוכש בודד מתוך למעלה מ-100 רוכשים והכסף הוחזר לו על ידי היזם. זאת כאשר יתר הרוכשים מבקשים לשמור על העסקה שביצעו והפרויקט מצוי בשלב היתר בתנאים.

"בשנה החולפת נפגשתי מספר פעמים עם היזם, וסוכם כי האחרון יעדכן את הרוכשים במסגרת מידע יזום ובשקיפות מלאה. בנוסף, קיימתי פגישות רבות בנושא עם בכירים בעיריית תל אביב, שלאורך כל הדרך ציינו ועדיין מציינים כי מדובר בהליך טכני, שצפוי להסתיים בתקופה הקרובה וכך תתאפשר תחילת העבודות. למרות העיכובים שאינם חורגים מהנהוג, לצערי הרב, בענף - אנחנו עדיין בטוחים שמדובר בעסקה הטובה ביותר שביצעו רוכשים כלשהם בשנים האחרונות בישראל".

בעיריית תל אביב-יפו אישרו כי "הבקשות להיתרי בנייה בכתובות טוכולסקי 4-6, 7-9 נמצאות מתחילת יוני בהמתנה לתשלום אגרות והיטלים. הבקשה להיתר בנייה לכתובת בטוכולסקי 10-8 נמצאת במילוי דרישות עורך הבקשה, וזאת לפני הוצאת היתר. רק לאחר הסדרת התשלום ניתן יהיה להוציא את ההיתרים".

בנוגע לעיכוב בקידום הפרויקט, נמסר מהעירייה: "נכון להיום, לא ידוע לנו על נושאים שקשורים לחלמיש או לעירייה וגורמים לעיכוב. מדובר בפרויקט בעל חשיבות מרובה, כאשר הן העירייה והן חברת חלמיש, בסיוע אישי ואינטנסיבי, עושות הכול על מנת לדחוף ולאפשר את קיומו".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "בעקבות פניית הצדדים והסכמתם, נערך הליך יישוב סכסוך אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, שטרם הסתיים. יחד עם זאת, הצדדים הסכימו בהמלצת עו"ד קמיניץ לאפשר את המשך קידום הפרויקט בהתאם למתווה פעולה מוסכם, תוך הותרת המחלוקות הכספיות להכרעה עתידית".

תגובת רשות מקרקעי ישראל לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully