וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכאי מחיר למשתכן חוששים: "הכסף יהיה תקוע 9 שנים"

9.7.2017 / 8:00

היום מסתיימת ההרשמה להגרלה הגדולה, אך זכאים מביעים חשש שההמתנה לקבלת מפתח בפרויקט שטרם קיבל היתר, לצד האפשרות למכור אותה רק לאחר 5 שנים, תעמיד אותם במצב בעייתי. "מה יקרה אם נזכה בדירת 3 חדרים ונרצה להרחיב את המשפחה?"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: מה הסיכוי שלכם לזכות בדירה בפרויקט מחיר למשתכן? צפו בדיווח במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

למעלה מ-36 אלף משקי בית נרשמו בשבועיים וחצי האחרונים להגרלה הגדולה שמקדמים משרדי האוצר והשיכון במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, והיום (ראשון) זהו היום האחרון להירשם (עד 23:59). עד ששר האוצר יכריז על הזוכים באמצע החודש הבא, נראה כי גם זכאי התוכנית שנרשמו להגרלה חוששים שלא יוכלו להרשות לעצמם לקנות דירה, על אף ההנחה שמקנה המדינה. בעוד חלק מודים כי מדובר בתוכנית שמספקת הזדמנות לרכישת נכס, אחרים טוענים שהיא דווקא משמרת את המחירים הגבוהים באזורי הביקוש.

אחת הבעיות המרכזיות שבהן נתקלו הזכאים היא עצם הרכישה "על הנייר". במסגרת ההגרלה, חלק מהפרויקטים שניתן להירשם אליהם עדיין לא קיבלו היתרי בנייה, ועד שהזכאים יקבלו את המפתח - הם יאלצו להמתין מספר שנים. "הרבה פעמים לא לוקחים בחשבון את זמן הבנייה של הדירה", אומר בראיון עם וואלה! נדל"ן אייל, במאי ומפיק בן 41 מהרצליה שנרשם עם זוגתו מאיה, שחקנית ובובנאית בת 39, להגרלה בעיר. זאת בתקווה שמאחר שהוא בן מקום, תהיה לו הזדמנות גדולה יותר לזכות.

אלא שהשניים, הורים לילדים בני שלוש ושש אשר חיים כיום בשכירות, חוששים שגם אם יזכו בהגרלה לא יוכלו להרשות לעצמם לקנות דירה בפרויקטים שבמסגרת תוכנית הדיור המוזל. "אף אדם שנרשם לפרויקט הזה עוד לא נכנס לדירה", אומר אייל, "זה לא שמסתירים את זה, אבל אם מדובר בפרויקט על הנייר שלוקח זמן, המחיר צריך להיות נמוך משמעותית. כשמוסיפים לזה את זמן ההמתנה במהלכו משלמים שכירות לצד משכנתא עד גמר הפרויקט בעוד 3-5 שנים - זה לא נראה טוב".

בינתיים זכו בני הזוג בדירה בקריית מוצקין, כאשר לדברי אייל המחיר למ"ר עמד על כ-8,300 שקל למ"ר, אולם בפועל דירת 100 מ"ר הוצעה תמורת 1.238 מיליון שקל בגלל התוספות (מרפסת, חניה ומחסן). "לנו זה נשמע לא הגיוני לשלם סכום כזה בקריות, לעומת זאת סכום של 830 אלף שקל נשמע סביר. הרי דירות ארבעה חדרים מיד שנייה בסביבה עולות בסביבות 600 אלף שקל לפי בדיקה שערכנו. מבחינתנו זה לא היה אטרקטיבי אז ביטלנו את הזכייה".

לטענת אייל, כשנרשמו תחילה לפרויקט בקריות, היה מצוין המחיר למ"ר בלבד. "מה שלא אמרו לנו בהתחלה זה שאת המחיר למ"ר צריך לחשב לא רק לפי שטח הדירה, אלא גם לפי שטח המרפסת, המחסן והחניה - ואז המחיר קופץ באופן אוטומטי. זה גם המצב כרגע בהרצליה: מכיוון שאין עדיין היתר, יש רק מחיר למ"ר. אנחנו יכולים לדמיין שאם מחיר למ"ר עומד על 16 אלף שקל, דירת 100 מ"ר תעלה 1.6 מיליון שקל; אבל בפועל, כשנגיע לדבר עם נציג הפרויקט - הוא יקפיץ את המחיר. לא צריך לתת לנרשמים לגלות את זה רק בפגישה עם הקבלן. צריך לכתוב באתר של מחיר למשתכן את המחיר הסופי ולא את המחיר למ"ר".

אייל, בן 41: "לפני שנתיים אמרו בהרצליה שדירת שלושה חדרים תעלה 900 אלף שקל - היום המחיר מתחיל ב-1.5 מיליון שקל לדירת שלושה חדרים. איך זה קרה?"

נציין בהקשר זה כי אמנם באתר של מחיר למשתכן מצוין רק מחיר למ"ר, אולם בפרסומים בתקשורת בדרך כלל מצוין המחיר ההתחלתי לדירה שכוללת מרפסת, חניה ומחסן. אבל בשורה התחתונה מבקש אייל שקיפות באתר המיועד לזכאים, שלתוכו הם צוללים כאשר מנסים לבדוק אם יוכלו להרשות לעצמם לקנות דירה בפרויקט.

לגבי ההגרלה הגדולה, הוא מודה כי סביר שגם אם יזכה בדירה בהרצליה, רעננה או ראש העין (שלוש האפשרויות שבחר), הוא כנראה ייאלץ שוב לוותר על הזכייה. "לפני שנתיים אמרו בהרצליה שדירת שלושה חדרים תעלה 900 אלף שקל - היום המחיר מתחיל ב-1.5 מיליון שקל לדירת שלושה חדרים (דירת ארבעה חדרים לפי תנאי המכרז בהרצליה מתחילה ב-1.85 מיליון שקל - ה.צ)", הוא אומר.

לדבריו, בפרויקט סמוך שנמצא בבנייה הוצעה לו בשנה שעברה דירת ארבעה חדרים תמורת כ-2.1 מיליון שקל. "חשבתי אז שהמחיר גבוה ביחס להכרזות, ועכשיו אני מצטער שלא קניתי בפרויקט ההוא, שגם לא צריך לחכות לו כי הוא כבר בבנייה. המחיר בפרויקט מחיר למשתכן לא כל כך שונה, רק שנצטרך לחכות לו כמה שנים טובות. ובינתיים בפרויקט הסמוך המחירים סביר להניח טיפסו תוך שנה".

"אומרים שאין יותר ספסרות בקרקע ולכן אפשר להוריד את המחירים - אז איך השתנו המחירים?", הוא שואל, "ובכלל, למה אי אפשר ליצור מחיר אחיד לקרקע בכל הארץ? התחושה היא שתוכנית מחיר למשתכן משמרת את המחירים הגבוהים. ואם זה לא מספיק, הפכו כל חלקה ירוקה לערמה של בטון שנבנה במהירות ובסטנדרט כנראה נמוך בגלל ההיסטריה שאין דירות".

עוד באותו נושא

הגרלת מחיר למשתכן: הערים הכי מבוקשות - ראשון לציון והרצליה

לכתבה המלאה
גלנט הצטרף לכחלון: "עשיתי שגיאות בהתנהלותי, הייתי נוהג אחרת". יותם רונן
שר האוצר, משה כחלון, ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, מקדמי התוכנית/יותם רונן

התגשמות החלום הציוני? "הכיוון טוב, אבל יש בעיה עם היישום"

ירון, 37: " אנשים צריכים לעבוד בעבודות שמניבות משכורת של 30 אלף שקל בחודש כדי לא לגמור אותו במינוס. אחרי 2,500 שנות גלות אנחנו לא צריכים להילחם כלכלית אחד בשני"

"אני אמנם זכאי להירשם להגרלות של תוכנית מחיר למשתכן, אבל לא מתכוון לעשות את זה", מספר ירון, בן 37 משערי תקווה. "אני חושב שהכיוון של הרעיון הזה טוב, אבל יש בעיה עם היישום שלו". אז מה הבעיה? לשיטתו, "האדמה שייכת לכל עם ישראל. אין פה מקום לחלוקה של עשירים ועניים - כולנו באנו מקיבוץ גלויות, לכולנו יש זכות אבות על הארץ הזאת, וזו גם אמורה להיות התגשמות החלום הציוני - שלכל אחד תהיה הזכות לחיות פה בכבוד בלי לפשוט רגל בגלל משכנתאות", הוא מציג את תפיסתו.

"זו הצורה שבה הארץ נבנתה מלכתחילה", ממשיך ירון. לדבריו, "הרי הקנייה של האדמות הראשונות נעשתה על ידי רוטשילד, שלא קנה אותן בשביל עצמו - וזה מוזר שהבנקים של היום עושים את ההיפך. אנשים צריכים לעבוד בעבודות שמניבות משכורת של 30 אלף שקל בחודש כדי לא לגמור אותו במינוס. אחרי 2,500 שנות גלות אנחנו לא צריכים להילחם כלכלית אחד בשני, במיוחד כשמדובר בקרקעות ששייכות למדינה. ואם הן שייכות למדינה, הן בעצם שייכות לנו האזרחים", הוא טוען.

אייל ואיה מרשפון רואים את הדברים קצת אחרת. "בסך הכול התוכנית הזאת מאפשרת לנו להיכנס לשוק הנדל"ן ולקנות דירה, וכנראה שבלעדיה היה לוקח לנו יותר זמן לעשות את זה", אומר אייל, איש תקשורת בן 33 הנשוי לאיה, בת 31 העוסקת בתחום החברתי. "הבעיה שלנו התחילה כשנרשמנו להגרלות וראינו שאנחנו לא מצליחים לזכות. בשלב מסוים נלחצנו והפסקנו לברור אופציות, האמת בלי יותר מדי הבנה מה אנחנו עושים. ואז פתאום התקשרו אלינו וסיפרו לנו שהגענו למקום האחרון בהגרלה לדירה בדימונה, אחרי שזוג החליט לוותר על הזכייה".

אייל ואיה הבינו שהזכייה לא משתלמת להם. "בדימונה לא נגור כי אנחנו עובדים במרכז, ובנוסף היינו אחרונים ברשימה, כך שהיינו מקבלים את זכות הבחירה הכי פחות טובה. הרי אם אתה זוכה ראשון, אתה יכול לבחור את הדירה הכי טובה", הוא אומר. "אז הבנו שאנחנו צריכים לבחור מקום שנוכל או לגור בו או לפחות להשכיר".

מחיר למשתכן עפולה. שלומי גבאי
"זכאי מחיר למשתכן יהפכו למשקיעים?" רוכשים בכנס בעפולה/שלומי גבאי

"צריך לשקף לזכאים את תמונת המצב העתידית"

אייל, בן 33: "גם אם נזכה, הדירה תהיה מוכנה רק עוד ארבע שנים, ואם נזכה במקום שבו לא נרצה לגור אלא להשכיר - נוכל למכור את הדירה רק עוד חמש שנים. בעצם הכסף שלנו יהיה תקוע תשע שנים, וזה לא שאנחנו בלתי מוגבלים בכסף"

גם במקרה שלהם, הבעיה שעמה מתמודדים בני הזוג היא ההמתנה. "גם אם נזכה, הדירה תהיה מוכנה רק עוד ארבע שנים, ואם נזכה במקום שבו לא נרצה לגור אלא להשכיר - נוכל למכור את הדירה רק עוד חמש שנים. בעצם הכסף שלנו יהיה תקוע תשע שנים, וזה לא שאנחנו בלתי מוגבלים בכסף", הוא טוען. "אם נרחיב את המשפחה או נרצה להשתקע במקום אחר - לא נוכל לעשות זאת, אם קנינו דירה במחיר למשתכן".

ויש עוד בעיות שאייל מצביע עליהן, לאחר שהפך את עצמו בעל כורחו למשקיע נדל"ן בפוטנציה. "חשבנו להירשם לראש העין, אבל לאחרונה מדברים על זה שיש הרבה דירות רפאים בשכונות החדשות שעומדות ריקות. אז אם נזכה בדירה בראש העין ונרצה להשכיר - לא יהיה לנו שוכר? ומה יעשו זוגות שרוצים לגור בהרצליה, אבל לא יכולים להרשות לעצמם? יקנו רחוק ויהפכו גם הם למשקיעים?", הוא תוהה, "צריך להסביר לזכאים בדיוק איך זה עובד, לשקף להם את תמונת המצב העתידית".

ממשרדי האוצר והשיכון נמסר בתגובה: "תוכנית מחיר למשתכן מסייעת לזוגות צעירים לרכוש דירות בהנחה של מאות אלפי שקלים בכל רחבי הארץ. הזמן הממוצע לקבלת היתר בנייה במסגרת התוכנית הוא שבעה חודשים - קצר בהרבה מהזמן הממוצע בשוק הפרטי. גם שיווק הדירות במסגרת התוכנית מתבצע על פי אותם קריטריונים הנהוגים בשוק הפרטי.

מחירי הדירות בתוכנית נקבעים על פי המכרזים, והפער ביניהם לבין מחירי השוק עומד על מאות אלפי שקלים. מעל ל-36 אלף הזוגות הצעירים שנרשמו להגרלה הגדולה הם הוכחה ניצחת לאמון המלא של הציבור בתוכנית. ללא תוכנית מחיר למשתכן, רבים מאותם זוגות לא היו מצליחים להגיע לדירה לעולם, ואנחנו גאים שהיא תאפשר להם להגשים את חלום הדירה באזורי ביקוש ובתנאי מימון נוחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully