וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תובעים מיליון שקל מחברה של יצחק תשובה: הדירה "התכווצה" וספוגה במים

4.7.2017 / 10:00

רטיבות חמורה שמחייבת את עקירת הרצפה וגודל חדרים וגובה תקרה שאינו תואם את התקן - הם רק חלק מליקויי הבנייה המצוינים בכתב תביעה שהגיש זוג מירושלים נגד חברת אלעד ישראל מגורים שבבעלות הטייקון. "החיים הפכו בלתי נסבלים", נטען. החברה: "טענות סרק"

מערכת וואלה!

(בווידאו: ראיון עם מנכ"ל אלעד ישראל מגורים, רונן יפו, באולפן וואלה! NEWS)

אלעד ישראל מגורים, חברת בנייה פרטית בשליטתו של המיליארדר יצחק תשובה, עומדת בימים אלה בפני תביעה בסכום של כמיליון שקלים, שהוגשה על ידי זוג שרכש דירה בפרויקט בשכונת קריית יובל בירושלים. רוכשי הדירה טוענים כי נאלצו לתבוע לאחר שלוש שנים שבהם מספר מומחים בדקו את דירתם ומצאו כי היא ספוגה במים; אינה ראויה למגורים; ובנוסף, גודל החדרים וגובה התקרה בה חורגים מהתוכניות והתקנים הקבועים בחוק בעשרות סנטימטרים.

התובעים, המיוצגים על ידי עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, מציינים, בין השאר, בתביעתם כי בדירה נמצאה רטיבות חמורה שמקורה באיטום לקוי של קירות החוץ, כאשר קירות האבן החיצוניים של הבניין נבנו, כך על פי חוות דעת מומחה שצורפה, ללא הקפדה על טכניקות האיטום הנדרשות.

חוות דעת הנדסית של המכון הישראלי לביקורת בנייה מצאה, כאמור, גם כי גודל החדרים וגובה התקרה אינו תואם את התוכניות ואת התקנים הקבועים בחוק. כך למשל, גובה התקרה בצד המזרחי של אגף המגורים עומד על 2.30 מטרים - במקום 2.60 מטרים כפי שהובטח במפרט הטכני ובניגוד גמור לגובה המינימום הקבוע בחוק, העומד על 2.50 מטרים. רוחב חדר ההורים בדירה אינו תואם אף הוא את התוכניות, ועומד על 3.25 מטרים במקום 3.64 מטרים, לצד סטיות נוספות שבוצעו מהתוכנית.

חוק מכר דירות מאפשר לסטות מהתוכנית, ובלבד שהפער בינה לבין הבנייה בפועל לא עולה על 2%. עם זאת, על פי חוות הדעת ההנדסית, הפערים שנמצאו בין התוכניות לבין הבנייה בפועל בדירה זו גדולים מ-2% והמשמעות היא ירידה בערך הדירה.

יצחק תשובה באסדת הקידוח תמר. משה בנימין,
יצחק תשובה, בעלי חברת אלעד ישראל מגורים/משה בנימין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרויקט אלעד בית וגן בשכונת קריית יובל בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הכתובת הייתה על הקיר כבר שלוש שנים"

בכתב התביעה טוענים עורכי הדין בר-און וכהן כי בעיות האיטום והבידוד בדירה גורמות למגורים בה להיות בלתי נסבלים, לשון התביעה, ופוגעים קשות בבריאותם ובאיכות חייהם של התובעים

"הכתובת הייתה על הקיר כבר שלוש שנים. מחודש יוני 2014 החברה מקבלת חוות דעת של מומחים שמתריעות על הליקויים בה ודבר לא נעשה - פרט להבטחות. את הדירה הזו בדקו מספר מומחים, כולל מהנדס ושמאי מקרקעין, והם קבעו חד משמעית שקיימת אי התאמה גם בהשוואה לתוכנית המכר וגם בהשוואה לחוק המכר", מסביר בשיחה עם וואלה! נדל"ן עו"ד רענן בר-און.

לדבריו, "צריך להבהיר שתקנות התכנון והבנייה קובעות מידות מינימום לגובה התקרה למשל, ובדירה הזו לא רק שלא סיפקו ללקוחות את מה שהובטח להם בתוכניות - אלא גם מסרו להם דירה שאינה עומדת בתקן בהפרש של עשרות ס"מ. על מנת לתקן ליקוי כזה, צריך להרוס את הבניין - ולכן זה מוגדר כליקוי שלא ניתן לתקנו. במצב כזה, שמאי מקרקעין צריך לקבוע מהי ירידת הערך שנגרמת לנכס".

אולם כאמור, פרט לגודל החללים וגובהם, עיקר התביעה עוסקת בסוגיית הרטיבות. חוות הדעת שצורפה לתביעה מצאה כי המצב הנוכחי בדירה מחייב את עקירת הרצפה, ביצוע איטום מחדש וריצוף חוזר; וכי ישנו צורך בטיפול באבני החיפוי של המבנה, על מנת למנוע את חדירת הרטיבות מהקירות החיצוניים. "סביר שהרטיבות הכלואה מתחת לריצוף תגרום לתופעת עיבוי ועובש", נכתב בחוות הדעת. בהקשר זה, קבע מומחה מטעם התובעים כי החברה ביצעה "חיזוקים מאולתרים", וקיים חשש להינתקות ונשירת אבנים.

בכתב התביעה טוענים עורכי הדין בר-און וכהן כי בעיות האיטום והבידוד בדירה גורמות למגורים בה להיות בלתי נסבלים, לשון התביעה, ופוגעים קשות בבריאותם ובאיכות חייהם של התובעים. עוד מתארת התביעה את הסכנה בהתרופפות אבני החיפוי של הבניין, והחשש מהינתקות ונשירת אבני חיפוי, באופן המהווה לטענתם סכנה ממשית לחיי אדם. במסגרת תביעתם, דורשים התובעים פיצוי בגין ליקויי בנייה, ירידת ערך, פיצוי בגין איחור במסירה, דיור חלופי לתקופת התיקונים, עוגמת נפש ועוד. בנוסף, מבקשים התובעים צו עשה לתיקון הליקויים והפגמים ברכוש המשותף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ליקויי בנייה בבניין/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחברת אלעד מגורים נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו את כתב התביעה. עם קבלתו, נלמד את פרטיו ונגיב בערכאות המקובלות. התובע קיבל את דירתו לפני כשלוש שנים ומאז מלווה במסירות על ידי חברת שייקה אלה, קבלן הביצוע של הפרויקט עם ותק של כ-20 שנה, שאחראי כלפי הדיירים לביצוע, לטיב ולבדק. צר לנו כי בחר לפנות לערכאות משפטיות אך נדע להדוף את טענות הסרק בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully