וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל רשות מקרקעי ישראל: "מחיר למשתכן לא בא להוריד מחירים"

27.6.2017 / 12:14

בוועידת הנדל"ן לצעירים בהרצליה אמר עדיאל שמרון כי התוכנית נועדה לתת הנחה לזוגות צעירים, אך הוזלה במחירי הדיור אינה המטרה המוצהרת שלה. פעילים חברתיים התפרצו לדברי שר הבינוי והשיכון גלנט: "מקדם בנייה עשירים"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: פעילי מגמה ירוקה ודיור ציבורי מוחים נגד שר הבינוי והשיכון יואב גלנט)

"הפרויקט של מחיר למשתכן מאוד משמעותי עבור הממשלה על מנת לפתור חלק מבעיית משבר הנדל"ן, אבל מחיר למשתכן לא בא להוריד מחירים. בשביל זה עובדים על הביקוש ומוציאים משקיעים מהשוק" - כך אמר היום (שלישי) עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, בוועידת הנדל"ן לצעירים שנערכה בהרצליה. בוועידה, שנערכה על ידי הבית האקדמי, זרוע הדיור והנדל"ן של התאחדות הסטודנטים, אמר שמרון: "מחיר למשתכן אמור לאפשר לרכוש דירה במחירים מוזלים, יש לזה השפעות צד - אבל זו לא ההשפעה המוצהרת".

ממלאת מקום מנהלת מנהל התכנון, שירה ברנד, אמרה כי ישנן תכניות מתאר עירוניות ל-20-30 השנים הבאות, אולם קצב המימוש מאוד איטי. לדברי ברנד, "בשנתיים האחרונות הגענו ליותר ממאה אלף יחידות דיור במלאי זמין ומוכן, וגם ב-2017 נעמוד על יותר ממאה אלף יחידות דיור כמלאי תכנוני לעתיד. כרגע יש בשוק מספיק תכניות שמאפשרות לקבלנים לצאת ולבנות ולממש את אותן יחידות דיור עבור השוק". עם זאת, הודתה כי "רק 80% מהתכניות מתממשות כעבור 10-15 שנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עורכת וואלה! נדל"ן בוועידה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברנד הוסיפה כי המנהל מקדם תכנית אסטרטגית של הממשלה לפתרון משבר הדיור עד שנת 2048, והסבירה מה הגורמים המפריעים למנהל במשימתו. "יש הרבה מאוד חסמים שלא מאפשרים או מעכבים את אותו מלאי יחידות דיור מלהתממש", אמרה, "אחרת היינו רואים 300 אלף יחידות דיור בנויות. אנחנו לא שם, יש בישראל עוד במה לטפל גם בתחומים האלה".

"יש לנו שורה ארוכה של גופים וגורמים שחוסמים אותנו, לא תמיד בכוונה", הוסיפה ברנד. "יש אילוצים שצריכים להתמודד איתם ובהחלט מעכבים את מימוש התכניות. כשאנו מכינים מלאי, המטרה היא להכין מלאי יותר גדול מזה שנדרש בפועל - כי לוקחים בחשבון דחייה של 10-15 שנים עד שייבנו את אותן יחידות דיור".

עוד בנדל"ן

נתוני המשכנתאות חושפים: רוכשי דירות זולות מסתכנים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריאות לעבר השר יואב גלנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר התחבורה: "בעיית הדיור היא הנוקבת ביותר"

גם שר התחבורה, ישראל כץ, דיבר בוועידה. "בעיית הדיור היא הבעיה הכואבת והנוקבת ביותר, המשמעותית ביותר", אמר, "אני מוצא עצמי כחבר בממשלה וגם כשר תחבורה שותף לפעילות בכל הקשור לתשתיות שאמורות לחבר את אזורי הארץ, וכמובן להקמת ובניית רשת תחבורה ציבורית - דבר שבא לאפשר לכולם, צעירים שעוד נמצאים בשלבים התחלתיים ולא תמיד יש להם רכב ואפשרות, להתנייד".

לדבריו ,"אנו מובילים מהפכת תשתיות ותחבורה במדינת ישראל, שדומה לא בגודלה אבל בתוכנה למה שעשו בארה"ב לפני יותר ממאה שנה", אמר כץ. "אותה מהפכה אפשרה לפתח את כל חלקי ארה"ב ולהאיץ את הפעילות הכלכלית שם".

ישראל כץ. גדעון מרקוביץ,
ישראל כץ בוועידה/גדעון מרקוביץ

גלנט: "בעיות לא נפתרות בשנתיים"

בוועידה נכח גם שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט. במהלך דבריו התפרצו פעילי מגמה ירוקה ופעילי דיור ציבורי וטענו לאי-סדרים במערך הדיור הציבורי. בנוסף יצאו נגד התכנית שמקדם גלנט להקמת חמישה ישובים חדשים בנגב וטענו כי מדובר ביישובים "לעשירים בלבד", כלשונם.

גלנט התייחס לקריאות ושאלות מהקהל והגן על פעילות הממשלה בתחום הדיור הציבורי. "ראשית, בתוך 3-4 חודשים שיפצנו 700 דירות שעמדו ריקות לא שנה, חודש, אלא שנתיים-חמש-עשר-עשרים שנה בכל רחבי הארץ, הכנסנו לתוכן אנשים, הגמשנו קריטריונים מקומיים אבל הדירות האלה משופצות, תקינות ועובדות", הבהיר.

הוא הוסיף כי "רכשנו מיום כינון הממשלה ועד היום 1,200 דירות. אני רוצה להסביר עוד הפעם את העניין. המציאות שקיבלנו היא מציאות בעייתית. 60 אלף דירות צריכות להחזיק אוכלוסיה של 8 מיליון אז אסביר מה קורה. אנו מסיעיים ל-60 אלף דיירים ועוד 160 אלף משפחות שמקבלות סיוע בשכר דירה, סך הכול 220 אלף משפחות, שכל מי שיושב פה צודק במאה אחוז שהמדינה צריכה לדאוג להן. בעיות שנוצרות במשך דור לא נפתרות בשנתיים. מה שקורה בשנתיים האחרונות לא קרה לפני כן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully