וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלים של מגרש ריק? העירייה יכולה להפוך אותו לחניון

אריאל פל

6.6.2017 / 9:00

חוק המגרשים הריקים מאפשר לרשות מקומית להוציא צווים לגבי מגרש שאין עליו בנייה, כדי להפקיע אותו לטובת הציבור. אבל מה קורה כאשר נעשה שימוש בלתי סביר בחוק? טור אורח

חניונים בתל אביב 4 במאי 2017. ראובן קסטרו
העירייה יכולה להפקיע מגרש ריק לטובת חניון. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

חוק "המגרשים הריקים" מאפשר לרשות מקומית להוציא צווים לגבי מגרש ריק שאין עליו בנייה כלשהי, ושאינו משמש בפועל למטרה שלמענה מותר להשתמש בו, וזאת כדי לשפר את פני העיר ולשמור על איכות הסביבה. או אז יכולה הרשות, בנסיבות המתאימות, להוציא צו גינון ולטפח את אותו מגרש, או להוציא צו חניה כדי לפתור מצוקת חניה קיימת בסביבת המגרש ולהכשיר אותו לחניון.

צווים המוצאים מכוח חוק המגרשים הריקים, מהווים, למעשה, הפקעה זמנית של זכויותיו הקנייניות של בעל המגרש הריק, לטובת הציבור. צו כזה יהיה בתוקף למשך חמש שנים, אך ניתן להאריכו בנסיבות מסוימות באמצעות הוצאת צו חדש.

מדובר בחוק המאפשר לרשות המקומית לבצע הפקעה (כלומר
רכישה כפויה של קרקע לצורך מטרה ציבורית בהתאם לחוק) של זכויות קנייניות ופרטיות באמצעות צו מנהלי ומהיר, וללא תשלום כלשהו לבעל המגרש. לפיכך עליה להוכיח כי מדובר במגרש ריק שאין עליו בנייה ושקיים צורך ציבורי לטפחו או להפך אותו למגרש חניה. במקביל, על הרשות להוכיח שעמדה בכללים המקובלים של סבירות, תום לב והעדר אפליה.

במרבית המקרים הצו יוצא לגבי מגרשים ריקים ומוזנחים שהצטברו בהם אשפה ולכלוך, או שפלשו אליהם והתבצעה בנייה בלתי חוקית; וכן לגבי מגרשים ריקים שוממים, אשר אינם משמשים למטרה שנקבעה בתכנית החלה עליהם.

חניון או קופת חולים?

לאחרונה הגיע לבית המשפט המחוזי בלוד מקרה שבו עיריית יהוד-מונוסון ביקשה לעשות שימוש על פי חוק המגרשים הריקים ולהפקיע מגרש לצורכי דרך ושביל להולכי רגל וכן לחניון ציבורי. בפסק הדין (עפ"א 41578-02-17) תואר כי מדובר במגרש נקי ומסודר, המוקף גדר מברזל לאורכו, מאובטח במצלמות אבטחה ומסורג, ושעליו היו בנויים מבנים אשר שימשו את קופת חולים מאוחדת, ובין היתר, מחסן אשר בו אוכסן ציוד רפואי יקר. עוד תואר בפסק הדין כי לקופת החולים היו תכניות לבניית מרכז רפואי במקום.

בית המשפט קבע, שלא מדובר "במגרש ריק", לאור המבנים שנבנו על המגרש לנוכח מצבו, ושבכל מקרה הפקעה של חלק ניכר מהמגרש (1,100 מ"ר מתוך 1,728 מ"ר) אינה סבירה. לפיכך בוטל הצו ובית המשפט העלה תהייה ביחס למניעים שעמדו בבסיס הוצאת הצו באופן מזורז, מבלי שנשמעו טענות קופת החולים, מבלי שהוכח הצורך בחניון וכאשר קיים מגרש סמוך וכפול בגודלו, המצוי בבעלות העיריה ואף הוכשר על ידה לחניה.

פסק הדין מלמד שהשימוש בצווים המוצאים מכוח חוק המגרשים הריקים צריך להיעשות בצורה מצומצמת ורק במקרים המתאימים, כאשר בכל מקרה על הרשות לשמוע את בעל המגרש ולבחון היטב שמתן הצו יענה על תכליות החוק: פתרון מצוקת חניה, שמירה על איכות הסביבה, מניעת מפגעים וכו'.

פסק הדין מהווה גם "נורת אזהרה" לרשויות מקומיות, אשר ינסו לעשות שימוש בצווים אלו כדי להימנע מתשלום פיצוי ותוך ניצול בלתי סביר של סמכויותיהן לפי חוק המגרשים הריקים. מובן שאילו סבורה ומוכיחה הרשות שאותו מגרש נדרש בהכרח לשמש את הציבור, היא תוכל לפנות להליכי ההפקעה המקובלים ואז תאלץ לתת הודעות לבעל הקרקע, לנהל הליכים, ולשלם פיצויי הפקעה עבור רכישת הקרקע מבעליה בהתאם לדין.

הכותב הוא עורך דין במשרד עוה"ד צבי שוב המומחה לנדל"ן ותכנון ובנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully