וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיים דיון ראשון בעתירה נגד תכניות הבנייה באכזיב

22.5.2017 / 15:40

ביהמ"ש דן בעתירת אדם טבע ודין נגד ועדות התכנון והיזמים באכזיב, וקבע שאין מקום לעצור היתרי בנייה, אולם יש לעדכן את העותרת בכל החלטה. בעמותה רואים בכך מנדט לעצירת מימוש ההיתרים, אבל היזמים מבהירים: "עצירת הבנייה נדחתה, הפרויקט ממשיך כרגיל"

דייג בחוף אכזיב. פברואר 2016. AP
השופט הציע לצדדים הידברות. חוף אכזיב/AP

בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים, ערך היום (שני) דיון ראשון בעתירה שהגישה עמותת אדם טבע ודין נגד תכניות הבנייה בחוף אכזיב שבצפון הארץ. העתירה הוגשה לפני מספר שבועות על ידי העמותה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז צפון, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בנהריה, היזמיות - אלקטרה השקעות וצמח המרמן - וכן ועדת ערר לתכנון ולבנייה מחוז צפון.

השופט רון סוקול קבע, מצד אחד, כי הוא אינו סבור שיש מקום לתת צו ביניים המונע מרשויות התכנון לנפק היתרי בנייה ליזמים; עם זאת, הורה לוועדה המחוזית ולוועדה המקומית להעביר לעמותה מידע לגבי כל החלטה שתינתן, "הן ביחס להיתרי בנייה, מתן הקלות, שינוי בנספח הבינוי או כל החלטה אחרת לגבי עבודות הבנייה במגרשים מושא העתירה", כך לפי הפרוטוקול שהגיע לידי וואלה! נדל"ן.

עוד קבע השופט סוקול כי "איני מוצא מקום להורות על עיכוב מימוש היתרי בנייה, אם וכאשר יינתנו. עם זאת, מובהר כי מיד עם קבלת ההחלטות תהיה העותרת (אדם טבע ודין - ה.צ) רשאית ולחזור לבית המשפט בבקשות לצווי ביניים או לכל בקשה אחרת בנוגע לאותם היתרים או החלטות שיינתנו, וככל שיוגשו בקשות כאלה, אשקול אם יש מקום לתת צווים או לתת החלטות כלשהן".

פרויקט חוף אכזיב.
הדמיית הפרויקט נכון לפברואר 2016

מנדט או כישלון?

באדם טבע ודין רואים בהחלטת בית המשפט מעין "מנדט" המאפשר לה לעכב את היתרי הבנייה בפועל, מאחר שעל ועדות התכנון לעדכן את העמותה לגבי כל קידום בבנייה, והאחרונה תוכל לפנות לבית המשפט. היזמים, לעומת זאת, אינם רואים בהחלטה כל מניעה מצד ועדות התכנון לנפק היתרי בנייה - והמאבק בין הצדדים צפוי להימשך בדיון נוסף בעתירה שייערך ב-13 ביולי השנה. בינתיים הציע השופט לצדדים לשבת יחד כדי להגיע לפתרון שיהיה גם טוב ליזמים וגם טוב לסביבה.

עו"ד אלי בן-ארי, היועץ המשפטי של אדם טבע ודין, בירך על החלטת בית המשפט ואמר: "מדובר בהחלטה חשובה שתמנע קביעת עובדות בשטח באופן חד צדדי לפני הדיון בעתירה. אני קורא לגופי התכנון וליזמים להימנע מדיונים מיותרים, ולהתאים את התכנית למדיניות התכנון הנהוגה כיום ולהרחיקה מהים".

תום פישר מהוועד להצלת חוף אכזיב אמר בתום הדיון: "אנחנו שמחים על החלטת בית המשפט, שמקדמת את המאבק ולא מאפשרת לבצע מחטפים. אנו קוראים גם למדינה ולשר משה כחלון להתעורר. לא ייתכן שב-2017 ישראל תאבד את חוף אכזיב, אחד החופים היפים במדינה".

מיזמי הפרויקט נמסר בתגובה כי "פרויקט אכזיב ממשיך להתקדם כמתוכנן. הבנייה והפיתוח בשטח, כמו גם היתרי הבנייה, עומדים בלו"ז שהובטח לרוכשי הדירות. בית המשפט דחה את בקשת אדם טבע ודין לעכב את מימוש הבנייה באתר, הכריע גם הפעם ולא נתן את ידו לעצירת פרויקט מגורים המצוי בהליכי בנייה ושיווק".

היזמים, שאותם מייצג עו"ד שמואל שוב ממשרד שוב ושות', אף מגדירים את ההתנגדות של העמותה "לחימה לשימור האסבסט בחוף הים של נהריה, כדי למנוע הקמת שכונת מגורים שתשיב את החיים לאזור".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הרקע להתנגדות: תכניות בנייה ישנות

הפרויקט באכזיב צפוי לכלול כ-750 יחידות דיור במרחק של כ-250 מטר מהים. בגלגולו החדש צפוי האזור להפוך לשכונה חדשה, שתכלול כ-1,000 יחידות דיור חדשות שישתרעו על פני כ-65 דונם. בחלק הקרוב לים מתוכננת בנייה נמוכה יחסית, ועל פי התכנון הטיילת של העיר נהריה תיסלל עד לפארק אכזיב (קלאב מד המיתולוגי) ואילו השטח שבין הקו הראשון של הבתים לחוף הים (כ-150 מטר) יישאר במסגרת הגן הלאומי המוכרז במקום.

לפני מספר שבועות הגישה אדם טבע ודין עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה, במטרה לעצור את תכנית הבנייה. העתירה נכתב כי על גבול הגן הלאומי אכזיב אושרה ב-1994 תכנית המאפשרת הקמה של מגורים, מסחר ומלונאות בשטח של כ-300 דונם ובמרחק של 100-150 מטרים מקו המים, אולם מדובר באחת מעשרות תכניות בנייה ישנות, שלדברי מגישי העתירה סותרות את עקרונות התכנון להגנה על החופים.

בחוות הדעת של יעל דורי, ראש תחום תכנון בעמותה שצורפה לעתירה, נכתב כי התכנון החד של השטח מחסל כמעט לגמרי את המרווחים הגדולים לכיוון הים, כך שהנזק הציבורי גדול. דורי הדגישה את העובדה שכיום, קרוב לוודאי שתכנית כזו, בצמוד לים ולגן לאומי באזור ערכי במיוחד, לא הייתה מקבלת אישור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully