וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית הקבלנים ב-2017: מחירי הדירות יעלו - אבל פחות

17.5.2017 / 20:01

התאחדות בוני הארץ צופה כי מחירי הדירות יעלו השנה וגם בשנה הבאה, אולם בקצב נמוך יותר מאשר בשנתיים האחרונות. מנכ"ל ההתאחדות: "המדינה צריכה להיערך להכפלת מספר הדירות בישראל בתוך 25 שנה"

בני ברק ממעוף הציפור. ראובן קסטרו
בני ברק ממעוף הציפור/ראובן קסטרו

בזמן שהממשלה מדברת על ירידות במחירי הדירות ובמכירתן, בהתאחדות בוני הארץ לא ממהרים להתרגש. על פי תחזית ההתאחדות, שפורסמה היום (רביעי) לקראת פתיחת הוועידה השנתית המקצועית באילת, ב-2017 יעלו מחירי הדירות ב-4.5% וב-2018 ב-3.5%. עם זאת, מדובר במיתון בעליית מדד המחירים. לשם השוואה - מחירי הדירות ב-2016 עלו ב-6.5% וב-2015 עלו ב-7.9%.

"אם ימשך מימוש תכניות הממשלה הנוכחית בתחום הדיור, והמדינה תעמוד ביעדי שיווק הקרקעות והעסקאות שהיא הציבה לשנת 2017, ואם אכן תגיע לכאן רכבת אווירית של עובדי בניין מקצועיים מסין, צפויה בשנתיים הקרובות עלייה בהתחלות הבנייה והתמתנות בעליית מדד מחירי הדירות", אמר הערב נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק.

ניתוח של ההתאחדות קובע כי כלל היקף העסקאות בפועל למכירת קרקע עלה ב-2016 ב-16% לכ-36 אלף יחידות דיור, לאחר 3 שנים יציבות של כ-30 אלף יחידות דיור בשנה. מאחר שהממשלה לא פרסמה נתון רשמי על היקף המכירות בפועל של קרקע במסגרת מחיר למשתכן אשתקד, מעריכה ההתאחדות כי ב-2016 עסקאות במסגרת התוכנית הסתכמו ב-22 אלף יחידות דיור, לעומת 5,000 עסקאות ב-2015. שיעור עסקאות מחיר למשתכן עומד על כ-57% מסך כל העסקאות.

לדברי בריק, "ממשלת ישראל, בהובלת שר האוצר משה כחלון וקבינט הדיור, פועלים בכיוון הנכון לפתרון משבר הדיור הממושך, אבל הנתונים שאנו מציגים מצביעים על צורך בעשייה מהירה ומקיפה הרבה יותר". עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל ההתאחדות, הוסיף כי ניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מגלה שבשנה שעברה נוספו למשק 58 אלף בתי אב חדשים.

לדבריו, "זהו מספר חריג, אך ממשיך מגמה כללית ארוכת שנים של עלייה. לצד גידול ריבוי האוכלוסייה, והתארכות החיים של האוכלוסייה המבוגרת, הסיבות המרכזיות למגמת ממושכת זו הן גידול במספר הצעירים הגרים עם בן זוג ללא נישואין פורמלי, גידול ניכר בחלקן של המשפחות החד-הוריות, גידול במספרן של הנשים היולדות ילדים ללא נישואין ועוד".

לצד העליות בהתחלות הבנייה, מדגיש בן שמעון כי עדיין יש עבודה לגבי גמר הבנייה וקצב הבנייה. "מספר החודשים להשלמת דירה ממוצעת עלה בשנתיים האחרונות בכ-3% לכ-28.3 חודשים. אשתקד מספרן עמד על כ-45 אלף בלבד. לכן, גדל הפער בין גמר הבנייה לתפוסת משקי הבית לכ-149 אלף דירות שלהן המשק זקוק כיום. קצב הבנייה נותר נמוך, ונראה כי גמר הבנייה לא ישתווה לתוספת משקי הבית בשנתיים הקרובות", הסביר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוני בריק/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמעט כל חברה עשירית בענף נמצאת בסכנת סגירה

בריק התייחס למצבם של קבלני הביצוע, הבונים תשתיות ובנייה ציבורית: "ללא הצלחתם של הקבלנים שבונים את התשתיות והבנייה הציבורית, לא ייפתר משבר הדיור. פרויקטים לא יצאו לדרך, או שנאלץ לאחר במסירת הדירות, מפני שביצוע הקמת המעטפת התשתיתית לדיור לא מבוצעת כהלכה", אמר.

לדבריו, "אנחנו עוקבים בדאגה גדולה אחרי מה שקורה בתחום הזה כבר שנים, ומזהירים שנגיע למצב שאליו אכן הגענו. על פי נתונים של חברת המידע העסקי BDI, אחד מכל 10 קבלני ביצוע בסכנת קריסה, אי אפשר להמשיך כך".

ממצאי הבדיקה של חברת CofaceBdi אכן מעלים חשש מכשל בענף התשתיות והביצוע בישראל. על פי הנתונים, ב-2016 איבד השוק כושר ביצוע בהיקף של כ-3 מיליארד שקל וכן נרשם מחסור חמור ביכולת הביצוע הענף, הנובע מעלייה במספר הקבלנים שנגרעו, לצד ירידה במספר הקבלנים שנוספו. כך לדוגמה, ב-2016 נגרעו מהענף 458 קבלנים ונוספו 98 בלבד. ב-2015 נגרעו מהענף 409 קבלנים ונוספו 223. בנוסף, עולה מהנתונים כי 9.1% מהחברות בענף בסכנת סגירה - כלומר כמעט כל חברה עשירית בענף נמצאת בסכנת סגירה.

לדברי אייל ינאי , מנכ"ל משותף בחברת CofaceBdi, "הממשלה שמה לה למטרה להגדיל את היצע הדיור, אולם לצד הבנייה של דירות למגורים יש לבנות מבני ציבור וחינוך ולדאוג לתשתיות תחבורה, מים, ביוב , טיהור שפכים ועוד. נראה כי ענף הביצוע והתשתיות לא ערוך לאתגרים העומדים בפניו, ויש צורך בנקיטת פעילות שיקטינו את הסיכונים בענף ויקטינו את אי הוודאות של החברות".

קצב הבנייה רחוק מהנדרש - גם לטווח הארוך

אשר לתוכנית הממשלה לבנייה ארוכת טווח בשוק הדיור, הזהירה ההתאחדות כי היעדים שהוצגו בתוכנית של משרד האוצר בחודש פברואר בתחום זה לא יספקו את צרכים הצפויים במשק בתחום הדיור בטווח הארוך. בתחילת השנה הציגה הממשלה יעד תכנון של 2.6 מיליון יחידות דיור עד ל-2040 שמהן יבנו עד אז רק 1.5 מיליון דירות.
"המחסור בקרקעות מתוכננות למגורים ומשך הליכי התכנון בישראל, מחייבים הסתכלות ארוכת טווח שתענה על צרכי הבנייה המלאים במשק", אמר בן שמעון. "אנו מעריכים כי על בסיס קצב התוספת משקי בית באומדנים ארוכי טווח, בתוך 25 שנה המדינה תאלץ להכפיל את מספר יחידות הדיור בה".

לדבריו, "המדינה צריכה לתכנן למעלה מ-4.5 מיליון דירות חדשות. מעבר לגידול המתמיד במספר משקי הבית שרק הולך וגדל, יש לזכור כי עד 1950 נבנו בישראל 500 אלף דירות בבנייה רוויה, אך כ-300 אלף מהן יצטרכו להיהרס ולהיבנות מחדש בעתיד בהתחשב בסוג הבנייה בשנים אלו. על פי התחזית שלנו, המדינה צריכה להגיע לקצב של מעל 131 אלף דירות חדשות בשנה. המצב רחוק מזה לנוכח קצב מימוש התכניות האיטי כיום, שנוצר כתוצאה מחסמי תשתית, התניות בתכניות בניין העיר השונות, בעיות קנייניות וכו'".

אם לא די בכך, הוא המשיך כי "מאז 2009 התחלות הבנייה שלא למגורים הסתכמו בשטח של 58 מ"ר על כל דירה חדשה שנוספה למשק. גם על פי תחזית שמרנית, המשק זקוק לתוספת של כ-135 מיליון מ"ר בבנייה שלא למגורים עד 2050. כלומר, ממוצע של 4.2 מיליון מ"ר בשנה, לעומת 2.2 מיליון מ"ר כיום, בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully