וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק לפיצול בתים צמודי קרקע חוזרת לדיון בכנסת

16.5.2017 / 16:08

יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה, תחדש את הדיונים בהצעת החוק שמקדם ח"כ רועי פולקמן לפיה ועדות מקומיות יחויבו לאשר פיצול יחידת דיור לשתי דירות ללא תוספת בנייה

רחל עזריה. ראובן קסטרו
ח"כ רחל עזריה, יו"ר ועדת הרפורמות של הכנסת/ראובן קסטרו

ועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו) חידשה היום (שלישי) את הדיונים בהצעת חוק לתיקון חוק התכנון והבנייה, שמטרתה לאפשר פיצול בתים תוך בניית יחידות דיור להשכרה. את הצעת החוק מוביל כיום ח"כ רועי פולקמן, זאת לאחר שהיוזם המקורי של הצעת החוק, ח"כ אלי כהן, מונה לתפקיד שר הכלכלה.

הצעת החוק, כפי שנידונה עד היום, קובעת הוראת שעה ל-5 שנים בה הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה יחויבו לאשר הוספת יחידת דיור אחת להשכרה בבית צמוד קרקע בתוך המבנה הקיים (פיצול יחידת דיור לשתי דירות ללא תוספת בנייה); ובתנאי שהמבנה הקיים בגודל של מעל 120 מ"ר, וכי שטח יחידת הדיור הנוספת יהיה בגודל מינימלי של 55 מ"ר. היחידה הנוספת תכלול מטבח, שירותים וכניסה נפרדת.

על אף שהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית הגיעה לשלב מתקדם, החליטה יו"ר הוועדה לחדש את הדיונים בסעיפי החוק במטרה להרחיבו. בפתח הדיון אמרה ח"כ עזריה: "בהצעת החוק יש פוטנציאל רב להגדלת היצע הדירות, להטיב עם זוגות צעירים וכלל האוכלוסייה. החוק יועיל להתחדשות של שכונות ותיקות. בעת ההכנה קיבלתי פניות מחברי הוועדה שביקשו להרחיב את תחולת החוק. בנוסף קיבלתי פניות רבות מהציבור כשהבינו שהחוק לא חל עליהם כלל. בדיונים הבאים נעבוד להגדלת תחולת החוק".

במהלך הדיון ביקשו חברי כנסת נוספים להרחיב את ההצעה גם לבנייה רוויה. ח"כ אליעזר מוזס (יהדות התורה) אמר כי "אני יודע מה זה להעביר הורים לבתי אבות וכדומה. פתרון טוב יותר הוא לתת לאחד הילדים להישאר לגור ליד ההורים ולעזור. אז למה שפיצול הדירות יאושר רק לצמודי קרקע ולא לבנייה רוויה? הנימוק שזה יקשה על התשתיות לא רלוונטי, היום הסכמי הגג יכולים לתת לכך פתרון".

לדבריו הצטרף גם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), שאמר כי "המצוקה בתחום הדיור היא גדולה, אנחנו עדים לכך ששכונות שלמות מזדקנות, מוסדות חינוך מתרוקנים. הפתרונות המיידים הם בפיצול הדירות, גם בבנייה הרוויה. באמצעות עבודה מקיפה ומקצועית ניתן לעשות זאת, להחליט איפה ואיך אפשר".

בתגובה לדברים אמר ח"כ רועי פולקמן: "אני מבין את הצורך, אבל חשוב להבין שלהחיל את החוק על בנייה רוויה זו דרמה במובנים רבים. אם בבניין יש כיום 12 דיירים ופתאום יהיו 20 - יש לתת לכך מענים במובנים כמו פינוי אשפה, צפיפות ורעש ולא רק בהיבט של תשתיות. צריך גם לבחון אם יש מקום לאפשר התנגדות של שכנים ועוד. מדובר בנושא אחר שצריך לדון בו בחוק נפרד ורחב בהרבה, ולא במסגרת תיקון סעיף לחוק". עוד הוסיף כי "הנוסח הקיים מביא איזון עדין בין הרצון שלנו לאפשר פיצול דירות לבין אחריות השלטון המקומי לאיכות החיים. הוא יכול לייצר אלפי יחידות דיור בישראל בלא מעט ישובים".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) ציין כי "הגענו כבר להסכמות בדיונים הקודמים ועכשיו הכול נפתח מחדש. אם תנסו להרחיב את החוק ולפתור דרכו את כל המצוקות - לא יהיה חוק. ברגע שתיכלל גם בנייה רוויה יהיה לחץ פוליטי כזה או אחר ולא יהיה פיצול, אף לא של דירה אחת, כי השלטון המקומי לא יהיה מסוגל לעשות את זה.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הצטרף לדברים: "אני מבין שהממשלה רוצה להגדיל בזמן קצר את היצע הדירות, אבל אם נרצה לפתור הכול לא נפתור כלום", טען.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, התייחס בדיון לכלל יוזמות החקיקה בתחום הבנייה. "כולנו ערים למשבר הדיור, אבל אי אפשר לתכנן את המדינה באמצעות חקיקה שעושה תכנון מעל הראש שלנו, מוסיפה אלפי יחידות דיור מעבר למה שאנחנו מתכננים לאותו אזור", ציין צור, "אני מכין תכנית מתאר לעיר ושנים של עבודה נזרקות לפח כי אין לה שום רלוונטיות עם ההחלטות שאתם מקבלים פה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully