וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הדירות ירדו בכ-3% ברבעון הראשון של 2017

15.5.2017 / 18:30

אחרי הירידה בביקושים לדירות, מדווחת הלמ"ס גם על ירידה במחירי הדירות בחודשים ינואר-אפריל השנה. מוקדם יותר פורסם כי מספר הדירות החדשות שנמכרו צנח בכ-7%

בניינים בתל אביב. מרץ 2017. ראובן קסטרו
בניינים בתל אביב. מרץ 2017/ראובן קסטרו

ירידה בביקושים וגם במחירי הדירות: מדד מחירי הדירות לחודשים פברואר-מרץ 2017 ירד ב-0.5%, כך עולה מסקירה שפרסמה היום (שני) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדובר בירידה של 2.9% במחירי הדירות ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון האחרון של 2016. הסקירה כוללת את מדד מחירי הדיור של הלמ"ס, במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ, אולם הוא אינו חלק ממדד זה. הפרסום מגיע לאחר שמוקדם יותר היום דיווחה הלשכה על ירידות בשיעור של כ-3% בכמות המבוקשת של דירות חדשות, המורכבת מירידה במספר הדירות שנמכרו (בשיעור של כ-7%) ובמספר הדירות שאינן למכירה אשר החלה בנייתן (בשיעור חד של כ-17%).

לקריאה נוספת:
מאטים את הקצב: ירידות בביקושים לדירות חדשות מתחילת השנה
"תכנן ובנה" בחריש: מחיר התחלתי לדירה יעמוד על 870 אלף שקל
ביטול מס דירה שלישית לא יזעזע את שוק הדיור

על פי הנתונים, המחיר הממוצע הכלל ארצי של עסקאות שבוצעו ברבעון הראשון של השנה עמד על 1.445 מיליון שקל, בהשוואה למחיר העסקה הממוצעת ברבעון הרביעי של שנת 2016 שעמד על 1.487 מיליון שקל. בלמ"ס מציינים כי ירידה זו, בשיעור של 2.9%, מבטאת הן את השינוי שחל ברמות המחיר והן את השינוי באיכות הדירות שנמכרו ובגודלן.

כאמור, מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר-מרץ 2017, לעומת העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר-פברואר 2017, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.5%. בלמ"ס מציינים כי ירידה זו מבטאת את שינוי המחירים בניכוי שינויי האיכות בתמהיל ובסוג הדירות. כמו כן מבקשים להדגיש כי בחודש אפריל חל חג פסח ולכן מספר העסקאות שדווחו היה נמוך בהשוואה לחודש ללא חגים. לפיכך, הנתון אינו סופי מאחר שקיימות עסקאות נוספות שבוצעו בתקופה זו וטרם דווחו.

נזכיר כי באחרונה עודכנו תוצאות המדד לחודשים נובמבר-דצמבר 2016 שפורסמו בחודש פברואר 2017. הנתון לפיו חלה ירידה של 1.2% בחודש אחד בשנים האחרונות היה מפתיע, אולם התברר שבעוד שעל פי הנוסחה הישנה היה המדד אמור להתעדכן לירידה חדה עוד יותר של 1.5% - כתוצאה מהוצאת הדירות במחיר למשתכן עודכן המדד בכיוון ההפוך - והירידה בו צומצמה ל-0.5%. כמו כן, בחודש שעבר חלה עלייה מזערית בלבד של 0.1% וקצב עליית מחירי הדירות הואט.

בלמ"ס מוסיפים כי מהשוואת העסקאות בחודשים פברואר-מרץ 2017, לעומת פברואר-מרץ 2016, עלו המחירים ב-4.7%; ומהשוואת העסקאות בחודשים ינואר-פברואר 2017, לעומת ינואר-פברואר 2016, עלו המחירים ב-6.0%.

מדד המחירים לצרכן עלה באפריל ב-0.2%

אשר למדד המחירים לצרכן, הלמ"ס מדווחת כי עלה ב-0.2% באפריל 2017, בהשוואה למרץ 2017. עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: פירות טריים ב-5.5%, הלבשה ב-1.8% ותרבות ובידור ב-1.5%. מתחילת השנה עלה המדד הכללי ב-0.3%. ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2017 לעומת אפריל 2016) עלה המדד הכללי ב-0.7%.

הבוקר העריך אביתר בן-דוד, כלכלן מאקרו במחלקת מחקר ואסטרטגיה של בית ההשקעות אקסלנס, "מדד חודש אפריל צפוי להמשיך גם השנה ולהיות אחד מהסמנים העליונים לאינפלציה השנתית. המדד יושפע לחיוב מתקופת חג הפסח, הטומנת בחובה עלייה חדה במחירי הטיסות לחו"ל ובמחירי הנופשונים ברחבי הארץ".

בן-דוד גם התייחס למדד מחירי השכירות במסגרת מדד מחירי הדיור של הלמ"ס, שעלה ב-0.1% באפריל השנה. "מחירי השכירות צפויים להשפיע לחיוב על השורה העליונה", כתב בסקירתו. אשר לסוגיית השפעת החלטת בג"ץ בנוגע לחוק מס דירה שלישית על המחירים בשוק הדיור, העריך כי "בכל הנוגע להשפעה על שוק הדיור, ביטול חוק מס דירה שלישית יהווה מכה למלחמתו של האוצר ברמות המחירים הגבוהות".

לדבריו, "לא מדובר דווקא בכלים שמציע החוק ושאמורים להביא בסופו של דבר להפחתת מחירים וכעת לא ייושמו, אלא יותר הפגיעה החמורה בציפיות העומדים על הגדר להצלחתה של הממשלה להילחם במחירי הדיור המאמירים. לא נתפלא אם בתקופה הקרובה נראה את מחירי הדיור חוזרים לעלות, בדומה למה שראינו לאחר גניזת תכנית מע"מ אפס ופירוק הממשלה".

  • עוד באותו נושא:
  • למ"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully