וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס החברתי לדיור: "המסר שלנו הוא שלא כולם חייבים לרכוש דירה"

9.5.2017 / 10:21

פעילים חברתיים הפועלים לגיבוש פתרונות למשבר הדיור הגישו לשר האוצר ויו"ר הסיעה המלצות לגבי שכירות ארוכת טווח. "הפתרון נמצא שם - חייבים יציבות בשכירות"

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

פעילי הקונגרס החברתי, ממובילי המחאה החברתית בנושא תחום הדיור והשכירות הפועלים לגיבוש פתרונות למשבר הדיור, נפגשו אתמול (שני) עם שר האוצר, משה כחלון, ויו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, והציגו לו את המלצות ומסקנות הדו"ח הראשון שגיבשו בנושא שכירות ארוכת טווח. מדובר בקואליציה של 30 ארגונים חברתיים, בהם התאחדות הסטודנטים, החברה להגנת הטבע, עמותת האדריכלים, ועד שוכרי הדירות ועוד.

לקריאה נוספת:
בג"ץ ידון בעתירה נגד מס דירה שלישית: "החוק צריך להימחק מהיסוד"
אביגדור יצחקי: "החטא הכי גדול של מדינת ישראל הוא המבנה המוניציפלי"
מהנדס העיר ת"א: "יש מיזמי התחדשות עירונית שנופלים בגלל עיניים גדולות"

במהלך הפגישה דיבר השר כחלון על חשיבות המתווה לשכירות ארוכת טווח. שיר נוסצקי, יו"ר הקונגרס החברתי, אמרה כי "המסר שלנו הוא שלא כולם חייבים לרכוש דירה, אבל כן כולם חייבים יציבות. צריך לייצר שכירות ארוכת טווח, עם חוזים ללפחות 3 שנים - זה טוב לשוכרים, זה טוב למשכירים, וזה גם לא דורש מהמדינה עלויות גדולות".

יובל שטלריד מוועד שוכרי הדירות הוסיף כי "הפתרון נמצא בשכירות ארוכת טווח. אנו, שוכרי הדירות, נחושים לקדם פעולה שתביא למודל דיור בשכירות שיקנה עבורנו יציבות במחירים, בתנאים ובמיקום, ומקווים שהחלופות שדנו בהן בפגישה היום יקודמו במהרה".

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, הוסיף כי "צעירים בישראל, וסטודנטים בעיקר, הם קהל שוכרים מרכזי, אשר חשופים לחוזי שכירות דרקוניים ומצויים תחת איומי העלאת מחירי השכירות משנה לשנה. לממשלה יש הזדמנות פז לחולל שינוי ממשי בשוק השכירות לטווח הארוך, שבישראל עדיין ממוצב כתחום פרוץ לחלוטין שיש להסדיר חוקתית ובהקדם. אני מקווה שהדו"ח יאיץ את הממשלה לשתף פעולה עם החברה האזרחית ולקבל את המלצות הקונגרס החברתי, במהירות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילי הקונגרס החברתי בפגישה עם שר האוצר וח"כ פולקמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפתרון: חוזים לשכירות ארוכת טווח

הצדדים דנו בכמה יעדים לגבי שוק הדיור שמקדמים השר כחלון וח"כ פולקמן, ובהם תמריצי מס למשכירי דירות ודיור בהישג יד (הכוונה להענקת סמכויות לרשויות מקומיות לתמרץ יזמים לבנות דיור בהישג יד, בתמורה לזכויות בנייה עודפות).

בנוסף דנו בחוק שכירות הוגנת, שמבקש להסדיר את יחסי השוכר-משכיר ולהגדיר סטנדרט מינימלי של דירה ראויה למגורים, וצפוי להגיע בימים הקרובים לאישור בוועדת החוקה; וכן במתווה החשב הכללי, העוסק בהקמת חברות ניהול שיתמרצו שוכרים לשמור על שכירות יציבה לאורך זמן.

מחברי הדו"ח ציינו כי מודל השכירות ארוכת הטווח הוא הפתרון לאי-היציבות בשוק השכירות. "תחת חוזי שכירות סטנדרטיים של 12 חודשים, השוכרים אינם יודעים בביטחון איפה יגורו בתום השנה וכמה זה יעלה להם", נכתב בדו"ח, "על אף שנראה כי קיים ביקוש למוצר זה, וסביר כי קיים גם היצע של משכירי דירות, אשר רואים בנכס שלהם כמוצר השקעה לטווח ארוך, הרי שמתוך כ-600 אלף דירות להשכרה - עדיין כמעט ואין בנמצא חוזי שכירות ארוכי טווח שכאלו וזהו למעשה כשל השוק".

לדברי פולקמן, "אני שמח על שיתוף הפעולה עם הקונגרס החברתי, אני עוסק לא מעט שנים בדיור חברתי ובשכירות הוגנת ומתכוון לקדם עוד במושב הנוכחי חוקים נוספים שיהלמו את הדוח של הארגונים החברתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully