וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית להקצאת 5% ממחיר למשתכן עבור דיור ציבורי תאושר השבוע

7.5.2017 / 11:36

בכנס נדל"ן בירושלים הודיע שר הבינוי כי מועצת רשות מקרקעי ישראל תאשר התכנית ביום רביעי. לדבריו, הרשות להתחדשות עירונית תחל לפעול עוד כחודשיים ומכרז "תכנן ובנה" בחריש ייסגר ביולי. ראש מטה הדיור: ביוני תושלם תכנית היועמ"ש להקצאת קרקע משלימה להתחדשות עירונית

דיור ציבורי. מערכת וואלה!
מתחם דיור ציבורי/מערכת וואלה!

שר הבינוי והשיכון, אלוף (מיל') יואב גלנט, הודיע הבוקר (ראשון) כי מועצת רשות מקרקעי ישראל צפויה לאשר ביום רביעי השבוע את התכנית של משרדי האוצר והבינוי להקצאת 5% מתכנית מחיר למשתכן עבור דיור ציבורי. על פי התכנית, הוועדה לתכנון ופיתוח (המורכבת מנציגי משרד האוצר, רשות מקרקעי ישארל ומשרד הבינוי והשיכון) תוכל לקבוע כי במתחמי מחיר למשתכן שיוחלט עליהם, עד 5% מתוך הדירות ייבנו עבור משרד הבינוי והשיכון, ללא תמורה, עבור הדיור הציבורי.

את הדברים אמר השר גלנט בוועידה הלאומית להתחדשות עירונית שערך מרכז הבנייה הישראלי בשיתוף עם הרשות לפיתוח ירושלים ובתמיכת משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים. הוא גילה כי קיימת התקדמות בהליכים נוספים כמו תכנית "משכנתה רוכשת" ותכנית לגיוס תקציב עבור רכישת 1,000 דירות לדיור הציבורי.

"במדינת ישראל יש היום 2 מיליון איש שלא גומרים את החודש. היום אנחנו מניחים יסוד נוסף בסיוע לשכבות החלשות לצאת ממעגל העוני. המהלך להקצאת 5% ממחיר למשתכן עבור הדיור הציבורי הוא צדק חלוקתי שהיה צריך להתקיים לפני זמן רב. רכש דירות במתחמי ביקוש יצמצם פערים, כך שמחיר למשתכן יסייע גם לזוגות צעירים וגם לשכבות החלשות יותר. זו השקעה נבונה וקפיצת מדרגה שתסייע לחוסן הלאומי ותיתן קורת גג לכמה שיותר". הוא הקפיד להחמיא על מהלכיו של שר האוצר, משה כחלון, והוסיף כי "אני שמח ששר האוצר קיבל את ההחלטה הזאת דווקא בזמן הזה שמכרזי מחיר למשתכן כבר דוהרים בשוק".

אשר לסוגיית ההתחדשות העירונית אמר גלנט כי הרשות להתחדשות עירונית צפויה להתחיל לפעול בעוד כחודש-חודשיים. הוא התייחס גם לתכנית "תכנן ובנה" שמקדם המשרד בחריש. "לפני שנתיים הגעתי לביקור בראש העין והתברר שאנשים לא יכולים להתאכלס כי בתי הספר לא מוכנים", סיפר, "ואז אתה רואה תופעה שמאפיינת את ישראל - במשך 8 שנים מתכננים ואז עוד 8 שנים מבצעים. את המכרז של תכנית תכנן ובנה בחריש נסגור ביולי הקרוב, ויהיו 1,200 דירות בפיילוט".

לדבריו, "התפקיד של המדינה זה לדאוג לכך שלאנשים יהיו דירות עם כל מה שמלווה אותן. הקרקע שייכת לאזרחים". על השאלה האם ראש הממשלה, בימין נתניהו, תומך בתכנית השיב גלנט: "מה זה משנה מה ראש הממשלה חושב על זה - יש החלטה, יש הבנה שמטה הדיור מטפל בדיור, ראש הממשלה הוא הראשון שצריך לתמוך אבל העניינים האלה בכלל לא ברזולוציה שלו". על מחירי הדיור טען גלנט: "אני אף פעם לא עסקתי במחירי הדיור. אמרתי ואני אומר היום - כשמזרימים יותר דירות במחירים הנמוכים ב-20%-30% ממחיר השוק - מצננים את השוק. האם זה יקרה מוקדם או מאוחר? זה תלוי בהרבה דברים, ולכן אני לא מתחייב ולא התחייבתי בעבר מה יקרה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, בוועידת ההתחדשות העירונית/מערכת וואלה!, צילום מסך

גלנט על הבחירות: "רק בעוד שנתיים"

גלנט הוסיף: "אני כן יכול להגיד מה קורה למחירים עכשיו - ב-4 חודשים האחרונים יש עצירה במשק. הגענו לנקודה שבה אנחנו מאוזנים. דירות יוקרה לא נמכרות ואני אומר את זה בהיבט של אינדיקטור - בכל מקום שמפסיקים למכור דירות יוקרה, המשמעות היא שמשהו קורה במשק. גם בקרב דירות יקרות מעל מיליון דולר יש האטה משמעותית במשק, וזה מתחיל להשפיע על השוק כולו. זה קורה בכל מקום בארץ, אבל באופן טבעי יש מקומות שבהם זה יותר מורגש כמו אזורי הביקוש".

על תכנית מחיר למשתכן אמר: "אני חושב שכשאנשים רואים שמוכרים דירות בעפולה ב-700 אלף שקל במקום במיליון שקל, אז הם שואלים - למה אני צריך לשלם את המחיר הזה. אז במקום 1.5 מיליון שקל מקבלן פרטי, הוא ימכור ב-1.4 מיליון".

הוא אף ביטל את הביקורת של בנק ישראל על תכנית מחיר למשתכן ואמר כי "שר האוצר הציג בתקציב 2016 יעד צמיחה של 2.4%. בנק ישראל נלחם בזה בכל כוחו והסביר שזה יכניס אותנו לבעיה במאזן התשלומים. זה הסתיים בצמיחה של 4%. אני לא ראיתי שמישהו בבנק ישראל התנצל. היום שר האוצר החליט להשתמש בחלק מהכסף לתוכנית "נטו למשפחה".

גלנט נשאל אם בחירות צפויות באופק. על כך אמר בהלצה: "כן יש בחירות באופק - עוד שנתיים וחצי. אני אשאר בכולנו, לא מכיר שינוי חוץ ממה שאני קורה מעת לעת בתקשורת". על השאלה האם ירצה להתמנות לשר הביטחון השיב: "אני יכול לסייע בהיבט הביטחוני ועושה כמיטב יכולתי - 40 שנה מאז שהתגייסתי ועד היום אני עוסק בענייני ביטחון. אם ירצו אני מוכן לעבודה. אני יכול להועיל ולסייע אבל זה לא קשור לתחום הבינוי".

בהמשך נשאל גלנט על הרגלי הפרסום שלו ברשתות החברתיות, פלטפורמה שבה משתמשים שרים וחברי כנסת רבים בממשלה הנוכחית. על השאלה מדוע אינו מצייץ בטוויטר על נדל"ן אלא רק על פוליטיקה וביטחון אמר: "בבנייה אין שום דבר דחוף", אולם מיד הדגיש: "לא דיברתי על סדר עדיפויות אלא על זריזות התגובה. כשחאלד משעל הולך - צריך להגיב. בפייסבוק יש פוסטים בנושא. בטוויטר עוסקים במה שזריז ודחוף. אבל אי אפשר להתעלם מכך שאנחנו משקיעים השקעה גדולה בבינוי ובדיור והשיכון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, בוועידת ההתחדשות העירונית/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש מטה הדיור: "עד סוף יוני תושלם תכנית התחדשות עירונית"

ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, דיבר גם הוא בכנס והתייחס לעבודת המטה. "אנחנו עושים עבודה מאומצת - להזיע זה טוב בטח בגילי", אמר בחיוך. על התחדשות עירונית אמר כי אין סיבה שהרשויות המקומיות יתקעו פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי. "יושב פה מהנדס עיריית הרצליה והוא יכול להגיד שהוא לא שם מקלות לקידום תמ"א 38 בעיר", טען יצחקי, "אם יש רשות מקומית שעושה את זה כמו שצריך - הכול יהיה בסדר".

הוא הסביר כי במטה הדיור זיהו את הגורמים המעכבים בהתחדשות עירונית ולכן עד סוף חודש יוני השנה יסיימו להכין תכנית שתקטין את החיכוכים הללו. לדבריו, "בתחום ההתחדשות העירונית זהינו שמי שצריך להוביל את ההתחדשות העירונית הם ראשי הרשויות המקומיות. הם לא שמים מקלות בגלגלים, אולם קידום הפרויקטים בעיקר תלויים בהתנהלות של הרשות עצמה, ולכן כל רשות אמורה להקים מנהלת להתחדשות עירונית. 20 ערים כבר קיבלו תקציב לכך".

כמו כן, הוסיף כי כל רשות צריכה להכין מסמך מדיניות - כך שכל בית ומבנה בעיר ידע מה ייעודו, ובכך ייצר ודאות לתושבים וליזמים. לדבריו, בעיה מהותית שהמדינה מנסה למצוא לה פתרון הוא בחוסר כדאיות כלכלית בפרויקטים של התחדשות עירונית באזורים שונים בארץ. יצחקי ציין כי "בראשון לציון המדינה נתנה קרקע משלימה של העירייה. לקחנו רק 16.5% משוויה, אבל התברר לנו שהמון דירות כבר חתומות עם כל מיני מאעכרים. לכן עשינו את חוק המארגנים. בסופו של דבר אנחנו בונים את המסגרת שבאה לתת קרקע משלימה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמינץ, מכין כיום את הכללים לגבי תנאי העברת קרקע משלימה להתחדשות עירונית והם יאושרו בשבועות הקרובים. לכן להערכתנו, עד שנת 2040 כ-20%-30% מסך יחידות הדיור המוצעות בשוק יהיו במסגרת התחדשות עירונית".

על מס דירה שלישית אמר: "ב-4 החודשים האחרונים השוק נמצא באפס עליות ומקזז את העליות קודם לכן. אני מאמין שבציפיות של השוק ושל היזמים כולם מבינים שנגיע למצב יציב (מבחינת מחירים - ה.צ).

יצחקי פירט: "בשביל לייצר היצע צריך כמה מרכיבים - קרקע מתוכננת, ואנחנו היום עם למעלה מ-100 אלף דירות מאושרות בשנה; תשתיות – היום התבשרנו שיש ועדה מיוחדת של החשב הכללי בנושא, אם כי אני מודה שאנחנו מפגרים בתחבורה הציבורית; אשראי - עשינו את כל הצעדים כדי שיהיה אשראי מספיק לקבלנים, נעתרנו לבקשת התאחדות בוני הארץ להוריד את מרכיב המע"מ מתוך ערבות חוק מכר, וזה עבר בקריאה שנייה ושלישית וזה חוסך מיליארדים; גורמי ייצור - יש חוסר מובהק, אבל חתמנו על הסכם להבאת אלפי עובדי בניין סינים לישראל; היתרי בנייה - חתמנו על הסכם הגג ה-20 בשבוע שעבר בעכו ועד סוף השנה נחתום על עוד 5 הסכמים לפחות". הוא חשף כי מטה הדיור מנהל מו"מ עם עיריית ירושלים לחתימה על הסכם גג.

ערן ניצן, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר המשמש גם יו"ר הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), השתתף גם הוא בוועידה. "הרשות להתחדשות עירונית קיימת - יש יו"ר", הבהיר ניצן, "היא עונה על ההבנה של הממשלה לפיה נושא ההתחדשות העירונית משלב תחומים רבים וצריך גוף שיתמקצע בהכול". הוא הוסיף כי "אנחנו מקווים שכאשר הרשות תקום, היא תקבל את המשאבים הדרושים, תצבור לעצמה את הסמכויות, ותוכל להוות את המשקל של הממשלה בנושא".

ניצן הוסיף כי "אין תכנית רווחה שיכולה לעזור יותר חוץ מלהגיע לשכונה ישנה ולבצע בה התחדשות", אבל הדגיש כי "לא נסכים שתהיה רק התחדשות עירונית - היא חייבת להיות צד בצד בהתפתחות חדשה בערים. הממשלה משקיעה בפריפריה, ישנן החלטות ב-25 מיליארד שקל שעברו כבר. הטיפול האמיתי הוא בתשתיות ובחינוך, וצריך להטיל ספק בהצגת ההתחדשות כסוס הגואל".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, הוסיף כי הרשות תומכת בהקלת הרגולציה על מגרשי השלמה בפרויקטים של התחדשות עירונית, ובלבד שגורמי התכנון ימצו קודם את סמכותם להגדיל את אחוזי הבנייה בקרקע המקורית של הפרויקט. שמרון ציין כי "יש חשיבןת להתחדשות עירונית, אך ללא בנייה חדשה לא נעמוד ביעדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully