וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעמד חברתי-כלכלי גבוה וקשר קהילתי: אלה השכונות המועדפות על זוגות צעירים

1.5.2017 / 13:00

שיכון בבלי בתל אביב או שכונת רמות בבאר שבע? בדיקה שערך אתר מדלן עבור וואלה! NEWS לרגל יום העצמאות, בחנה איפה מעדיפות משפחות בתחילת דרכן לגור - ומדוע

הבית  של ח"כ איילת בשכונת בבלי בתל אביב, ינואר 2015. ראובן קסטרו
שיכון בבלי. מהשכונות המבוקשות למגורים על ידי משפחות צעירות בתל אביב/ראובן קסטרו

אילו שכונות מגורים הן המומלצות ביותר למשפחות צעירות בערים הגדולות? ניתוח מיוחד שערך אתר מדלן עבור וואלה! NEWS לרגל יום העצמאות הקיף עשרות אלפי חוות דעת שמולאו על ידי גולשי האתר על שכונות בערי ישראל, במטרה לאתר את אלה שמתאימות לצרכים של משפחות צעירות באופן מיטבי.

לקריאה נוספת:
חשיפה לצפון: אושרה תכנית מתאר לנצרת עלית שתוסיף 12 אלף דירות
מי צריך הנחה? הטרנד הלוהט בדירות על הנייר: שלמו 20% עכשיו והיתרה בסוף
כך ניצח המתווך הפצפון את עורכי הדין הגדולים

עם המדדים שנלקחו בחשבון בחישוב המשוקלל ניתן למנות את דירוג שביעות הרצון של תושבי השכונה מתחושת הקהילתיות, מגינות ופארקים ציבוריים, גני ילדים ובתי ספר. הדירוג נעשה במדרג של 1-5 - כאשר 1 משקף את שביעות הרצון הנמוכה ביותר ו-5 מגלם את שביעות הרצון הגבוהה ביותר.

תל אביב-יפו: הכי מומלץ לגור בצפון העיר

העיר תל אביב מזוהה בעיקר עם צעירים וסטודנטים, ובכל זאת יש בה שכונות שקוסמות למשפחות בתחילת דרכן. אזור צפון תל אביב, למשל, מתפקד כפרבר של העיר שיכול להתאים לגידול ילדים. הסיבות לכך מגוונות וכוללות, בין היתר, צפיפות דיור נמוכה, פארקים וגני שעשועים ייעודים לכל שכונה, וכן אוכלוסייה הומוגנית ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. על פי הניתוח, השכונות המבוקשות למגורים בצפון תל אביב הן המשתלה, אזורי חן, תכנית ל', שיכון בבלי ורמת אביב ג'.

רם גפן, חוקר שכונות ואנליסט במדלן מסביר כי הריחוק מהמרכז והיעדר מקומות הבילוי משמרים את האופי השקט של השכונות הצפוניות, אולם מונעים אפשרות של יחסי גומלין בין השכונה ובין האוכלוסייה מחוצה לה. עם זאת, הוא מציין, "בשנים האחרונות ניתן לראות מגמת עלייה במעבר של משפחות צעירות למרכז ודרום העיר". לדבריו, "ניתן לשער שחלק מהסיבות לכך הן רצון ההורים הצעירים להמשיך ולחיות אורח חיים עירוני ולהימצא במרחק הליכה ממקומות בילוי ומוסדות תרבות".

עוד אומר גפן כי "פעילות לשדרוג וטיפוח המרחב הציבורי והשטחים הירוקים במרכז העיר ובדרומה, שמבצעת עיריית תל אביב, תורמת אף היא למגמה. כך לדוגמא, בשכונת פלורנטין מתכננת העירייה כיכר עירונית פתוחה שבה יוקם מבנה ציבור בן 4 קומות. בנוסף, ייבנו במזרח השכונה מרכז קהילתי וגינות ציבוריות חדשות. כמו כן, בימים אלה מוקם מבנה חדש שיכיל בית ספר יסודי וגני ילדים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ירושלים: עדיפות לשכונות עם צביון חילוני

השכונות שנבחרו למתאימות ביותר למשפחות צעירות בירושלים הן בעלות צביון חילוני (למעט שכונת בקעה שהיא בעלת צביון מעורב), המזוהות עם המעמד הבינוני-גבוה (דירוג כלכלי-חברתי 7-8 מתוך 10). לפיכך הן נהנות מתדמית חיובית בכל הנוגע לאיכות החיים שהן מעניקות לתושבים. על פי הממצאים, מדובר בשכונות גבעת משואה, בקעה, הגבעה הצרפתית, בית הכרם ורמת בית הכרם.

לדברי אבישי קהלני, חוקר שכונות ואנליסט במדלן, "בית הכרם ובקעה הן מהשכונות הוותיקות בעיר, ומאופיינות בבנייה נמוכה יחסית, סביבה ירוקה ושקטה ואוכלוסייה חזקה ומעורבת. בית הכרם נהנית ממערכת חינוך שנחשבת מצוינת וקרבה לצירים ראשיים ומוסדות תעסוקה מרכזיים - כגון משרדי ממשלה, בית החולים שערי צדק והאוניברסיטה העברית בגבעת רם. שכונת בקעה שוכנת בסמוך למוקדי בילוי ופנאי בולטים כמו פארק המסילה, רחוב עמק רפאים ומתחם התחנה".

לעומתן, מוסיף קהלני, רמת בית הכרם וגבעת משואה הן שכונות חדשות שנבנו בשנות ה-90 של המאה הקודמת במערב העיר. "מבנה השכונות מונע מעבר של תנועה חולפת בהן, מה שמבטיח אופי שקט למקום ומגביר את תחושת הביטחון של התושבים", הוא מציין. לדבריו, "שכונת הגבעה הצרפתית היא היחידה שנכללת בפרויקט שכונות צעירות של עיריית ירושלים, שפועל לשפר את איכות חייהן של משפחות צעירות ב-10 שכונות בבירה, שמרביתן מרוחקות ממרכז העיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באר שבע: היתרונות עולים על החסרונות

השכונות שנבחרו כמומלצות ביותר למגורי משפחות צעירות על ידי גולשי אתר מדלן בבאר שבע ממוקמות בחלקים שונים בעיר, ומאופיינות ביתרונות לצד חסרונות שונים ומגוונים. על פי הדירוג, מדובר בשכונה ט', בשכונת נווה זאב, שכונת רמות ושכונה ב'.

"נווה זאב, הממוקמת במערב העיר, היא שכונה חדשה שמאופיינת ברשת רחובות המאפשרת ניוד נוח ובטוח בין חלקיה", אומר גפן, "הרחוב הראשי החוצה את השכונה הוא רחוב מסחרי המאפשר לתושבים ליהנות ממסחר מגוון במרחק הליכה. בין המבנים מפוזרות גינות ציבוריות רבות, על אף שטעון שיפור באיכותן".

לדבריו, בצד הצפון-מזרחי של העיר נמצאת שכונת רמות, שנהנית ממוניטין חיובי ונחשבת לאחת השכונות המבוקשות ביותר בבירת הנגב. "השכונה מאופיינת בעיקר בבנייה נמוכה של בתים צמודי קרקע ובתים דו משפחתיים, אך ישנה גם בנייה רוויה לאורך הציר המרכזי", הוא מציין, "את השכונה חוצה רצועה ירוקה של שטחים פתוחים מגוונים, הכוללים גני שעשועים, גינות נוי, מדשאות ושבילים. היא ממוקמת בשולי העיר, כך שתושביה נהנים משקט, אולם הניתוק והמרחק היחסי ממרכז העיר מפתח תלות ברכב הפרטי".

עוד ברשימת השכונות המומלצות - נציגות לשכונות ותיקות יותר בחלק המרכזי של העיר כמו שכונה ט' ושכונה ב'. דובוב דותן מרחיב: "תושבי שכונה ט' נהנים ממגוון שטחים פתוחים, שמאפשרים מעברים בטוחים לילדים בין חלקי השכונה. השכונה קרובה לאזורי מסחר, ולאחרונה התחדשה באחד הקניונים הגדולים בישראל שנמצא במרחק הליכה".

שכונה ב' מתאימה יותר למשפחות בעלות אופי "עירוני", שכן היא נמצאת בסמיכות למוקדי בילוי ומסחר, בעקבות בניית שדרה מסחרית חדשה במערב השכונה. "פרט ליתרון המרכזיות, ילדי השכונה משתייכים לאחד מבתי הספר היסודיים הטובים בעיר", הוא מסכם אך מדגיש כי מבחינת היצע השטחים פתוחים, בשכונה ישנו מחסור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשון לציון: הכי כדאי במערב העיר

השכונות המתאימות ביותר למשפחות צעירות בראשון לציון מצויות בעיקר בחלק המערבי של העיר. מדובר בשכונות נווה דקלים, נאות אשלים, נחלת יהודה, נאות שקמה וקריית חתני פרס נובל. לפי אתר מדלן, באזור זה ישנו מערך כבישים שמורכב מעורקי תנועה ראשיים רחבים מאוד ממזרח למערב כמו משה דיין ויצחק רבין, מהם יוצאים כבישים שתוחמים את השכונות, באופן שמנתק אותן זו מזו.

"מצד אחד, מדובר בשכונות שקטות יותר, פרבריות וירוקות, שעשויות להעניק תחושה מבודלת ויוקרתית לדיירים", טוענת מתכננת הערים וחוקרת השכונות דנה דוד. מצד שני, היא מוסיפה, "נוצרת הסתמכות מוגברת על רכב פרטי, משום שקשה ליצור מערך תחבורה ציבורית יעיל כאשר ישנה הפרדה משמעותית בין השכונות ובין הכבישים הפנימיים בתוך השכונה. בנוסף ישנו קושי בתנועה רגלית אל מוקדי עניין עירוניים מחוץ לשכונה".

הנתונים האלה יכולים להסביר את הדירוג הגבוה שהשכונות השיגו בקריטריונים הקשורים להתאמה לקהל של משפחות, בהם פארקים רחבי ידיים ובתי ספר שזכו לציונים גבוהים במבחני מיצ"ב. "מדדים אלה נתפסים כבעלי חשיבות בקרב משפחות צעירות, אולם חשוב לקחת בחשבון שטיפוס שכונה כזה עלול להתאים פחות לקשישים או לשוכרים צעירים, שרוצים להסתמך על קרבה לתחבורה ציבורית או מקומות בילוי", היא מציינת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פתח תקווה: שכונות חדשות עם קשרי קהילה

השכונות שנבחרו על ידי גולשי האתר כמתאימות ביותר למשפחות צעירות חדשות יחסית והחלו להיבנות בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים. לפי מדלן, בשכונות חדשות כמו אם המושבות דפוסי הקהילתיות שונים מבעבר, ונשענים על מאפיינים דומים של האוכלוסייה כגון משפחות צעירות ממעמד הבינוני-גבוה. מדובר בשכונות אם המושבות הוותיקה, הדר גנים, כפר גנים ג' ואם המושבות החדשה.

לדברי דוד, "חלק מהשכונות כמו אם המושבות החדשה מאופיינות בבנייה של מגדלים, שעשויים להגיע לגובה של מעל 20 קומות. במצב כזה, דפוסי הקהילתיות חשוב ביותר, שכן חלק משמעותי מהקשר בין הדיירים נתמך על ידי פלטפורמות כמו אתר שכונתי, דף פייסבוק לכל בניין או קבוצות ווטסאפ - בהן ניתן להחליף אינפורמציה ולקבוע מסגרות לפעילויות שונות".

למעשה, אומרת דוד, "השכונות מאופיינות בכך שהן מספקות לתושבים את כל השירותים החיוניים, ללא צורך ביציאה מהשכונה, כגון גנים ופארקים שכונתיים במתחמים גדולים יחסית ובבתי ספר שזכו לציונים גבוהים במדד מדלן לחינוך המבוסס על ההישגים בבחינות המיצ"ב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיפה: השכונות המומלצות - על רכס הכרמל

5 השכונות שדורגו כמתאימות ביותר למשפחות בחיפה מזוהות ככאלה עם בתי הספר היסודיים המובילים בעיר, כך לפחות על פי מדד החינוך של מדלן. מדובר בשכונות רמת בגין, רוממה הישנה, אחוזה, רמת שאול ומרכז הכרמל.

ויטלי דובוב דותן, חוקר שכונות ואנליסט במדלן, מסביר כי כאשר בוחנים את המדד, ניתן לראות התאמה בין רמת החינוך בשכונת רמת בגין (100 במדד הישגי בחינות המיצ"ב), שדורגה ראשונה כמתאימה למשפחות, לבין שכונת מרכז הכרמל. "אמנם היא בעלת תדמית מבוקשת ויוקרתית, אך במדד מדלן לחינוך הגיעה לציון 69 בלבד ולמקום החמישי בדירוג הגולשים", הוא מציין.

כמו כן, ניתן לראות כי השכונות נמצאות על ציר רכס הכרמל והן כוללות אוכלוסייה בעלת מעמד סוציו-אקונומי גבוה (8 או 9 מתוך 10). לדברי דובוב דותן, בהתאם לכך גם רמת השירותים בשכונות אלו גבוהה והן מהוות מקום נוח לגידול משפחה. עם זאת, בעוד הדירוג הסוציו-אקונומי ברמת שאול עומד על 7 מתוך 10, השכונה זכתה בעיניי הגולשים לציון משוקלל כמעט זהה לזה של שכונת אחוזה אשר בה האוכלוסייה מדורגת 9 מתוך 10. זאת יחד עם העובדה שמחיר דירה ממוצע הנמוך ב-50% מהמחירים באחוזה, מאפשרים לרמת שאול להיות מוקד משיכה אטרקטיבי למשפחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully