וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לדתיים בלבד: חברת באמונה חויבה לשווק דירות לכלל הציבור

19.4.2017 / 18:55

בית המשפט קיבל חלקית עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח, לפיה החברה שבונה פרויקט בקריית גת פעלה בניגוד לכללי המכרז של רשות מקרקעי ישראל כאשר הציגה אותו כמיועד לציבור דתי-לאומי בלבד. עם זאת החברה לא תיקנס

צילום: מור שאולי, עריכה: ניר חן

בווידיאו: הפרסומת הגזענית בכרמי גת - וההתנצלות

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי חברת הנדל"ן באמונה לא תוכל למכור דירות לדתיים בלבד בפרויקט המגורים שהיא בונה ברובע כרמי גת החדש בקריית גת. האגודה לזכויות האזרח עתרה בעניין באמצעות עו"ד גיל גן-מור , לאחר שהחברה הציגה את הפרויקט כמיועד לציבור הדתי-לאומי בלבד, וזאת בניגוד לכללי המכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ובית המשפט קיבל אותה באופן חלקי.

לקריאה נוספת:
הקניונים בארה"ב פושטים את הרגל - ומה קורה בישראל?
מי רוצה לגור במשאית? מודעות שכירות לא שגרתיות
מי רוצה לקנות את הפנטהאוז של ענבל אור בגבעתיים?

העתירה הוגשה לאחר שבאמונה שיווקה את הדירות לציבור הדתי-לאומי, על אף שהמכרז נועד לכלל הציבור ונכלל בו סעיף מפורש האוסר על אפליה בשיווק הדירות. הקמפיין כלל סיסמאות כגון "לסרוגים יש בית חדש" או "קהילת כרמי גת - המתחם הדתי לאומי בכרמי גת". אלא שלקראת הדיון בבית המשפט הצהירה החברה כי לא תסרב למכור למי שאינו דתי, לאחר שתבהיר לו כי מדובר בשכונה דתית.

באגודה בדקו את נתוני החברה ומסרו בעתירה כי רק 15 מתוך 244 רוכשים אינם דתיים. עוד הוסיפו בעתירה כי רמ"י סירבה להפעיל את הסנקציות הקבועות במכרז (ביטול הזכייה או קנס בשיעור של עד 15% משווי המכרז). זאת למרות שלפני שנה כן קנסה את החברה ב-300 אלף שקל, לאחר שפרסמה סרטון שיווקי שממנו השתמע שמזרחים לא יגורו בפרויקט.

בפסק דינה של השופטת נאוה בן אור נקבע כי לחברת באמונה אכן אסור למכור לדתיים-לאומיים בלבד, והיא חייבת למכור דירות לכל דורש. לכן בית המשפט נתן סעד הצהרתי, לפיו החברה חייבת לשווק את הדירות בפרויקט לכל דורש כמתחייב מתנאי המכרז. יחד עם זאת, בית המשפט קבע שרמ"י איננה צריכה לדון מחדש בבקשה לקנוס את החברה.

השופטת אף קבעה שהמכרז של רמ"י קובע מפורשות שאסור להפלות את רוכשי הדירות בזמן השיווק, אך אין הוא כולל הוראות לגבי פרסום הפרויקט. כפי שציינה השופטת בן אור, הנושא נמצא בדיון בפני היועץ המשפטי לממשלה ולכן אין מקום שבית המשפט יידרש לכך. בנוסף, השופטת הטילה הוצאות בסך 10,000 שקל על באמונה לטובת האגודה לזכויות האזרח.

IFB ישראל זעירא, מנכ"ל ארגון "באמונה", שפרסם פרסומת גזענית למגורים בכרמי גת. מערכת וואלה!
ישראל זעירא, מנכ"ל חברת באמונה/מערכת וואלה!

באמונה: "מוכרים לכולם, נמשיך לבנות לציבור הדתי"

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי על האגודה, מסר: "אנו מברכים על פסק הדין. טענו לאורך כל הדרך שאסור להפלות בשיווק דירות, ושלדתיים או לחילונים אין זכות להתבדל בשכונה הומוגנית ולגור רק עם מי שדומה להם. כעת השופטת קיבלה את עמדתנו. צר לנו שנאלצנו להגיע לבית המשפט על מנת שיבהיר שהאפליה היא פסולה, בעוד שרשות מקרקעי ישראל היא זו שהייתה צריכה להרים את הכפפה ולאכוף את הכללים של עצמה. נמשיך להיאבק למען שוויון במגורים ונגד אפליה אסורה".

מחברת באמונה נמסר בתגובה: "כל טענות האגודה לזכויות האזרח נדחו. באמונה תמשיך להקים את שכונת כרמי גת לציבור הדתי".

ישראל זעירא, מנכ"ל באמונה' נדל"ן, הוסיף: "בית המשפט המחוזי דחה את דרישת האגודה לזכויות האזרח לקנוס את חברת באמונה בעשרות מיליוני שקלים, ובכך קיבל את טענת החברה כי היא משווקת את הפרויקט בפרסומיה כאשר הוא 'פתוח לכלל הציבור'. בית המשפט קבע כי על החברה להמשיך ולמכור את הדירות, כפי שהיא אכן עושה על פי הצהרתה לפני בית המשפט, לכל דורש. בכך נדחתה למעשה טענת האגודה, שכביכול חברת באמונה מפלה לרעה ציבור שאינו שומר מצוות ברכישת הדירות בפרויקט בכרמי גת.

"יצוין כי השופטת נאוה בן אור פסקה עקרונית כי 'ככל שכוונת העותרת בעתירתה המתוקנת הייתה להידרש לשאלת אופן פרסום הפרויקט (להבדיל מאופן שיווקו), הרי שהוראה ברורה בעניין זה נכללה בתנאי המכרז, ואין לשלול את הטענה לפיה מכירה לכל דורש היא בגדר שיווק שאינו מפלה, העולה בקנה אחד עם לשונו של המכרז הקונקרטי העומד לדיון לפני'. בדבריה אלה קיבלה למעשה השופטת את טענות באמונה כי אין לכפות עליה דרכי פרסום כלשהן בשעה שהיא מוכרת את הדירות לכל דורש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully