וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרויקט השיפוצים הגדול: כך תחסכו וגם תשמרו על הסביבה

9.4.2017 / 12:00

חסכמים, מים אפורים ואקלום: שיפוץ ירוק ואקולוגי אינו יקר יותר משיפוץ רגיל, אבל דורש תכנון מראש ותשומת לב בבחירת המוצרים ואנשי המקצוע. איך עושים את זה? משפצים וחוסכים - חלק ב' בפרויקט מיוחד של וואלה! נדל"ן לרגל החג

ניקולאי עבודות גבס. ShutterStock
ניקולאי עבודות גבס/ShutterStock

עונת השיפוצים מתחילה בדרך כלל בפסח: יש משהו במנהג הניקיונות שגורם לישראלים לא מעטים לנצל את ההזדמנות כדי לבצע שינויים בנכס, החל מעיצוב מחדש וכלה בשיפוץ מקיף של חללי הבית. בסוף השבוע בדקנו כיצד ניתן לחסוך בעלויות השיפוץ, וכעת החלטנו לבחון איך אפשר לשפץ את הבית בסימן ירוק. זאת לנוכח העלויות ההולכות וגדלות של החשמל והמים בישראל, מה שמגביר את הצורך בהתייעלות ובחיסכון.

שיפוץ ירוק תורם לצמצום משמעותי של צריכת החשמל והמים, וכתוצאה מכך עלויות התפעול של הבית פוחתות. במועצה הישראלית לבנייה ירוקה מסבירים בשיחה עם וואלה! NEWS כי מחקרים שנערכו בעולם ובישראל, הראו כי מבנים ירוקים תורמים לחיסכון שבין 25%-50% בהוצאות האקלום (כלומר הוצאות חימום וקירור הבית) והתאורה; ולחיסכון שבין 20%-35% בהוצאות המים.

שיפוץ בשיטה הירוקה ברובו אינו יקר יותר משיפוץ רגיל, אולם הוא כמובן דורש תכנון מראש, עירוב אנשי המקצוע המתאימים ותשומת לב בבחירת מוצרים ומערכות. "ישנם אלמנטים פשוטים וזולים - ניצול אופטימלי של אור השמש, אוורור טבעי והצללות נכונות של הפתחים בקיץ ובחורף, משפרים במידה ניכרת את איכות החיים במבנה בעלות כספית נמוכה", אומרת הילה ביניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה.

ביניש מודה כי לצד האלמנטים הזולים, ישנם אלמנטים יקרים, אך מבהירה כי הם משתלמים: "למשל שיפור הבידוד התרמי של הבית (קירות, פתחים, גגות ורצפות) שיהיה כרוך בתוספת עלות, אך זו תקוזז תוך מספר שנים בזכות החיסכון בצריכת החשמל השוטפת".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אור עולה ביוקר

חלק נכבד מהשיפוץ תופסת מלאכת צביעת הבית. בשיטה הירוקה (והבריאה) מומלץ להשתמש בצבעים על בסיס מים. הסיבה פשוטה: צבעים רבים המשמשים לצביעת קירות, רהיטים, דלתות וכדומה (וגם דבקים המשמשים לייצור רהיטים) מכילים ממיסים אורגניים נדיפים המשתחררים באיטיות לחלל הבית.

"חומרים אלו רעילים ועלולים לגרום לבעיות בריאות שונות, החל מהפרעות בדרכי הנשימה וצריבה בעיניים וכלה בנזקים לכבד ולמערכת העצבים, חלקם אף מסרטנים", מזהירים במועצה לבנייה ירוקה, "כדי להפחית את החשיפה לממיסים אורגניים נדיפים בתוך הבית, שם ריכוזם גבוה משמעותית מאשר באוויר הפתוח, מומלץ להשתמש בצבעים ובדבקים על בסיס מים המכילים כמות מעטה ביותר של חומרים אלו".

אגב, דרך מצוינת לחיסכון בחשמל היא צביעת הקירות בצבעים בהירים ש"מאירים" את הבית. "אם בכל זאת ננעלתם על צבע ירוק אדמה, בחרו רק קיר אחד וצבעו אותו, והקפידו שזה לא הקיר הפונה למרפסת כדי שלא 'יבלע' את האור הנכנס", מוסיפים מומחי המועצה.

גם חלונות הם מרכיב חשוב בכל בית, החל מהאור שהם מחדירים ועד לנוף הנשקף מהם, אולם הם גם יוצרים מגוון בעיות - למשל סנוור, חדירת חום ופגיעה ברהיטים. כתוצאה מכך, נגרם בזבוז אנרגיה עם קירור מיותר של הבית; ואפילו דהייה וקלקול של וילונות, ריהוט, שטיחים, פרקט ותמונות. אז מה עושים? ביניש ממליצה על ציפוי חלונות לבית של מגן שמש, שלדבריה יכול לעזור להפחית בעיות אלו, בעודו מגביר את תחושת הנוחות ומפחית את סך הוצאות צריכת האנרגיה.

בנייה ירוקה. ShutterStock
צילום: שאטרסטוק/ShutterStock

ישראל מתייבשת? הכיס בעיקר

בזמן השיפוץ כדאי לכם לבקש מקבלן השיפוצים להתקין "חסכמים". "החסכם פועל כך שהוא מתלבש על פתח יציאת מי הברז ומחדיר אוויר לזרם המים, תוך הפחתת כמות המים בצורה משמעותית. כך נשמר זרם חזק עם פחות מים. ניתן להתקין חסכמים על כל הברזים בבית", אומרת ביניש. בנוסף מומלץ להתקין ראשי מקלחת חסכוניים במקום ראשי מקלחת בעלי זרם מים חזק מדי.

ישנם כיום בשוק מגוון ראשי מקלחת שעשויים לחסוך עד 40% מכמות המים בכל מקלחת. אם אתם עושים שיפוץ מקיף בחדר הרחצה, אולי תשקלו גם להתקין מיכל הדחה דו-כמותי, המאפשר הדחת האסלה בשני נפחי מים שונים (במיכל הנפוץ לשימוש בישראל נפחי ההדחה הם בין 5.4 ל-9 ליטרים).

למרחיקי הלכת מציעה ביניש להתקין מערכת מים אפורים. מדובר במים אשר נעשה בהם שימוש קודם לצורכי רחיצה ושטיפה בבית, כגון מים שמקורם במקלחות, כיורים, מכונת הכביסה ומדיח הכלים. הם ניתנים לטיהור וניתן לעשות בהם שימוש חוזר לצרכים אחרים, כגון הדחת אסלות, שטיפת רצפות והשקיית הגינה. שימו לב: המים האפורים אינם ראויים לשתייה והשימוש החוזר בהם בישראל מותנה באישור של משרד הבריאות.

גם במטבח אפשר לבצע שיפוץ בשיטה ירוקה וחסכונית. אם החלטתם, למשל, להחליף את המדיח לקראת הסדר, כדאי שתבחרו במוצרי חשמל שאינם בזבזניים ובעלי דירוג אנרגטי גבוה. כיום בישראל נקבע דירוג הנע בין A ל-G. "זה נשמע קצת מסובך", אומרת בייניש, "אבל אם תבחרו בדירוג A או B תדעו שהמוצר יתרום להפחתה משמעותית בצריכה החשמל".
כמו כן, מומלץ להתקין בבית אמצעי בקרה ומדידה המספק נתונים לגבי רמות צריכת האנרגיה של מערכות החשמל השונות בבית (מד חשמל). אמצעי זה יוצר שינוי בהרגלי הצריכה ומסייע לנהל ולשלוט טוב יותר בצריכת החשמל בבית.

"השיפוץ האקולוגי הוא לא טרנד חולף אלא שינוי שהוא כאן להישאר", מסכמת ביניש, "היום כולם מבינים את הצורך לבדוק את טיב החומרים שאנחנו מכניסים הביתה, את הצורך לחסוך במשאבים ואת החשיבות והיתרונות בשימוש נכון של כיווני האוויר, השמש והחומרים הבריאים. וגם אם כל זה לא בראש מעייני בעל הבית, הרי שהחיסכון לכיס הוא מאוד משמעותי ונוגע בכולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully