וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפצים דירה לקראת החג? כך תימנעו מהוצאות מיותרות

7.4.2017 / 11:14

חג הפסח ועונת האביב נחשבים זמן מצוין עבור הישראלים לשיפוץ חללי הבית או הנכס כולו. בשוק שמגלגל לא פחות מ-15 מיליארד שקל בשנה, כדאי ללמוד כיצד לחסוך בעלויות. משפצים וחוסכים - חלק ראשון בפרויקט מיוחד של וואלה! נדל"ן לרגל החג

שיפוץ שיפוצים עיצוב הבית נדלן נדל"ן. ShutterStock
שיפוץ שיפוצים עיצוב הבית נדלן נדל"ן/ShutterStock

פסח הקרב ובא נחשב זמן מתאים לישראלים רבים לא רק לנקות את הבית כולו כמנהג החג - אלא לצאת בפרויקט שיפוץ מקיף בנכס. שוק השיפוצים בישראל מגלגל כיום כ-15 מיליארד שקל בשנה, כאשר הדרישה לקבלני שיפוצים קופצת בשיעורים ניכרים לקראת האביב.

כאשר ניגשים לפרויקט כזה, צריך לקחת בחשבון שיש להגיע אליו עם תקציב ברור ומוגדר מראש, ולאורך כל התהליך להיות עם יד על הדופק. הסיבה פשוטה: לא מעט משפצים נוטים לחרוג מהתקציב משום שקל מאוד להיסחף עם הבנייה והתוספות.

על פי נתוני התאחדות קבלני המשפצים, כ-85% מהשיפוצים מסתיימים בחריגה ממוצעת של 20% מהתקציב. לפיכך בכל שיפוץ חייבים לשמור כסף בצד לחריגות מיותרות. חלק מההוצאות העודפות מגיעות לא רק מתוספות שיפוצים שעולות במהלך העבודה, אלא גם בעקבות התארכות הפרויקט – שכן כל יום שווה למעשה עוד כסף.

"חריגות בעלויות השיפוצים עשויות להיות לא רק בתוספות בעבודה עצמה אלא בבחירת הכלים הסניטריים בקרמיקה או בשיש והארונות, ולכן צריך לדעת מראש מה מתקינים ושהרכיבים עומדים במסגרת התקציב", מסביר בשיחה עם וואלה! NEWS ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני המשפצים.

סיב ממליץ לחתום על חוזה עבודה מול קבלן השיפוצים שיכלול סעיף הנקרא "כתב כמויות" מפורט. "בכך אנו עשויים למנוע אי נעימויות במהלך השיפוץ", הוא מסביר, "בחוזה צריך לציין הכול - תאריך סיום, תנאי תשלום, עיכוב, סנקציות על איחור בעבודה, תיאור מפורט של כל העבודות שנסגרו לביצוע. ככל שנפרט ונדקדק יותר - כך נמנע בעיות עתידיות".

סיב מדגיש כי הנושא החשוב ביותר בענף השיפוצים הוא התוספות בעבודה. "אין כמעט שיפוץ שאין בו תוספות בעבודה או שינויים", הוא מודה, "הוויכוחים העיקריים בענף הם על תוספות. לכן נושא זה חייב להיות סגור מראש. עדיף לקבע את זה בחוזה ולהשתדל שהמחיר יהיה קבוע כולל התוספות".

לדבריו, "אם לא נוכל לסגור את נושא התוספות בחוזה, חשוב לתאם כל תוספת מראש בכתב – כלומר, לכל תוספת יהיה נספח כתוב עם מחיר נקוב וחתימה. במידה שהתוספת תגרום לעיכוב בעבודה, יש צורך לציין זאת בנספח כדי למנוע ויכוחים בסוף העבודה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

אל תשכחו מההוצאות הנלוות: הובלה, עיצוב הבית והתקנות

אז למה שלא נצליח לעמוד בזמנים, ודאי תוהה מי שמעוניין לשפץ את ביתו. לדברי ארז סתר, מנכ"ל ובעלי אתר המקצוענים, מצב של אי עמידה בזמנים מגיע כאשר מתגלות בעיות במהלך השיפוץ עצמו; או עבודה איטית של המשפץ, שגוררת בגינה הוצאות נלוות (למשל, השכרת דירה במהלך השיפוץ מעבר לזמן שנקבע). על מנת להימנע מכך, גם סתר ממליץ להגדיר בחוזה קנס על כל חריגה מזמן העבודה שנקבע מול איש המקצוע.

"הגדירו לעצמכם מה ברצונכם לשפץ אל מול סכום תקרה שאותו אתם מייעדים להשקעה", הוא מוסיף, "השאירו מרווח של 10%-20% ממסגרת התקציב לכל מקרה של תקלה. במקרים רבים סכום זה יהווה עבורכם רשת ביטחון, וימנע הוצאות מיותרות מעבר לתקציב שנקבע".

בנוסף, מציין סתר כי "על מנת לצמצם עד כמה שניתן הוצאות שלא חשבתם עליהם במהלך שיפוץ הדירה, הקדימו תרופה למכה. תכננו והתייעצו עם מומחים, כמו מנהלי עבודה או אדריכלים. הם יכולים לדעת מראש ולצפות בעיות שעלולות להיגרם עוד לפני שהתרחשו. אין חכם כבעל ניסיון, ועצות שניתן לקבל מהם יכולות לחסוך לכם כסף רב".

באתר המקצוענים מדגישים כי יש להכניס בחישוב ההוצאות הכללי גם הוצאות נלוות, כגון תשלום על הובלה, התקנות של אלמנטים בעיצוב הבית (ידיות לדלתות וכו'), התקנות שונות ועוד. לרוב שוכחים להכניס אותן בחישוב ההוצאה הכללית, ואם הוצאות אלה מצטברות לאורך השיפוץ - הן עלולות להגדיל באופן משמעותי את העלויות.

אם במהלך השיפוצים אינכם יכולים לגור בנכס, סתר ממליץ לפנות לרשות המקומית אליה אתם שייכים ולדרוש פטור מארנונה לתקופת השיפוץ. "כך אולי תוכלו לא רק לצמצם הוצאות אלא גם להוזיל אותן", הוא אומר.

עיצוב הבית גולף אנד קו שיפוץ שיפוצים. עיצוב – גולף אנד קו, צילום – ערן סלם,
עיצוב הבית גולף אנד קו שיפוץ שיפוצים/עיצוב – גולף אנד קו, צילום – ערן סלם

הוסיפו לחוזה סעיפים לגבי איטום, אינסטלציה ומערכות חשמל

מומחי הבית השקוף, מרכז לימודי לקהל הבונים והמשפצים של מרכז הבנייה הישראלי שנפתח באחרונה בנתניה, מדגישים כי לחוזה שחותמים מול קבלן השיפוצים יש לצרף תכניות מלאות, מפרטי בנייה, כתב כמויות ומחיר יחידה. לדבריהם, אחת הבעיות המוכרות בתהליך היא "התיאבון" ההולך וגדל לחדש אזורים בבית שלא היו בתכנון המקורי (למשל, לשדרג את חלל האירוח, כשבכלל תכננתם לשפץ רק את המטבח).

אז מה עושים? כדי לא להיות מופתעים מהוצאות שלא חשבתם עליהם, מומלץ לכלול הסכם נושאים נוספים כגון איטום בכל האזורים בבית: יש לוודא כי ברצפות גג שטוח, חללים רטובים, מרפסת וכו' חייבים לבנות "רולקה" (יציקת בטון קעורה) לאורך כל היקף המשטח לפני האיטום. למעשה, התפקיד של ה"רולקה" הוא למנוע חדירת מים באזורי החיבור בין הרצפה לקירות.

אינסטלציה: יש לוודא עם הקבלן כי בכל מקום בו יש "צומת" או בכל מקום בו הצנרת משנה כיוון, צריך לוודא שצנרת הניקוז תכיל פתח ביקורת. חובה לעשות שימוש בקופסאות ביקורת בצנרת הדלוחין, ובמצב עתידי - שחרור סתימה או תיקון דרך קופסאות הביקורת יחסוך כסף ונזקים מיותרים.

מערכות חשמל: חשוב להגדיר בהסכם עם הקבלן את אחריותו של החשמלאי לסתום את כל החורים והחציבות. החציבות בקירות הן רבות, וחשוב שהחשמלאי יקבל את האחריות לסגירתן. כמו כן, יש לוודא שהוא מכסה בשכבת בטון את כל הצנרת המונחת על הרצפה (ביטון הצנרת). פרט לשקעים ומפסקים - החשמלאי אחראי לכל החומרים הנדרשים.

כמו כן, אם אתם כוללים בשיפוץ את חדר הממ"ד - יש לדרוש מקבלן השיפוצים שסף הדלת לממ"ד יהיה פריק, כדי למנוע מדרגה מסוכנת בין הממ"ד והמעבר.

עיצוב הבית שיפוץ שיפוצים. עיצוב - אדריכל נתי זיו, צילום - ניצן הפנר,
עיצוב הבית שיפוץ שיפוצים/עיצוב - אדריכל נתי זיו, צילום - ניצן הפנר

הכינו טבלה מסודרת עם ההוצאות הצפויות ומלאו אותה במהלך השיפוץ

במהלך השיפוץ אף עלול להיגרם נזק למערכות השונות בזמן הפירוק וההריסה, דבר שגורר הוצאות נוספות עבור התיקון. דוגמה לכך מספק תומר בסון מהמקצוענים, טכנאי מכונות כביסה, מייבשים, מדיחי כלים ותנורים בעל ותק של 13 שנה בתחום. "במהלך שיפוץ המטבח, משפצים לעתים מגלים לאחר סיום הפרויקט תקלות במוצרי החשמל", הוא אומר.

"למשל המדיח. במהלך הפרויקט המשפץ עלול שלא לשים לב שכבר מחליפים את הסיפון בכיור, המחבר את המדיח לניקוז, צריך לבצע פעולה של שחרור הפקק כדי שהמדיח ימשיך להזרים מים לניקוז. במצב כזה המדיח לא יכול להזרים את המים – והמשפץ עלול למצוא את עצמו משלם אלפי שקלים על תיקון או על מדיח חדש".

אדריכל נתי זיו ממליץ להכין טבלה מסודרת עם ההוצאות הצפויות על פי אומדן משוער. "לאחר כל רכישה וסגירת חוזה, יש לעדכן את הטבלה ולראות האם צפויות חריגות נוספות", הוא מציע, "יש לקחת בחשבון גם אביזרים משלימים - הרי אם שיפצנו חדר רחצה, בסוף נרצה להוסיף מראה, תאורה ואביזרי אמבטיה. עבור המטבח אלו חוצצים, ידיות ופסי תאורה והדוגמאות רבות לכל חלל. האביזרים המשלימים לרוב עולים הרבה כסף".

"זכרו שבשיפוץ לא תמיד אנו יודעים מה מסתתר מתחת לריצוף ובתוך הקירות", הוא ממשיך, "אלו מערכות שלעתים נופתע לגלות שהן במצב לא שמיש ולא ניתן להמשיך ולהשתמש בהן. הפתרון: בפירוק של כיסוי ארון החשמל אפשר לגלות את עובי חוטי החשמל, רואים באיזה חוטים עשו שימוש בעת בניית הבית - בעל מקצוע איכותי יוכל לגלות ולדעת מה יצריך שיפוץ נוסף בעת השיפוץ המקורי".

זה לא נגמר כאן: זיו מבקש להתייחס אפילו לשעון המים של הדירה. "ניתן לבדוק מאיזו שנה שעון המים (משתנה כל 10-15 שנה), האם יש קורוזיה, מה מצב הצנרת ועוד. גם כאן בעל מקצוע יכול להעריך את מצב הצנרת והצורך בשיפוץ".

אשר לעמודי שלד במבנה, מסביר זיו כי על פי תכניות העירייה אפשר לוודא שהעמודים ממוקמים במקומם ולא שונו בביצוע. כך, למשל, בקומת קרקע בבניין רב קומות אפשר לראות את הצנרות עולות ויורדות - על מנת לוודא שהעמודים במקום ובמהלך השיפוץ לא מורידים עמוד בסיסי, מהלך שעלול לגרום לעלויות רבות.

  • עוד באותו נושא:
  • שיפוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully