וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המדינה הפכה את הזוגות הצעירים למשקיעי נדל"ן"

29.3.2017 / 12:11

דו"ח בנק ישראל שפורסם היום מעורר ביקורת קשה בקרב יזמי נדל"ן נגד התנהלות המדינה לגבי משבר הדיור: "מדיניות שגורמת לבריחת משקיעים מישראל והמשך עליית מחירים"

מערכת וואלה!

בווידיאו: תכנית מחיר למשתכן נתקלת בבעיות מצד הקבלנים

דוח בנק ישראל שפורסם היום (רביעי) מעורר ביקורת רבה בקרב יזמי הנדל"ן. "בדוח בנק ישראל נכתב מה שאנחנו אומרים מדי יום כבר למעלה משנה - המדינה הפכה את הזוגות הצעירים למשקיעי נדל"ן בחסות מכרזי מחיר למשתכן", כך אומר היום לוואלה! NEWS רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן.

עם זאת, טוען כהן כי "בניגוד למה שנכתב בדו"ח, היזמים לא מחזיקים במלאי דירות בהמתנה לעליית מחירים. בגלל שהמדינה משווקת רק במחיר למשתכן, מחירי הקרקעות הפרטיות זינקו והיזמים נשארו ללא מלאי קרקעות. מכיוון שהיזמים אינם מעוניינים להישאר בלי פרויקט פעיל, הם לא ממהרים להיפטר ממלאי הדירות שברשותם. זה מתבטא בפחות מבצעים או פעילויות שיווקיות".

גיא רוזן, שותף בחברת לידר טופ קפיטל העוסקת במימון פרויקטים בנדל"ן, מתייחס לנתוני הבנק המרכזי לגבי עליית מחירי הדירות בשנה החולפת. "נתוני בנק ישראל משקפים את מדיניות הממשלה ומשרד האוצר בפרט, שגורמת בשנתיים האחרונות לבריחה של משקיעים מישראל והמשך הגדלת הפער בין היצע לביקוש בשוק הדיור", הוא טוען. לדבריו, "המגמה הזו גורמת ותמשיך לגרום לעלייה במחירי הנדל"ן".

אשר לתכנית הדיור המוזל הוא מוסיף כי "פרויקט מחיר למשתכן מוכיח כבר כעת, בשלבים המוקדמים, כי אינו משיג את מטרתו - ועלול לגרום נזק רב למשק ולחברות הבנייה. על קברניטי המשק להסיק את המסקנות בעניין ולפעול לטיפול בצד ההיצע בשוק, בין היתר באמצעות צמצום הבירוקרטיה, זירוז הליכי הפשרה והשבחת קרקעות ומימוש תכניות קיימות על ידי קיצור הליכי היתר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מחירי הדירות. הלמ"ס ובנק ישראל, אתר רשמי
מחירי הדירות/אתר רשמי, הלמ"ס ובנק ישראל

רוזן מציין כי "עלויות המימון למיזמי נדל"ן ממשיכות לגדול עקב תנאים אובייקטיביים הקשורים בכלכלה העולמית ומשתנים כלכליים במשק. גידול בעלויות המימון לצד הרעה מתמשכת בענף הנדל"ן כתוצאה מבריחת המשקיעים עלול לגרום לנזק חסר תקדים בשוק בטווח הארוך".

אשר למיזמי תמ"א 38, חיים קראדי, סמנכ"ל השיווק בחברת הבנייה פרשקובסקי" סבור כי "בנק ישראל בהחלט צודק. הפתרון האמיתי והיעיל ביותר להגדלת היצע הדירות דרך התחדשות עירונית הוא במיזמי פינוי בינוי, המאפשרים מסה קריטית של דירות בתמהיל מגוון המתאים גם לזוגות צעירים".

אתר בנייה של חברת אסיה סיירוס בדימונה. ראובן קסטרו
פרויקט מחיר למשתכן בדימונה/ראובן קסטרו

עלייה של יותר מ-6% זו השנה התשיעית ברציפות

דוח בנק ישראל שפורסם היום קבע כי היקף העסקאות בדירות למגורים פחת בשנה החולפת לעומת היקפן בשנת 2015 - שנה שבה הוא הגיע לערך גבוה במיוחד לדברי הבנק. מחירי הדירות עלו במרוצת השנה ב-6.3% זו השנה התשיעית ברציפות, והביקוש לדיור המשיך לגדול.

על פי הדוח, גם השנה קיבל הביקוש לדיור תמיכה מהחוסן בשוק העבודה, מהריביות הנמוכות בשוקי הכספים וההון ומתכנית מחיר למשתכן שמציעה לזכאים סבסוד ברכישת דירה. במקביל פעלו בשוק כוחות שהפחיתו את הביקוש: העלייה בריביות על המשכנתאות וצעדי המיסוי שננקטו כדי לרסן את המשקיעים.

עוד עולה מהנתונים כי הביקוש לדירות עלה בקרב רוכשי דירה ראשונה. מספר הדירות שהם רכשו השנה דומה למספר בשנים האחרונות, וכן נרשמו כ-75 אלף זכאים להגרלות במסגרת מחיר למשתכן, אשר על פי בנק ישראל הוזילה לזוכים את מחיר הדירה במיוחד באזורי ביקוש. על פי הדוח, "נראה כי רבים מהזוכים שזכו בדירות מרוחקות מאזור מגוריהם יעדיפו להעמידן להשכרה, והדבר עלול להגדיל את היצע הדירות להשכרה באזורים מבוקשים פחות".

בבנק ישראל מזכירים כי על מנת להיערך בעוד מועד לביקוש בעתיד, החליט קבינט הדיור במשרד האוצר להכין לשנת 2040 תכנית אסטרטגית לבניית 1.5 דירות. "התכנית החשובה כוללת גם תמ"א 38 ופינוי בינוי, כאשר האחרונה משרתת את יעדי הציפוף טוב יותר מהראשונה", מציינים שם בדוח.

העלייה הנמוכה ביותר בשכר דירה זה עשור

בבנק ישראל אף התייחסו לשכר הדירה, שעלה ב-2016 ב-1.4% - השיעור הנמוך ביותר זה עשור. למעשה, מהמחצית הראשונה של העשור הקודם עלה שכר הדירה בדומה להכנסה, ובבנק מסבירים כי הדבר מעיד על כך שבראייה כוללת לא חלה מאז הרעה בנשיגות הדיור.

אשר להתחלות הבנייה, בניגוד לסקירה האחרונה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בבנק ישראל מציינים כי מספרן עלה בשנתיים האחרונות בהשוואה למספרן בארבע השנים הקודמות, ורמתן נותנת מענה לצורכי הדיור השוטפים במשק. מלאי הדירות החדשות הפנויות למכירה המשיך לגדול יחסית לגידול האוכלוסייה.

נרשמה התייחסות למנהל התכנון, שלדברי הבנק המשיך לאשר תכניות בקצב גבוה, אך לשיטתו הדבר עדיין אינו ניכר בהיקף הקרקעות שמכרה רשות מקרקעי ישראל. לגבי התוצר בענף הבנייה, חלה עלייה של 5.4% - יותר מאשר התוצר הכולל, אך הפריון (התוצר לעובד) הוסיף לרדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully