וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיירי דיור ציבורי לא יפונו מביתם בגלל חובות

23.3.2017 / 14:05

שר השיכון קיבל את המלצות ועדת ברביבאי שמונתה לבדיקת הקריטריונים במערך הדיור הציבורי. על פי ההמלצות, בעלי חוב בדיור הציבורי לא יפונו. פולשים יטופלו באופן מיידי, אולם פולש שמתגורר בדירה יותר מ-7 שנים יוכר וישלם שכר דירה בהתאם ליכולתו

שר השיכון יואב גלנט סגן שר השיכון ז'קי לוי ארנה ברביבאי אורנה ברביבאי. צילום באדיבות משרד הבינוי והשיכון,
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט; יו"ר הוועדה, אורנה ברביבאי; וסגן השר, ז'קי לוי/צילום באדיבות משרד הבינוי והשיכון

בשורה חיובית לדיירי הדיור הציבורי: ועדת ברביבאי הגישה היום (חמישי) את מסקנותיה בנושא פינוי דיירים מהדיור הציבורי לשר הבינוי והשיכון יואב גלנט. השר גלנט, שמינה את הוועדה לפני מספר חודשים, הודיע כי הוא מקבל את המלצות הוועדה, והנחה את מנכ"ל המשרד, חגי רזניק, לפעול למימוש ההמלצות.

הוועדה הוקמה נוכח המקרים הקשים וההזנחה ששררו בנושא פינוי דיירים מהדיור הציבורי. במשך עשרות שנים הופעלו קריטריונים נוקשים שלא תאמו את השינויים במדינת ישראל בכלל ובדיור הציבורי בפרט. על פי ההמלצות, לא יינקטו הליכי פינוי בגין חובות, ובכלל זה התראות ואיומים על פינוי; כמו כן, תבוצע הפרדה בין החברות המשכנות כגורם אחיד לאכלוס ואחזקת הדיור הציבורי לבין הגורם המטפל בגביית חובות.

עוד המליצה הוועדה כי ככל שהוכר הדייר כדייר ממשיך, יותאמו תעריפי שכר הדירה ברצף לתקופת מגוריו - כך שלא יחולו עליו תשלומים עודפים הנובעים מהליכי טיפול בירוקרטיים מתמשכים שאינם תלויים בו. באשר לסוגיית פינוי פולשים, הודיע השר גלנט כי פלישות טריות (עד 30 יום) יטופלו ויפונו באופן מיידי, וזאת לאור העובדה כי עבור הדירה אליה פלשו ממתינה משפחה אחרת, שלעתים ממתינה שנים ארוכות.

לגבי פולשים המתגוררים בדירה למעלה מ-7 שנים, ההמלצה היא כי תגובש מדיניות המאפשרת הכרה בהם וקביעת שכר דירה בהתאם ליכולתם בפועל. עם זאת, תימנע מהם היכולת לרכוש את הדירה. הוועדה המליצה בנוסף לאמץ את המלצת הוועדה למלחמה בעוני, ולשנות את הגדרת "חסר דיור", כך שיכיל את מי שאין ולא הייתה דירה בבעלותו ב-5 השנים האחרונות. כמו כן, ההמלצה היא להוריד את הנטל הבירוקרטי לבדיקת זכאות אחת ל-5 שנים ולא אחת לשנתיים.

"הזכות לקורת גג היא זכות בסיסית"

לדברי גלנט, "בשעה שאנחנו עדים לכך שמשפחה נזרקת לרחוב, מוטלת עלינו החובה כמדינה לשאול את עצמנו - האם אנחנו מוכנים לחיות בחברה שאינה ערבה לאזרחיה? המדינה צריכה לעסוק בביטחון, בכלכלה ובצמצום הפערים בין השכבות החלשות לבין החזקים במשק. צמצום פערים מייצר לכידות חברתית - דבר קריטי לקיום כלכלה וביטחון. בדיור הציבורי אנחנו במציאות בלתי נסבלת של מצוקה שנוצרה במשך דור. הזכות לקורת גג היא זכות בסיסית של כל אדם, והמדינה מחויבת לדאוג לכך.

" משרד הבינוי והשיכון רכש כ-1,000 דירות בשנתיים האחרונות ואכלס 650 דירות. בימים אלו אנחנו פועלים להגדלה משמעותית נוספת של מלאי הדיור הציבורי. המלצות ועדת ברביבאי עושות צדק עם החלשים ביותר בחברה שלעתים נופלים בין הכיסאות. אני מודה לוועדה על עבודתה המסורה".

סגן שר הבינוי והשיכון, ח"כ ז'קי לוי, הוסיף כי "המציאות הבלתי נסבלת בה אנו חיים, מחייבת אותנו לגלות רגישות מקסימלית לאוכלוסייה קשת היום בה אנו מטפלים, ולפעול מתוך הבנה כי אסור להקל ראש בגורלה של אף משפחה. אני סמוך ובטוח כי השר ואני נקבל את ההחלטות הנכונות על מנת ליצור שינוי מהותי ומורגש בתחום".

יו"ר הוועדה, האלוף (מיל'), אורנה ברביבאי, ציינה כי "תמונת המצב בנושא הדיור הציבורי היא תוצאה של מדיניות ארוכת שנים, אשר הגדילה את הפער בין הצורך למלאי הדיור הציבורי. הקשחת קריטריונים ושכר דירה לא ריאליים מחייבים טיפול והתאמה של החוק ושל מדיניות משרד הבינוי והשיכון. ההתעקשות על פינויים ככלי לגיטימי במצב זה אינה נכונה ויש לבטלה ולהשאירה ככלי חריג ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully